Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over Ubuntu  (gelezen 13445 keer)

master

  • Gast
Vraag over Ubuntu
« Gepost op: 2009/01/24, 13:54:33 »
Hoi,

Ik probeer Linux Ubuntu 8.10 sinds gisteren uit via de live cd (voorlopig). Ik wil tzt Ubuntu vervangen voor Windows. Ik had alleen een vraagje.
Ik heb momenteel 3 schijven, C, D en E, blijven deze behouden als ik Ubuntu over Windows installeer? Maakt het trouwens uit op welke schijf Ubuntu komt te staan?

Verder heb ik (nog) geen andere vragen meer, maar misschien komen deze nog.

Alvast bedankt.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/24, 14:01:20 »
Het beste is ubuntu te installeren op de zelfde schijf als windows in een dual-boot te doen, zo kan je ubuntu eerst eens bekijken en uitproberen. Kan je nog terug naar windows als het niet werkt.
Je kan ook 8.04 LTS gebruiken omdat deze langere ondersteuning bied en 'stabieler' is. Sommigen hebben wel eens last met de 8.10, maar je ziet maar wat werkt of niet.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Drummies

  • Lid
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/24, 14:11:02 »
Hoi,

Ik probeer Linux Ubuntu 8.10 sinds gisteren uit via de live cd (voorlopig). Ik wil tzt Ubuntu vervangen voor Windows. Ik had alleen een vraagje.
Ik heb momenteel 3 schijven, C, D en E, blijven deze behouden als ik Ubuntu over Windows installeer? Maakt het trouwens uit op welke schijf Ubuntu komt te staan?

Alvast bedankt.

advies @heir4c vwb 8.04 is een juiste betreft nl een LTS versie ,onderstaande link geeft nuttige tips vwb je vraag succes

installatietips
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

master

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/24, 14:17:02 »
Wat voor problemen zijn er dan bekend bij 8.10? Zitten er trouwens (grote) verschillen tussen deze versies?

Ik zal die link eens even doornemen. Ookal test ik het net een dag, het bevalt me al redelijk goed.  =D

Offline Drummies

  • Lid
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/24, 14:38:58 »
Wat voor problemen zijn er dan bekend bij 8.10? Zitten er trouwens (grote) verschillen tussen deze versies?

Ik zal die link eens even doornemen. Ookal test ik het net een dag, het bevalt me al redelijk goed.  =D

voor wat meer informatie betreft keuze welke versie
versiekeuze

btw:vorige link is van toepassing op beide versies
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

master

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/24, 15:28:26 »
Ga het doorlezen bedankt.  8)

master

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/24, 20:44:34 »
Ik heb op dit moment problemen met me geluid (Realtek High Definition geluidscard). Ik hoor wel geluid, maar dit is heel zacht. Als ik het dan harder wil zetten (wat geen verschil maakt, geluid blijft zacht) dan zie ik dat het vanzelf weer zachter gezet wordt.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/24, 20:50:46 door master »

master

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/25, 10:00:45 »
Is het misschien een idee om met 8.04.2: te kijken of ik daar wel geluid krijg?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/25, 11:12:07 »
Misschien wel, sommigen hebben met 8.10 plots geen geluid meer, dus kan daar een bugje of zo inzitten en niet goed funktionioneert met sommige geluidskaarten.
Je kan hem altijd in dual-boot installeren om te kijken welke verschillen er zijn in werking en omgang met jouw hardware. Ze gebruiken ook elk een andere kernelversie en dat kan verschil maken.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/25, 11:13:43 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

grayfox

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/25, 11:23:52 »
Ik heb momenteel 3 schijven, C, D en E, blijven deze behouden als ik Ubuntu over Windows installeer? Maakt het trouwens uit op welke schijf Ubuntu komt te staan?

Ben je zeker dat die schijven waar je naar verwijst niet gewoon partities zijn?(heb eigelijk nog nooit een pc gezien met 3 schijven in)
als dit wel zo is(test eens met Gparted op je live cd) installeer je Ubuntu best niet op de partitie met windows (gaat meestal ook niet want Ubuntu kan niet veilig schrijven naar ntfs)  maar maak je een aparte partitie aan voor Ubuntu en ook een swap partitie die ongeveer de grootte van je ram geheugen moet zijn.

Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/25, 11:24:52 »
Ik heb momenteel 3 schijven, C, D en E, blijven deze behouden als ik Ubuntu over Windows installeer? Maakt het trouwens uit op welke schijf Ubuntu komt te staan?

Ben je zeker dat die schijven waar je naar verwijst niet gewoon partities zijn?(heb eigelijk nog nooit een pc gezien met 3 schijven in)
als dit wel zo is(test eens met Gparted op je live cd) installeer je Ubuntu best niet op de partitie met windows (gaat meestal ook niet want Ubuntu kan niet veilig schrijven naar ntfs)  maar maak je een aparte partitie aan voor Ubuntu en ook een swap partitie die ongeveer de grootte van je ram geheugen moet zijn.
Zwak punt van Windows: aan de schijfletters kun je niet zien of het partities of schijven zijn. Hulde voor /dev!

master

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/25, 11:25:45 »
@grayfox: Je hebt helemaal gelijk, het zijn inderdaad parties. Mijn excuus.



Dan ga ik 8.04.2 even op een cd zetten. Mocht ik tzt besluiten om Ubuntu te vervangen voor Windows, blijven al mijn parties (C, D en E) dan behouden? sorry dat ik dit weer vraag maar dit was me nog niet helemaal duidelijk.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/01/25, 11:27:34 door master »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/25, 12:41:31 »
De "eenheid van dataopslag" is de partitie. Op een schijf kunnen één of meerdere partities aanwezig zijn. Als je Ubuntu installeert, moet je aan de partities wijzigen om plaats te maken. Dat kan op verschillende wijzen gebeuren die je zelf bepaalt.

Volgens mij zou voor jou het veiligste zijn van al je gegevens een reservekopie te maken op een externe schijf. Dan kan je een gewone standaardinstallatie doen van Ubuntu, wat zeer gemakkelijk is. Daarna kan je dan je gegevens terugplaatsen.

Als je het meer 'op maat' wil doen (afzonderlijke partities, bepaalde partiteis behouden, andere verkleinen, etc.) dan komt er wat inzicht en kennis omtrent partities en partionering bij kijken. Ook moet je dan zelf weten wat waar te koppelen.


master

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/25, 16:29:33 »
Ik maak altijd een kopie voor de zekerheid.
Had nog een vraagje. Ik heb een  ACER G33T-AM OEM-moederbord (Acer m5620 Gamer). Zijn hier eventueel problemen bij bekent icm 8.04.2 / 8.10 ?

Offline frank7

  • Lid
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/25, 17:18:07 »
Ik maak altijd een kopie voor de zekerheid.
Had nog een vraagje. Ik heb een  ACER G33T-AM OEM-moederbord (Acer m5620 Gamer). Zijn hier eventueel problemen bij bekent icm 8.04.2 / 8.10 ?


Heb je hier al gekeken?

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportMachinesDesktopsAcer

Of is het een laptop?

gr.Frank
« Laatst bewerkt op: 2009/01/25, 17:20:28 door Frank »
Ubuntu user #248431
linux user #480561

master

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/25, 17:56:18 »
Het gaat inderdaad om een desktop. Kan ik nu alleen versie 7.10 gebruiken dan?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/25, 18:16:51 »
Nee hoor, gebruik gewoon de 8.04.2 en doe een dual-boot. Moest het nu echt niet lukken om wat voor reden ook kom je hier terug om vragen te stellen. Krijg je bijvoorbeeld ergens een error of één of ander bericht, schrijf dit op zodat je dat hier kunt posten, zo kan men je beter helpen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

master

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/25, 18:53:05 »
Ik ga er deze week mee aan de slag.  :)

master

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/26, 19:03:35 »
Ik draai momenteel 8.04.2 via de cd en het geluid werkt al beter, alleen is het nog niet mogelijk om het volume harder of zachter te zetten. Waarschijnlijk moet ik bij de geluidsinstellingen iets wijzigen?

Speakers: Logitech Z10

grayfox

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/26, 20:50:37 »
Als je Engels kan check dan dit eens: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=381616

master

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/26, 21:57:30 »
Heb het doorgenomen maar het lijkt me wel lastig om uit te voeren. Vooral dit: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3014683.

Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/27, 12:20:07 »
Om het geluid te regelen zegt WarByte in zijn postje:
Dat ondanks de volume regeling op 100% stond in amarok, kaffeine (BTW dit moet je nooit doen !) hij nog geen geluid had.

Wel ontdekte hij dat wanneer kmix opnieuw gestart was er een extra tabblad was waarop hij een mixer kon kiezen.

Er stonden bij hem 2 mixers:
ESS ES1938 (Solo-1) - ( my laptop speakers)
Logitech Speaker - (the V10 speakers)

Nadat hij gekozen had voor de Logitech Speaker kon hij wel het volume regelen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Willy4

  • Lid
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/27, 17:30:31 »
Ik draai momenteel 8.04.2 via de cd en het geluid werkt al beter, alleen is het nog niet mogelijk om het volume harder of zachter te zetten. Waarschijnlijk moet ik bij de geluidsinstellingen iets wijzigen?

Speakers: Logitech Z10
In de Z10 boxen zit een eigen geluidskaart. Als je de Logitech Z10 luidsprekers als USB luidsprekers wilt gebruiken (met display en touchscreens op de luidsprekers zelf) dan moet je de G15 daemon familie (=driver met wat extra's) installeren. Ik ben op het moment niet thuis dus ik kan even niet controleren of je die via Synaptic kunt installeren.
Daarna moet je je huidige geluidskaart uitzetten middels de blacklist. (als je twee uurtjes geduld heb, bij mijn favorieten heb ik staan hoe dat moet) Dan je pc opnieuw opstarten en bij geluidsinstellingen alles op Alsa zetten en bij apparaten je Z10 luidsprekers aankiezen.
Je kunt er ook voor kiezen om je luidsprekers op plug en play te zetten. Gewoon die USB kabel eraf gooien en het dunne kabeltje achter in je rechter luidspreker prikken en het groene stekkertje achter in je pc. Dan worden beide geluidskaarten gemixt en dan werkt alles gewoon.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/27, 17:42:25 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

bobbertrands

  • Gast
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/27, 17:37:25 »
excuseer foutje neemmenietkwalijk

Offline Willy4

  • Lid
Re: Vraag over Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/27, 20:11:08 »
Om je Z10 luidsprekers ten volle te benutten moet het een en ander geïnstalleerd en aangepast worden. Dat is eigenlijk pas handig om te doen als je Ubuntu geïnstalleerd hebt. Als je vanaf de cd werkt, is het waarschijnlijk het handigst om de luidsprekers op plug en play te zetten.

Oké, als je deze dingen doet, werkt alles zoals het moet.

1) G15Daemon:
Lees eerst deze tips door en voer ze uit. De G15Daemon-dingen kun je ook vanuit Synaptic installeren (de versies verschillen iets) als je maar de hier beschreven volgorde aanhoudt.

2) Schakel de geluidskaart in de computer uit.
Hier staat halverwege (jan13011965) hoe je dat doet.

3) Als je je pc weer opnieuw heb opgestart, nog even de geluidsinstellingen aanpassen:
Systeem -> Voorkeuren -> Geluid
Zet alles op Alsa
Zet 'Standaard  'Mixerschuiven' op Z10 USB (er staat waarschijnlijk iets uitgebreiders, maar je snapt het wel)
Nu zou alles het moeten doen. Mogelijk moet je je pc nog eens herstarten.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)