Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc  (gelezen 1015 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Vanmiddag heb ik een derde harde schijf ingebouwd, bedoeld voor opslag van data, en met GParted gepartitioneerd en ext4 geformatteerd. GParted noemde deze nieuwe schijf sda en de 'oude' sda en sdb werden resp. sdb en sdc genoemd.

'k Ben al aan het zoeken geweest in het boekje van het moederbord en op het internet, om te kijken of de harde schijven misschien via een bepaalde aansluiting op het moederbord moeten worden aangesloten om ze op de 'juiste' volgorde te krijgen, maar kan het niet vinden.

Op dit moederbord zitten twee wit/grijze aansluitingen (volgens het boekje: Intel Z77 Serial ATA 6.0 Gb/s connectors (7-pin SATA6G_1/2 [gray]), waarin de twee oude 1 TB-schijven zitten, en daarnaast één blauwe aansluiting (volgens het boekje: Marvell Serial ATA 6.0 Gb/s connectors (7-pin SATA 6G_E1 [navy blue]), waarop ik de nieuwe 2 TB-schijf heb aangesloten.
De voedingskabel heeft drie aansluitpunten. Die kabel zat weggestopt tussen de twee oude harde schijven, en omdat ik de tweede schijf uit de kast heb gehad om op een andere plaats in het rek weer terug te zetten. weet ik niet zeker meer of het tweede of het derde aansluitpunt in de tweede schijf zat. In ieder geval zit in (de oude) schijf 1 nog steeds het eerste aansluitpunt dat vanaf de voeding komt en nu zit in (de oude) schijf 2 aansluitpunt twee, en in de nieuwe schijf zit aansluitpunt 3.

De pc start gewoon op vanaf de oude sda, daar zit het probleem niet, maar ik vind dit een nogal verwarrende aanduiding. Dus mijn vraag is: is de benaming sda, sdb, sdc, enzovoort, ergens aan te passen?
In het BIOS is de nieuwe schijf niet terug te vinden, trouwens. Daar staan bij SATA Configuration alleen de twee oude schijven vermeld. Maakt mij verder niet uit hoor, maar vind het wel vreemd.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/12, 20:32:16 »
Op sommige systemen kan dit zelfs per opstart verschillen, maar dit is geen probleem zolang je je partities maar koppelt via UUID's in /etc/fstab.

Je kan het wel aanpassen door de udev-regels te bewerken. Je zou dan op het serienummer van de schijf kunnen checken en deze dan steeds dezelfde naam geven. Maar dit is ingewikkeld en nergens voor nodig.

Ik zou het dus lekker zo laten :)

Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/12, 21:38:46 »
Voedingstekkers hebben geen invloed op de benaming van de HD's..Zitten gewoon parallel..
Troost je,bij mij klopt die benummering ook niet..En niet alleen in Ubuntu,ook in Windows in de dualboot.Meestal zit windows op een C schijf,de mijne zit op een H schijf..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/12, 21:41:19 »
Op sommige systemen kan dit zelfs per opstart verschillen, maar dit is geen probleem zolang je je partities maar koppelt via UUID's in /etc/fstab.

Ik zou het dus lekker zo laten :)
Dan laat ik het maar zo. :)

De map lost+found op die nieuwe schijf, kan ik die straffeloos verbergen door er een punt voor te zetten? Hij valt een beetje uit de toon op een schijf waarop voornamelijk muziekbestanden geparkeerd gaan worden.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/12, 21:49:47 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/12, 21:48:16 »
Voedingstekkers hebben geen invloed op de benaming van de HD's.
Nee, ik dacht meer aan de aansluiting op het moederbord, niet aan de voedingskabel. Dat een schijf die in die blauwe aansluiting zit, misschien als sda wordt gezien door GParted.

Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/12, 23:09:08 »
Troost je,bij mij klopt die benummering ook niet.
Beetje terzijde, maar nu we het toch hierover hebben. Als ik een nieuwe Linux installeer op een verse/geformatteerde schijf met twee datapartities en één wisselpartitie (swap), waarom heten die partities dan steeds sda1 (systeempartitie voor Xubuntu), sda5 (voor de swap) en sda6 voor /home? Waarom niet gewoon sda1, 2 en 3? Kun je dit bij het installeren ergens zelf aangeven (dacht het niet)?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/12, 23:23:37 »
Dat heeft te maken met het maximum van vier primaire partities dat je kunt aanmaken op één harde schijf. Dat zijn altijd sda1 t/m sda4. Jouw sda5 is de uitgebreide partitie die je hebt aangemaakt en sda6 enzovoort zijn de logische stations op die uitgebreide partitie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/12, 23:41:38 »
Als je het overlaat aan de "automaat" van ubiquity, dan zal die op een lege schijf, de swap-partitie altijd aanmaken op sda5. Op een extended partitie dus. Standaardinstelling waar de ontwikkelaars van Ubuntu voor hebben gekozen.

Offline softbart

  • Lid
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/13, 09:38:04 »
Een logische schijf begint altijd met 5 . Ongeacht of de extended 2,3 of 4 is.

groet,

Theo

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/13, 13:10:00 »
Even deze vraag omhooghalen.
De map lost+found op die nieuwe schijf, kan ik die straffeloos verbergen door er een punt voor te zetten? Hij valt een beetje uit de toon op een schijf waarop voornamelijk muziekbestanden geparkeerd gaan worden.
Ik weet waar de map voor dient en dat hij zou moeten blijven staan, maar ik houd van opgeruimd, strak, geen overbodige 'rommel', dus voor mij is de map lost+found op een schijf die louter dient als opslag, hetzelfde als de mappen RECYCLER en System Volume Information, die ik vanuit Ubuntu op de NTFS-partities van de oude schijven zie staan. Die zou ik ook het liefste willen laten verdwijnen. >:(

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/13, 13:15:06 »
Een logische schijf begint altijd met 5 . Ongeacht of de extended 2,3 of 4 is.

Een uitgebreide schijf kan volgens mij nooit 2, 3 of 4 zijn. sda1 t/m sda4 is gereserveerd voor de vier primaire partities die je kunt aanmaken. Ook al maak je maar één primaire partitie en staat de rest van de data op een uitgebreide, die uitgebreide (of het eerste logische station daarop) is sowieso sda5. Of sdb5 of sdc5 ..... 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/13, 13:28:00 »
Als je kiest voor Mooi en Strak, maak dan een symbolische link aan in de folders van de gebruikers naar de folders op die harde schijf waar ze terecht moeten kunnen. Zo moeten de gebruikers niet buiten hun home directory om naar hun data gaan, en zien ze nooit die lost_found folder (die je wel kan verwijderen, maar wellicht nu en dan automatisch weer aangemaakt zal worden).

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/13, 17:44:22 »
Ik ben de enige gebruiker van deze pc, vanadium. En dus ook de enige die die (voor mij zinloze) mappen ziet staan waar ik het hierboven over had. ;) Ik ga het er gewoon op wagen, lost+found verhuist naar de Prullenbak. Zijn er eind van het jaar nog geen gekke dingen gebeurd of foutmeldingen verschenen, dan gooi ik hem ook uit de Prullenbak. 8-)

Er staat me iets van bij dat ik lost+found ook ooit uit m'n Persoonlijke map heb gegooid. Kan dat? Ik bedoel, die is in ext4 geformatteerd, net als deze nieuwe schijf, dus ik neem aan dat Ubuntu bij de installatie ook in /home zo'n map heeft geplaatst. Of vergis ik me daarin?


Edit: lost+found is verplaatst, maar niet naar de Prullenbak. Zelfs als root kon dat niet, dus hij staat nu zolang op de tweede harde schijf. Hoop gedoe om niets, ik weet het. =D
« Laatst bewerkt op: 2014/09/13, 18:00:50 door Mikkel »

Offline softbart

  • Lid
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/13, 18:05:29 »
Een logische schijf begint altijd met 5 . Ongeacht of de extended 2,3 of 4 is.

Een uitgebreide schijf kan volgens mij nooit 2, 3 of 4 zijn. sda1 t/m sda4 is gereserveerd voor de vier primaire partities die je kunt aanmaken. Ook al maak je maar één primaire partitie en staat de rest van de data op een uitgebreide, die uitgebreide (of het eerste logische station daarop) is sowieso sda5. Of sdb5 of sdc5 .....
Een extended partitie is één van de primaire partities.

groet,

Theo

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #14 Gepost op: 2014/09/13, 19:19:53 »
In feite wel. Je offert een primaire partitie op om daar een uitgebreide partitie van te maken, maar primair is ie dan niet meer, vandaar dat ie ook niet de naam sda1, 2, 3 of 4 krijgt. ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/09/13, 19:23:04 door Mikkel »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Derde (interne) harde schijf krijgt de aanduiding sda i.p.v. sdc
« Reactie #15 Gepost op: 2014/09/13, 19:35:32 »
Jawel: de extended partitie krijgt één van de nummertjes sda1, 2, 3 of 4. Het is in de extended partitie dat de logische partities bestaan. Het aantal logische partities dat je kan hebben, is niet beperkt.

"lost+found" komt voor in de rootfolder van een in ext geformatteerde partitie. Dient om na schijfcontrole "lost clusters" te plaatsen. Ik denk dat die folder als die niet bestaat terug aangemaakt zal worden wanneer de partitie met fsck gecontroleerd wordt. Er kan alvast niets erg gebeuren, denk ik, als je hem wist.