Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kleinkapitalen in Libre Office writer  (gelezen 397 keer)

kleinkapitalen in Libre Office writer
« Gepost op: 2015/12/19, 10:24:01 »
Een heel enkele keer heb je ze nodig: kleinkapitalen.

Wie weet hoe je deze in LibreOffice writer kunt instellen en er zonder tussenkomst van functies als "invoegen" etc mee kunt typen?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: kleinkapitalen in Libre Office writer
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/19, 10:35:33 »
Kleinkapitalen: Format - Character, dan "Font effects" tab kiezen, en in de drop down onder "effects" "Small Capitals"kiezen.

"er zonder tussenkomst van functies als "invoegen" etc mee kunt typen?" is mij niet geheel duidelijk. Ergens moet je aangeven dat je Small Capitals wil. Afhankelijk van wat je wil, zijn er verschillende graden van automatisatie:

- Je maakt een template waar Kleinkapitalen standaard is. Van zodra je een nieuw document maakt, is wat je typt in Kleinkapitalen.

- Je past de "Default" stijl van je document aan: nu zal alle tekst van het document in kleinkapitalen zijn zonder verder "invoegen".

- Je maakt een paragraafstijl die "Kleinkapitalen" oplegt. Van zodra je de styl kiest, wordt de tekst in kleinkapitalen geformateerd.

- Je maakt een karakterstijl voor "Kleinkapitalen". Telkens je die stijl op een selectie text toepast, wordt de tekst weergegeven in kleinkapitalen.

Het voordeel van het werken met stijlen is dat 1)  je opmaak 100% consistent is doorheen het document en 2) je de opmaak van het document automatisch, zonder fouten en in minder dan een minuut kan veranderen door enkel de stijl aan te passen.

Geloof me, op het vlak van stijlen heeft MS Word heel sterk het nakijken. 

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: kleinkapitalen in Libre Office writer
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/19, 10:56:14 »
Hoi ZB,

Vanadium was me voor met een uitstekende reactie. Aanvullend: zet een paar woorden in Klein Kapitaal, druk op Shft + F11 en maak er een opmaakprofiel van. Dan hoef je naderhand alleen maar op F11 te drukken en dat profiel te kiezen.

Die profielen laden vanuit LibreOfiice ook zo in het DTP programma Scribus. Dat is een beetje het Hogeschool niveau. Ik weet het, maar ik gebruik het nooit. Mij te lastig. Dat is met dat F11 ook zo. Ik doe het wel met Opmaak > Teken > Teksteffecten > Effecten. Mensen zitten maar raar in elkaar. Die vlugge handige hulpjes zijn niks voor mij. Geef me maar structuur. Ingewikkelde structuur inbegrepen  O0

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: kleinkapitalen in Libre Office writer
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/19, 14:55:16 »
Hola, dat van die sneltoets om zeer vlug van de eigenschappen van een selectie een stijl te maken, kende ik niet, zelfs al ben ik OpenOffice gebruiker van het éérste uur (versie 0.9 in 2001).

Zelf ben ik wel een fervente stijlgebruiker. Direct formatteren ga ik maximaal uit de weg om zoveel mogelijk de scheiding te kunnen maken tussen "inhoud" en "vorm". Zo kom je tot documenten waar je geen tijd meer verliest aan het voortdurend bijsturen van de opmaak.

Nog ter aanvulling: ééns je zo een stijl hebt gemaakt, kan je er een sneltoets aan toekennen, via Tools - Customize, Keyboard tab. Libreoffice Writer is een ongelofelijk krachtige tekstverwerker van professionele kwaliteit.

Re: kleinkapitalen in Libre Office writer
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/20, 10:45:49 »
Geachte heren,

Mijn dank voor de info. Ik weet inmiddels al dat LibreOffice writer een buitengewoon goede tekstverwerker is, maar ik heb me nog niet in alle functies verdiept en soms zit ik daarom nog wel eens speciale tekens handmatig aan te klikken rechtstreeks uit het betreffende menu.

Libreoffice Draw bijvoorbeeld ben ik ook een groot fan van, ik maak daar mijn lesmateriaal mee op omdat het zich zo goed leent voor korte krachtige werkbladen waar de leerlingen zelf mee aan de slag kunnen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: kleinkapitalen in Libre Office writer
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/20, 10:47:24 »
Succes, ZB!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021