Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wegwijzer voor grafisch werken  (gelezen 32116 keer)

Saamelainen

  • Gast
Wegwijzer voor grafisch werken
« Gepost op: 2006/09/12, 08:46:54 »
Hallo beginners die wanhopen door het vele commandogebruik,

Zit ik ernaast of is het zo dat jullie ook liever leren hoe je op een grafische manier met Ubuntu omgaat? Mijn eigen ervaring is dat alles in het systeem aanschouwelijker wordt als ik met de Bestandsbeheerder Nautilus (zoiets als Win-Verkenner) door het systeem blader en zie waar bepaalde mappen staan en waar ze voor dienen. Je hebt dan al snel ontdekt dat Linux uit erg veel tekstbestanden bestaat die je makkelijk zelf kunt aanpassen. Om maar niet te zwijgen over het toekennen van rechten aan bepaalde mappen of het kopi

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/12, 10:14:42 »
Met klem wil ik zeggen dat ik dit topic NIET gestart ben met de bedoeling om een discussie uit te lokken, maar om lezers te verzoeken om aan te vullen met informatie en tips op grafisch gebied. Ubuntu is geweldig goed te doen met een minimum aan terminalgebruik.

zet deze bijdrage dan "vast" zodat iedereen steeds zijn "grafische bijdrage" kan leveren.:)
conf.editor. goede tip, zelfs een nieuw menu van gemaakt,
scheelt weer een muisklik! je start hem op door: gconf-editor,
dus dat moet ook bij alacart ingevuld worden.
als beginner gebruikte ik al gksudo nautilus, schaamde me ervoor, omdat het een groot "sesam-open-u" is, maar tis zo handig....na gebruik wel weer "sesam-sluit-u-zich" doen! :D

gr leo(n)

Saamelainen

  • Gast
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/12, 10:28:24 »
Helemaal niks om je voor te schamen hoor. Het is trouwens gewoon de slogan van Ubuntu: Linux voor iedereen. Deze manier van werken is vooral ook fijn voor oudere mensen die al die codes niet meer zo goed kunnen onthouden. :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/12, 10:59:12 »
had je de topic al vastgezet? sorry niet goed gelezen....:)
ouderdom he....lol

Saamelainen

  • Gast
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/12, 11:05:32 »
Het irriteerde mij dat er spellingcontrole in Tomboy zit, zodat mijn notities vol rode strepen stonden. Met de Gnome configuratie-editor is dat nu opgelost: Start de Configuratie-editor, ga naar apps en tomboy en haal het vinkje weg bij enable spellchecking.

Zo, van die vervelende correctiestrepen ben ik ook weer af. :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/12, 12:33:42 »
in de USP is er een functie: control centre, deze doet niets.(bij mij)
wordt met deze functie de gconf-editor bedoeld? ook omdat er als verklaring bij wordt gegeven:conf. your system. als het een "bug" is hoor ik het graag.

Saamelainen

  • Gast
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/12, 12:45:23 »
Ik vermoed haast dat je gnome-control-center bedoelt. Het is een overzicht van de onderdelen die onder Systeem > Voorkeuren staan. Ik heb daar ook een link van gemaakt in mijn menu.

budster

  • Gast
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/12, 12:50:26 »
Hoi Saamelainen,

- Volgens mij ben je "run as different user" vergeten, dat lijkt mij bij uitstek een tooltje om administrative dingen in de GU te doen.
- Ik denk eigenlijk dat grafsche methoden voor het doen van administrative taken niet in de wiki zoude misstaan.
- Ik weet dat het een beetje tijd kost maar mensen die niet van de terminal houden zijn de zelfde mensen die liever plaatjes zien, wellicht kan je ook schreenshots van de windowtjes erbij doen.

Saamelainen

  • Gast
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/12, 12:59:19 »
run as different user heb ik niet eerder geprobeerd. Hoe werkt dat precies?

In de Wiki zouden deze mogelijkheden zeker niet misstaan. Eigenlijk zijn ze zelfs noodzakelijk, vind ik. Misschien wil iemand onderdelen van deze topic op de Wiki zetten? Als aanvulling op de startersgids? Zelf ben ik daar niet zo handig in.

https://wiki.ubuntu.com/NlStartersgids

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/12, 14:10:44 »
usp= ubuntu system panel (vervanging van toepassingen/locaties/systeem) :(
grafisch en met plaatjes! daar is een onderdeel -control centre-
dat niet functioneert.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/12, 14:20:06 »
allacarte--systeemgereedschap aanvinken -run as a different user-
kan je rootrechten beheren/beheersen.

Saamelainen

  • Gast
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/12, 14:42:30 »
Aha, uitvoeren als een andere gebruiker. Dat lijkt me riskant. Wat zou ik daar dan als root willen uitvoeren dat ik niet ook met gksudo nautilus kan?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/12, 14:59:12 »
systeem---voorkeuren----sessies----progs automatisch laten opstarten. voor de senioren onder ons......

Wereldvreemd

  • Gast
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #13 Gepost op: 2006/09/12, 16:43:09 »
Fantastische bijdrage !
Eerlijk gezegd was dat het enige wat mij als voormalig SuSE gebruiker een beetje moeilijk viel, dat terminal-gebruik. Heb jarenlang SuSE gebruikt zonder ook maar 1 keer het terminalvenster te hoeven gebruiken.
Bedankt, ik ben weer een hoop wijzer geworden.
Wereldvreemd

Offline Dave

  • Lid
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #14 Gepost op: 2006/09/12, 18:06:06 »
ja om zo over te stappen van windows is suse toch handiger.
en waarom tomtomboy nog installeren? zoals in windows kladblok bij de hand zit in ubuntu toch tekst editor?
kHeb er een snelstart icoon van gemaakt tenminste.

budster

  • Gast
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/12, 18:36:40 »
Citaat van: Saamelainen
Aha, uitvoeren als een andere gebruiker. Dat lijkt me riskant. Wat zou ik daar dan als root willen uitvoeren dat ik niet ook met gksudo nautilus kan?
hahaha jij bent een mooie! gksudo nautilus is een terminal commando, als je mensen niet naar de terminal wilt sturen kan je dit doen door "run as different user" te doen.

Zo zie je maar, je zegt altijd dat terminal commando's intimiderend zijn voor nieuwe gebruikers, daar kan je best gelijk in hebben. Maar nu maak jij je er ook schuldig aan. :) Zodra je de commando's kent zijn ze snel en handig en niet meer intimiderend.

Saamelainen

  • Gast
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/12, 18:44:44 »
Ik zweer op Tomboy. Dat werkt bijna net als zo'n geel papieren notitieblocje waar je gauw even wat aantekeningen op neer kladt, zonder een teksteditor te hoeven openen. Het heeft ook nog een makkelijke inhoudsopgave om snel iets terug te vinden. Je hebt het vast niet geprobeerd. Het lijkt wat op sticky notes, de applet die je nu voor notities aan je paneel kunt toevoegen. Alleen ietsje uitgebreider. Naar wat ik van bartek heb gehoord komt Tomboy standaard in Edgy Eft te zitten.  :)

budster, haha, jij bent ook een mooie  :)
Zonder dit ene commando kan ik natuurlijk wel inpakken en heb ik hier niets meer te doen. Maar laten we het in dit topic nou maar niet te veel over commando's hebben. De rest van het forum is voor jullie. Ok?  :)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #17 Gepost op: 2006/09/12, 18:45:55 »
Ik heb gksudo nautilus als een icoontje op mijn desktop staan.
Net als gconf-editor en gnome-control-center.

Dus die terminal heb je als je dat wil bijna niet meer nodig.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

budster

  • Gast
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #18 Gepost op: 2006/09/12, 18:50:09 »
Citaat van: Saamelainen
budster, haha, jij bent ook een mooie  :)
Zonder dit ene commando kan ik natuurlijk wel inpakken en heb ik hier niets meer te doen. Maar laten we het in dit topic nou maar niet te veel over commando's hebben. De rest van het forum is voor jullie. Ok?  :)
ik zit juist 'on-topic' zelfs dat ene commando is overbodig. vandaar dat ik 'run as different user' mis. Maar de optie van een shortcut op de desktop kan natuurlijk ook.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #19 Gepost op: 2006/09/12, 18:54:58 »
dat USP vraagje van mij nog even mensen....:)

beetje propaganda-hoekje....hmmm.

Saamelainen

  • Gast
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #20 Gepost op: 2006/09/12, 18:58:47 »
Leo, gnome-configuratie-editor, waar bartek het over heeft, is dat niet wat je bedoelt? Bij mij werkt dat ook niet, ook niet met gksudo ervoor. Is het wel juist geschreven, bartek? Of zou het toch een bug zijn?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #21 Gepost op: 2006/09/12, 19:05:58 »
Citaat van: leoquant
in de USP is er een functie: control centre, deze doet niets.(bij mij)
wordt met deze functie de gconf-editor bedoeld? ook omdat er als verklaring bij wordt gegeven:conf. your system. als het een "bug" is hoor ik het graag.
zoek naar en installeer via synaptic gcontrol
die wordt standaard gebruikt door USP, anders kan je ook het commando aanpassen via gconf-editor in apps -> usp ergens, maar gcontrol is leuk om te gebruiken, erg handig
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #22 Gepost op: 2006/09/12, 19:11:55 »
Oeps Saamelainen, je hebt gelijk taalfoutje ...
Moet zijn:
gnome-control-center
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #23 Gepost op: 2006/09/12, 19:31:49 »
@profox
gcontrol staat in de gconf-editor. kan het echter niet activeren.
nog een tip?
/apps/usp/plugins/computer/system_command6/gcontrol

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wegwijzer voor grafisch werken
« Reactie #24 Gepost op: 2006/09/12, 19:41:41 »
je moet gcontrol installeren via synaptic of apt-get voor je het kan gebruiken!
gcontrol is een alternatief voor gnome-control-center

als je in de plaats gnome-control-center wil gebruiken, verander je via gconf-editor gcontrol in gnome-control-center

en dan hoef je gcontrol niet te installeren
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)