Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: identieke linux copieren op andere computer  (gelezen 682 keer)

Offline leop

  • Lid
identieke linux copieren op andere computer
« Gepost op: 2016/06/26, 23:20:20 »
hi,

wie kan mij uit mijn probleem helpen?

ik bezit een laptop met linux en een paar bestanden.
ik heb een dell desktop computer 'geerft' en wil nu een identieke configuratie van mijn laptop hierop zetten, hoe moet ik daaraan beginnen?
wie kan mij een paar hints geven

met dank
pol

Re: identieke linux copieren op andere computer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/27, 09:46:37 »
@ leop,

Clonezilla lijkt mij het aangewezen programma.
RedoBackup, rsnapshot, Simple Backup Solution, zijn ook een mogelijkheid.
https://linuxconfig.org/guide-to-rsnapshot-and-incremental-backups-on-linux
http://clonezilla.org/show-live-doc-content.php?topic=clonezilla-live/doc/01_Save_disk_image

Om te helpen...

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: identieke linux copieren op andere computer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/27, 10:06:17 »
Ik ben niet zeker of een installatie van één computer identiek kan overgedragen worden op een ander type computer met andere hardware. Het veiligste lijkt mij een herinstallatie, zodat het installatieprogramma de gelegenheid heeft alles te configureren in functie van de specifieke hardware.

Re: identieke linux copieren op andere computer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/27, 14:40:26 »
Ik onderschrijf Vanadium. Je zit met verschillende drivers dus een 100% spiegelkopie gaat niet (meteen) werken.

.Home kopieëren van de donor computer.
Dezelfde versie Linux installeren en updaten op de andere pc, met dezelfde hoofdgebruiker.
Ook daar dezelfde programma's installeren.
Dezelfde gebruiker(s) aanmaken.
En .Home op die pc plaatsen.
Klaar. Of in elk geval ver.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: identieke linux copieren op andere computer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/27, 16:09:37 »
Ik ben niet zeker of een installatie van één computer identiek kan overgedragen worden op een ander type computer met andere hardware. Het veiligste lijkt mij een herinstallatie, zodat het installatieprogramma de gelegenheid heeft alles te configureren in functie van de specifieke hardware.
Het installatieprogramma van Ubuntu kijkt niet naar specifieke hardware (alleen naar de schijfruimte voor het partitioneren).
Configureren en het laden van specifieke drivers vindt plaatst tijdens het opstarten (boot proces), dus in principe kan de installatie van de ene computer zo worden overgedragen naar een andere computer met dezelfde processor architectuur (32-bit, 64 bit, ARM, enz.) maar verder andere hardware.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline leop

  • Lid
Re: identieke linux copieren op andere computer
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/27, 19:58:56 »
hartelijk dank voor de verschillende manieren van aan pak en interpretatie om dit uit te voeren. ik ga het proberen en laat jullie iets weten van wat ik ervan terecht heb gebracht.

met vriendelijke groeten
pol

Offline vanadium

  • Lid
Re: identieke linux copieren op andere computer
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/27, 20:31:41 »
Ik ben niet zeker of een installatie van één computer identiek kan overgedragen worden op een ander type computer met andere hardware. Het veiligste lijkt mij een herinstallatie, zodat het installatieprogramma de gelegenheid heeft alles te configureren in functie van de specifieke hardware.
Het installatieprogramma van Ubuntu kijkt niet naar specifieke hardware (alleen naar de schijfruimte voor het partitioneren).
Configureren en het laden van specifieke drivers vindt plaatst tijdens het opstarten (boot proces), dus in principe kan de installatie van de ene computer zo worden overgedragen naar een andere computer met dezelfde processor architectuur (32-bit, 64 bit, ARM, enz.) maar verder andere hardware.
Ik vermoedde dit wel, maar ik vraag mij toch af of dat in 100% van de gevallen werkt. fstab zal je alvast moeten aanpassen als er een aantal andere schijven in dat systeem mochten zitten. Met proprietaire videodrivers zal het wellicht ook niet meteen werken. @leop, je kan het natuurlijk wel proberen.

Offline leop

  • Lid
Re: identieke linux copieren op andere computer
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/28, 20:08:08 »
hello,

heb het zekere voor het onzekere genomen en ubuntu14.4 geinstalleerd, is wel duidelijk verschillend van wat ik op de laptop heb, nochtans is dat blijkbaar ook ubuntu 14.4.

alles verloopt normaal bij de installatie maar soms is het scherm uit sync en moeilijk terug te synchroniseren, door in het wildeweg een beetje te klikken krijg je soms een of ander scherm te zien dat terug leesbaar is, ofwel is een reboot noodzakelijk.

de pc is een "dell optimex gx280" en lijkt mij trager dan de laptop die ook toch enkel jaren op de teller staan heeft (ongeveer 10 jaar)

een poging om een run-bestand te openen, met daarop de hplp software voor de laserjet 1100 loopt steeds fout, "page not responding" is telkens de conclusie.

enig hints om dit te overkomen ?

bedankt
pol

Re: identieke linux copieren op andere computer
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/28, 21:05:06 »
Het installatieprogramma van Ubuntu kijkt niet naar specifieke hardware (alleen naar de schijfruimte voor het partitioneren).

Ook niet als je 'de benodigde drivers installeren' aanvinkt voor je de installatie start?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore