Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?  (gelezen 8283 keer)

Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Gepost op: 2010/08/15, 12:22:39 »
Hallo,

Ik heb nu sinds een paar dagen Ubuntu 10.04 gedualboot staan met vista. Ik had in eerste instantie wat problemen met mijn wireless broadcom kaart maar was in staat dat te fixen met een driver.
Echter nu ik een spel aanklik, bijvoorbeeld 'nibbles' of 'quadrapassel' dan werken deze zeer traag.
Ik heb in mijn laptop een integrated intel x3100 zitten en vroeg me dus af of ik hier nog een driver voor moest installeren?
Ik heb in mijn lijst met niet-vrij stuurprogrammaś (systeem -> beheer -> stuurprogramma's) niks staan behalve de broadcom driver.
Is er een speciale driver voor deze kaart of ligt het ergens anders aan dat spellen traag werken?

groet,
Dennis

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/15, 12:49:50 »
Open Systeem>Beheer>Synaptic  klik op zoeken en vul in xserver-xorg-video-intel is deze geïnstalleerd?

De X3100 is  het grafische onderdeel van de GM965 chip. Van: http://intellinuxgraphics.org/documentation.html
« Laatst bewerkt op: 2010/08/15, 12:51:32 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/15, 17:37:55 »
Hee,

Er staat inderdaad een groen vierkantje (dus geinstalleerd) voor.
Echter daaronder staat nog xserver-xorg-video-intel .dbg iets van debug symbols ofzo, moet ik die dan ook installeren?
en welke versie moet ik hebben van de download op intellinuxgraphics.org

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/15, 21:17:34 »
De juiste versie staat geïnstalleerd. De debug hoef je niet te installeren ook niets van intellinuxgraphics.org.
Open eens een terminal en type daar glxgears. Als er niets gebeurt dan krijg je vanzelf de mededeling dat er wat geïnstalleerd moet worden.
Hieronder een voorbeeld van mij:
gijs@gijs-lucid:~$ glxgears
Het programma 'glxgears' is momenteel niet geïnstalleerd.  U kunt het installeren door het volgende te typen:
sudo apt-get install mesa-utils
gijs@gijs-lucid:~$ sudo apt-get install mesa-utils
[sudo] password for gijs:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  nspluginwrapper
U kunt deze verwijderen via 'apt-get autoremove'.
De volgende NIEUWE pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  mesa-utils
0 pakketten opgewaardeerd, 1 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 61 niet opgewaardeerd.
Er moeten 51,4kB aan archieven opgehaald worden.
Door deze operatie zal er 176kB extra schijfruimte gebruikt worden.
Ophalen:1 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid-updates/universe mesa-utils 7.7.1-1ubuntu3 [51,4kB]
51,4kB opgehaald in 0s (352kB/s)
Selecteren van voorheen niet geselecteerd pakket mesa-utils.
(Database inlezen ... 206214 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
Uitpakken van mesa-utils (uit .../mesa-utils_7.7.1-1ubuntu3_amd64.deb) ...
Processing triggers for man-db ...
Instellen van mesa-utils (7.7.1-1ubuntu3) ...
gijs@gijs-lucid:~$ glxgears
Running synchronized to the vertical refresh.  The framerate should be
approximately the same as the monitor refresh rate.
21562 frames in 5.0 seconds
22120 frames in 5.0 seconds
23120 frames in 5.0 seconds
23246 frames in 5.0 seconds
21832 frames in 5.0 seconds
21289 frames in 5.0 seconds
Ik heb glxgears even laten lopen, hoe hoog is het aantal frames bij jou?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/16, 10:32:37 »
Hee bedankt, als ik glxgears doet komt er dit:

dennis@dennis-laptop:~$ glxgears
1831 frames in 5.0 seconds
1722 frames in 5.0 seconds
1775 frames in 5.0 seconds
1837 frames in 5.0 seconds
1692 frames in 5.0 seconds
1729 frames in 5.0 seconds

niet zo best dus, ik weet dat mijn videokaart niet geweldig is maar dit lijkt toch echt niet te kloppen dan..
ik heb in windows toch flawlessly WoW en dergelijke games gedraaid. Weet iemand wat er mis is?

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/16, 13:07:38 »
Probeer toch maar de driver te installeren van http://intellinuxgraphics.org/download.html het is wel even een werkje om de driver te installeren. Mocht je daar tegenop zien dan is er misschien een ander forumlid die een eenvoudige oplossing weet.
Even een vraagje, gebruik je Compiz?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/16, 13:59:32 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/16, 17:17:32 »
uhmm...
mijn excuses voor het niet kennen van Compiz...?

Echter zie ik er niet direct tegenop om de driver te installeren, uiteindelijk kom je er altijd wel uit.
Als zou ik wel graag wat sturing krijgen in welke driver ik precies moet downloaden daar op de site?
kan iemand mij helpen en misschien een beetje basic info geven over wat ik moet doen, of wat het ingewikkeld maakt?

ik hoop op spoedige reactie

EDIT:

Ik heb trouwens Stronghold deluxe draaien op Wine én Vista en draait toch behoorlijk goed hoor..

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/16, 18:41:09 »
De complete pakketen(die nog gecompileerd moeten worden) kan je op deze wijze binnenhalen:
Op de site staat niet het complete commando er moet nog git clone voor.
Even voor de eerste regel, open een terminal, onder Hulpmiddelen, en type:
git clone git clone git://anongit.freedesktop.org/git/xorg/driver/xf86-video-intel
 Ook zo voor regel 2 t/m 4, steeds git clone ervoor.
Als het klaar is staat het in een verborgen directory in je home map, als je met nautilus je map opent en je drukt op CTRL+H dan zie je de verborgen mappen met een . ervoor.
Als je zover bent gaan we compileren. :)

P.S. Compiz is een programma waarmee je allerlei effecten kan maken. Zie http://www.compiz.org/
« Laatst bewerkt op: 2010/08/16, 22:37:28 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/16, 22:21:00 »
Hee bedankt voor de stap voor stap ondersteuning dat kan ik erg waarderen. En ik raak toch steeds meer onder de indruk van Ubuntu, misschien kan mijn vista wel eens spoorloos verdwijnen.. haha.
Even nu weer serieus.
Toen ik de git clone git: ... (stap 1) deed. Ik neem aan 1x git clone ervoor en niet twee keer als in je omschrijving. Dan kwam er eerst een ding dat git core niet was geinstalleerd. Dat heb ik geinstalleerd, dat was de bedoeling neem ik aan want daarna werkte het.

Stap 2 en 3 waren echter wel zeer groot, +- 120MiB voor stap 2. en voor stap 3 350MiB, maar ik neem aan dat het goed was, en in de map die er onstaat, die echter niet verborgen is en ook niet met een .ervoor staat staat helemaal geen 120 MiB dus er zijn niet alleen bestanden gedownload. Kan het kloppen dat deze 4 mappen (voor elke stap 1) helemaal niet verborgen zijn? dat hoop ik maar.

Als dat allemaal lukt dan klopt het.
Ik heb nu in mijn home folder deze vier mappen staat:
drm, drm-intel, mesa, xf86-video-intel
nogmaals bedankt voor alle hulp










Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/16, 23:24:17 »
2x git clone was er een teveel, in middels 1x doorgestreept, git-core dat was ik ook vergeten, ik heb het zelf al geïnstalleerd staan. Bij mij zijn het ook geen verborgen mappen, ik was even in de war met een ander draadje. Sorry. :-[
Gelukkig is het allemaal gelukt. Eerst nog wat, misschien, ontbrekende pakketten installeren:
http://software.intel.com/en-us/articles/using-intel-compilers-for-linux-with-ubuntu/ hopelijk heb je genoeg kennis van Engels. ;)



In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/17, 10:27:22 »
Mijn kennis van engels is in de meeste omstandigheden meer dan voldoende.
ik heb alle pakketten gecheckt en geinstalleerd totdat ik kwam bij de graphical debugger waar ik java o.i.d. moest installeren? heb ik dat nodig? en wat is bijvoorbeeld dat SUN JRE?

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/17, 11:30:32 »
Sun geeft java uit, alleen dit zijn gesloten pakketten, dus niet de open java versie. Dit pakket sun-java6-jre Deze zit gewoon in Synaptic.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/17, 14:08:30 »
Als ik in synaptic intyp sun-java6-jre dan vindt hij niks. Moet ik het op een andere manier installeren. En kan ik de volgende stap het downloaden van het pakket i386 ook via synaptic doen of moet dat via de intel site?

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/17, 15:08:20 »
Waarschijnlijk heb jij een bron niet aangevinkt of staan bij softwarebronnen, tablad derde. Je kan ook de open versie installeren apt-get install openjdk-6-jre-headless staat er op de site, waarschijnlijk is deze al geïnstalleerd. Het andere pakket, voor i386 kan je van de Debian site halen, via de link, deze als je een 32 bit machine hebt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/17, 15:21:51 »
Ook als ik alle pakketbronnen aanvink bij de instellingen vind hij hem niet.
Maar de open was wel geinstalleerd.
Ook de i368 is geinstalleerd alleen nu is de volgende stap om de compiler te installeren als ik het goed zie. Waar kan ik dat vinden wat ik moet installeren?

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/17, 17:07:06 »
Het beste is om de volgorde aan te houden zoals je de pakketten hebt gedownload. Zie ook de eerste zin, daar is het woord here blauw, klik daarop en dan wordt er uitgelegd wat je moet doen, als het goed is kan je vanaf : ./autogen.sh gaan installeren, lees het stukje wel door of je eventueel een Prefix moet toevoegen. Mocht je fouten krijgen in de terminal, plaats ze dan hier.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/18, 10:35:22 »
Ik zie de autogen.sh inderdaad staan in die mappen. Maar
1. wat is een prefix
2. bij mij is er geen woordje 'here' als hyperlink.

sorry voor de stomme vragen hoor.
Maar een sh is dus een toepassing (als .exe is in windows).
En als ik ze allevier in volgorde dan ben ik klaar met de installatie?

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/18, 15:54:17 »
Even opnieuw typen, mijn bericht was opeens weg ???
1 Een prefix betekent letterlijk een voorzetsel, bij een commando geef je er van te voren mee aan wat het pad is.
2 Op deze site http://intellinuxgraphics.org/download.html staat onder het kopje Source Code aan het begin van de tweede zin het woord Here, dit is blauw, als je hier op klikt, dan kom je hier http://intellinuxgraphics.org/install.html vanaf punt 3 begint de installatie en daar staat ook iets over de prefix, die je eventueel toe moet voegen.
sh is een shell script. Onder linux heb je nog meer bestandstypen bijv. tar, gz, bin, rpm, deb etc. Waarbij deb natuurlijk de pakketten zijn voor Debian en Ubuntu. De andere pakketten hebben op Ubuntu hun eigen installatie methoden. De volgorde staat op de tweede link aangegeven, als dat gebeurt is, is de juiste driver geïnstalleerd en ben je klaar. Jammer dat de fabrikanten altijd zo moeilijk doen met hun drivers, ander was je allang klaar geweest met het juiste deb pakket. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/18, 16:10:53 »
Ik vind het vervelend om telkens een beroep op een ander te doen. En ik hoop dat je niet steeds zat van me wordt. Ik ben echter niet genoeg bedreven in het programmeren in ubuntu dat ik ook maar een beetje kaas kan maken van wat er op die site staat.
Ik hoop dat iemand mij kan ondersteunen (een stappenplan, stap voor stap rustig uitgelegd). Dit vind ik zeer lastig en ik hoopte ook niet dat ik zo diep (voor zover het ook maar diep is) moest programmeren om dit goed te krijgen.
Ik hoop op wat extra hulp.

bedankt.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/18, 16:25:42 »
Maakt niet uit, vraag maar raak, daar is het forum voor. En weet ik het niet dan weet iemand anders het wel. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/18, 16:32:12 »
dus voor de duidelijkheid.
Stap 1 van het installeren is het installeren van deze dingen:
- autoconf
- automake
- libtool
- hwdata (for PCI IDs)
- xorg-x11-server-Xorg >= 1.3.0.0-6
- xorg-x11-server-sdk >= 1.3.0.0-6
- libXvMC-devel
- mesa-libGL-devel >= 6.5-9
- libdrm-devel >= 2.0-1

hoe doe ik dat en hoe weet ik of ik prefixes nodig heb? en wat moet ik met die vier mappen die ik gemaakt heb?

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/18, 17:16:32 »
Je kan al met stap 3 beginnen, zoals ik eerder schreef. Lees wel de tekst goed door.
Volgens deze site http://software.intel.com/en-us/articles/using-intel-compilers-for-linux-with-ubuntu/ , wat jij ook heb uitgevoerd, zouden die pakketten voldoen om te beginnen met de installatie. Lees ook de tekst onder aan op die site goed door.

Als je iets naar het bestand systeem wilt installeren, bijv in de map /etc moet je sudo ervoor zetten. Dus bijv sudo ./autogen Op de site gaan ze ervan uit dat je de pakketten in de map van de root hebt gezet.
Als er iets niet helemaal duidelijk is schrijf je maar.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/18, 21:44:10 »
Ja ik snap al die sites.
Maar als ik die sites lees wordt ik al helemaal misselijk van alle woorden die ik niet ken. Allemaal jargon.
Ik moet dus echt een soort stappenplan krijgen. Bijvoorbeeld dat iemand zegt. Je hebt nu alle bestanden gedownload.
Wat je nu moet doen is dit....
ik snap er namelijk niets meer van.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik snap nu niet meer wat ik wel gedownload heb, en wat niet en wat ik wel of niet moet installeren.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/18, 23:07:45 »
De vier mappen heb je geinstalleerd. Alle benodigheden die op deze site http://software.intel.com/en-us/articles/using-intel-compilers-for-linux-with-ubuntu/ staan heb je ook. Dus nu kan je compileren.
1 Ga met de terminal naar de map /drm bij mij is dat gijs@gijs-lucid:/$ cd /home/gijs/drm  dit pad voor jouw situatie aanpassen
2 Dit zie je nu in de terminal gijs@gijs-lucid:/$ cd /home/gijs/drm dan zie je dit gijs@gijs-lucid:~/drMS hij is dus in de de map drm  nu het eerste commando voor het uitpakken
3 gijs@gijs-lucid:~/drMS sudo ./autogen.sh ik zet er sudo voor omdat je gaat installeren in het systeem, standaard in /usr/local/lib
   Van de site Note: libdrm installs to /usr/local/lib by default. To install in /usr/lib run:
  $ ./autogen.sh --prefix=/usr --exec-prefix=/ dus wil je installeren in /usr/lib dan werk je met de prefix achter het commando
4 is het script klaar dan type je achter de prompt($) make  gijs@gijs-lucid:~/drMS make
5 is make klaar type je achter de prompt sudo make install  gijs@gijs-lucid:~/drMS sudo make install
Als dit klaar is, dan precies hetzelfde voor de andere 3 mappen. make && make install kan je op deze wijzeook in een commando zetten, maar ik zie liever wat er gebeurd. Krijg je ergens een foutmelding meld deze dan hier. Of als je nog een vraag hebt over de opties, of als het toch niet duidelijk is, dan doen we het echt stap voor stap. :)





« Laatst bewerkt op: 2010/08/18, 23:10:03 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu Games langzaam, driver probleem?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/08/19, 10:50:48 »
echt bedankt voor de stap voor stap uitleg
ik loop hier echter vast:
dennis@dennis-laptop:~$ cd /home/dennis/drm
dennis@dennis-laptop:~/drm$ sudo ./autogen.sh
./autogen.sh: 9: autoreconf: not found
dennis@dennis-laptop:~/drm$

wat moet ik nu doen of wat doe ik fout?