Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [APE] Is hier een linux codec voor?  (gelezen 1418 keer)

HetWonder

  • Gast
[APE] Is hier een linux codec voor?
« Gepost op: 2006/10/24, 19:31:05 »
Hey, ik heb hier wat mp3tjes in de het wel(ofniet)bekende APE formaat (monkeys audio), maar nu zie ik dat dit niet ondersteund wordt in linux. Ik kan er nergens een codec voor vinden, of desnoods een programma waarmee ik het kan converteren naar mp3. Wie heeft een idee wat ik met deze bestanden nog kan doen in ubuntu?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
[APE] Is hier een linux codec voor?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/24, 20:13:26 »
Ik ga even op zoek voor je :) maar ik wil alvast melden dat FLAC een beter alternatief is voor APE (beter bekend als Monkey's Audio)

Toegegeven, Monkey's Audio heeft een iets betere compressieratio zodat de bestanden iets kleiner zijn dan blij FLAC (~55% tegenover ~58% voor FLAC) maar Monkey's Audio is niet open source, heeft problemen met error recovery en is traag in het encoderen/decoderen.

Als ik iets vind voor je Monkey's Audio bestanden, dan laat ik het wel weten.

* * * *

PS: voor degenen die zich afvragen wat precies het grote verschil is tussen muziekformaten zoals Mp3 of Ogg en FLAC of Monkey's Audio:

FLAC en Monkey's Audio zijn lossless formaten, dit betekent: kwaliteitsloos. 100% van de kwaliteit wordt teruggehaald bij het afspelen van het bestand. Lossless bestanden zijn natuurlijk wel groter in formaat dan de formaten die wel (licht) kwaliteitsverlies hebben, zoals bijvoorbeeld MP3 en Ogg Vorbis.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
[APE] Is hier een linux codec voor?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/24, 20:36:08 »
Dit is een interessant stukje over de Monkey's Audio codec op wikipedia:

Citaat
Officially, Monkey's Audio is only available for the Windows operating system. There was some discussion on the Monkey's Audio website about official support for GNU/Linux and Mac OS users, though none of this came to fruition. A developer by the name of SuperMMX released an unofficial port in early 2005, which also includes plugins to allow playback using the popular audio players XMMS and Beep Media Player. This port was originally developed for GNU/Linux but, since version 3.99 update 4 build 4, it has included support for Mac OS X as well as GNU/Linux on the PowerPC and SPARC architectures. However, the future of this unofficial port is quite uncertain since the project has not received official approval from Monkey's Audio's author, something which may be required by the licence under which it is released. Additionally, many GNU/Linux distributions will not include the Monkey's Audio software since its licence is neither free software nor open source. The Win32 binary from Monkey's Audio is reported to work successfully on GNU/Linux when executed in the Wine Windows compatibility environment.
Langs de andere kant las ik wel op http://www.monkeysaudio.com/developers.html dat er nu source code beschikbaar is... het is dus allemaal een beetje onduidelijk voor mij :)

* * * *

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=123827&package_id=136177

Hier kan je de mac-port (monkey's audio codec port naar linux) downloaden in sourceformaat, maar ik weet niet of het makkelijk is om deze te installeren... waarschijnlijk niet zo erg handig voor beginnende linuxers.. misschien dat iemand een package ofzo weet?

* * * *

edit: als je me zo'n .ape bestandje kan sturen, dan probeer ik het zelf wel eens! :) mijn mailadres vind je hier aan de zijkant, of je upload het ergens op een website ofzo -- het is maar een idee
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

HetWonder

  • Gast
[APE] Is hier een linux codec voor?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/25, 13:14:43 »
't zal allemaal best dat FLAC veel beter is dan APE, ik heb iig een zooi APEs hier die ik af wil spelen ;) Maarja het wordt dus erg moeilijk merk ik al

[APE] Is hier een linux codec voor?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/12, 19:24:24 »
Even doorschrijven op dit onderwerp. Heb inmiddels een programma gevonden waarmee je via de commandline APE om kan zetten naar WAV bestanden. Daarna kun je er zelf mee doen wat je wilt.

Download het bestand: hier

Daarna in terminal:

mac bestand.ape bestand.wav -d

Offline vanadium

  • Lid
[APE] Is hier een linux codec voor?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/13, 10:21:37 »
Onlangs had ik ook met zo'n beest te doen, maar ik wist niet van die commandotool. Ik heb toen hun windows applicatie onder Wine gebruikt: dit werkt zonder problemen. Naar het schijnt, wordt de linuxversie voor het ogenblik niet meer ontwikkeld, maar ik vermoed dat he er wel degelijk alle ape bestanden mee kan decoderen.

Je moet inderdaad zo snel mogelijk dat ape bestand omzetten naar een open formaat zoals flac. Aangezien het om lossless formaten gaat, kan je dat perfect zonder kwaliteitsverlies doen.

Flac:

flac -q 8

-q 8 zorgt voor maximale compressie (ten koste van snelheid), maar je comprimeert maar één keer, dus het mag wat trager gaan als je er op die wijze nog wat extra bytes kan uitknijpen..