Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe gevaarlijk is een dual boot betreffende data corruptie ?  (gelezen 1048 keer)

Olifant456

  • Gast
Hoe gevaarlijk is een dual boot betreffende data corruptie ?
« Gepost op: 2008/02/12, 08:11:34 »
Hallo,

Ik heb voorbije week-end Ubuntu (7.10) geinstalleerd, en ik ben er echt voor te vinden.  Het is mijn bedoeling om (op termijn) zuiver in Ubuntu te werken, maar voorlopig hou ik het dus bij een dual boot (Windows XP), kwestie van de gewenning geleidelijk aan te laten verlopen.

Mijn vragen zijn misschien heel eenvoudig, en sorry als ze al eens eerder gesteld zijn (hoewel ik gezocht heb op het forum en niets heb gevonden) :

1) is er risico dat indien je bepaalde files (zoals een documentje of een foto zeg maar) open doet onder Ubuntu, je deze onleesbaar (corrupt) gaat maken voor Windows XP ?  Uiteindelijk weet ik niet welk effect al die verschillende filesystemen op elkaar hebben, en ik kan me voorstellen dat ze elkaar wel kunnen beinvloeden.  Bijvoorbeeld: stel dat je een bestaande doc file geschreven in Windows hebt, die je opent, aanpast en wegschrijft onder Ubuntu (met openoffice) en dit op je Windows partitie : is er dan een reeel gevaar dat dit bestand onleesbaar wordt ?  In hoeverrre kan er data corruptie optreden ?

2) zelfde trent : ik heb een externe harde schijf die ik onder windows voor mijn backups gebruik.  Deze schijf is onder NTFS geformatteerd.  Kan ik deze schijf in Ubuntu aankoppelen, in Ubuntu mijn backup uitvoeren en vervolgens die schijf onder een klassiek windows systeem openen en bekijken ?

Ik zou namelijk zeker willen zijn dat er niets foutloopt met mijn kostbare data.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Hoe gevaarlijk is een dual boot betreffende data corruptie ?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/12, 08:38:13 »
Hoi,

Ik heb hier ook een dualboot van xp en ubuntu. Tot nu toe kan ik de documenten die ik aanmaak op beide OS's lezen/openenen. Je kunt het heel makkelijk tetsten door onder Ubuntu een openoffice file te maken, of een foto op te slaan en deze onder windows te openen.
Volgens mij moet dit mogelijk zijn
\
@2
Ik heb ook een extern hd maar ben ik nu eigenlijk niet zeker van hoe die geformatteerd is, dacht ook ntfs, werkt in ieder geval prima. Heb gisteren onder Linux een backup gemaakt en kan alles onder windows lezen.

gr idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Olifant456

  • Gast
Hoe gevaarlijk is een dual boot betreffende data corruptie ?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/12, 13:30:49 »
Dank je voor je antwoord.  Dit stelt me toch enigszins gerust, want het leek me op 't eerste zicht wel iets gevaarlijk.  Niets dat nu nog mijn Ubuntu migratie kan tegenhouden !   :-)

Zijn er hier anderen die hun mening hierover willen geven ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe gevaarlijk is een dual boot betreffende data corruptie ?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/12, 13:56:29 »
Maak je geen zorgen!  :-)

Overigens zou ik belangrijke bestanden niet alleen bewaren op een externe harde schijf, maar ook op DVD's branden. Externe harde schijven zijn nogal kwetsbaar: vallen, stoten, enzovoorts. Zelfs interne harde schijven kunnen het trouwens begeven, door mechanische storingen. Daarom wil je niet 100 % afhankelijk zijn van een harde schijf, intern of extern.

Maar goed, dat is kwetsbaarheid die te maken heeft met de aard van de harde waar en niet met het besturingssysteem. Over Linux hoef je je geen zorgen te maken: die zal je bestanden niet beschadigen.

Groet, Pjotr.

Offline joop13

  • Lid
Hoe gevaarlijk is een dual boot betreffende data corruptie ?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/12, 14:56:18 »
Citaat van: pjotr123
Maak je geen zorgen!  :-)

Overigens zou ik belangrijke bestanden niet alleen bewaren op een externe harde schijf, maar ook op DVD's branden. Externe harde schijven zijn nogal kwetsbaar: vallen, stoten, enzovoorts. Zelfs interne harde schijven kunnen het trouwens begeven, door mechanische storingen. Daarom wil je niet 100 % afhankelijk zijn van een harde schijf, intern of extern.

Maar goed, dat is kwetsbaarheid die te maken heeft met de aard van de harde waar en niet met het besturingssysteem. Over Linux hoef je je geen zorgen te maken: die zal je bestanden niet beschadigen.

Groet, Pjotr.
Inderdaad, het wegschrijven van bestanden is, onder bijna elk besturingssysteem, al gestandaardiseerd. Eén van de weinige dingen waar je last van zou kunnen krijgen als je een bestand wegschrijft bij Windows onder bijvoorbeeld een bestandsformaat als docx. Deze zou je dan niet kunnen lezen onder OpenOffice vanwege de afwijkende specificaties die MS gebruikt voor OpenDocumentFormaat. Maar ook daar is, inmiddels, een plugin voor OO om deze bestanden toch te kunnen lezen en schrijven.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Dave

  • Lid
Hoe gevaarlijk is een dual boot betreffende data corruptie ?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/12, 18:57:13 »
zorg dat je ntfs partitie onder windows goed gedefragmenteerd is en niet continu de prullenbak leeggooien tussendoor zonder verdere actie en er zal geen probleem zijn.
docx zou ik helemaal links laten liggen, microsoft ligt er al zwaar mee onder vuur met deze nieuwe truc.
Altijd vragen of ze het opnieuw willen sturen in een standaard formaat.

Olifant456

  • Gast
Hoe gevaarlijk is een dual boot betreffende data corruptie ?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/13, 07:25:37 »
Hartelijk dank voor de snelle en nuttige antwoorden, en voor het onderhouden van dit boeiende forum !