Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten: Map of Drive  (gelezen 931 keer)

Rechten: Map of Drive
« Gepost op: 2010/11/02, 17:10:59 »
Ik ben mijn FreeNas server aan het veranderen in een Ubuntu server.

In FreeNas werkte het als volgt.

Een grote partitie per schijf. Op schijf 1 had ik een data directorie, waarin elke gebruiker een prive map heeft, ook zitten er directories voor foto's, muziek, video's.

Ieder lid in de familie heeft een gedeelte (de genoemde prive map) op de sever voor documenten etc op te slaan. Rechten staan daar persoonlijk ingesteld en werkt via sshfs.

Iedereen kan foto's bekijken, muziek luisteren en film kijken vanaf de server, dit is via NFS en read only. Ik beheer deze directories via ssh en heb dan wel schrijfrechten.

De overige schijf diende als backup, via Rsync, rechten van het brongedeelte werden overgenomen tijdens het kopieren.

Ik heb in Ubuntu meerdere partities aangemaakt. Op schijf 1, een primaire partitie voor data (prive mappen, fotomap etc), en een tweede primaire partitie voor films. Op schijf 2 komt dan een partitie voor het automatisch backuppen, en een partitie voor TV series.

Mijn vraag:

Deze partities krijgen standaard root als eigenaar, nu kan ik dat veranderen in mijn gebruikersnaam als eigenaar, maar is dit veilig? Of Is het veiliger om een mount te maken (bijv /media/foto etc) naar een bepaalde directory, en daar de rechten te veranderen, of maakt dit helemaal niets uit? Of zou dan de mount naar de home map moeten van de server?

Bedankt

Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten: Map of Drive
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/03, 21:25:10 »
Deze partities krijgen standaard root als eigenaar, nu kan ik dat veranderen in mijn gebruikersnaam als eigenaar, maar is dit veilig? Of Is het veiliger om een mount te maken (bijv /media/foto etc) naar een bepaalde directory, en daar de rechten te veranderen, of maakt dit helemaal niets uit? Of zou dan de mount naar de home map moeten van de server?
 
Het antwoord is inderdaad: het maakt niets uit. Hoe en wat je waar aankoppelt, is één ding: dit is een zaak van de systeembeheerder. Wie je waar permissies geeft, is een ander ding: dit bepaalt waar de gebruiker al dan niet iets kan doen.

Re: Rechten: Map of Drive
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/03, 22:54:17 »
Ok bedankt, dan hou ik het eigenlijk hetzelfde hoe ik het had met Freenas.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04