Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PDF openen: geen invertknop in Firefox.  (gelezen 750 keer)

Offline wolfke

  • Lid
PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Gepost op: 2014/03/22, 21:09:47 »
Als ik een PDF open met Documentviewer, heb ik een invert-knop waarmee ik dus witte tekst op zwarte ondergrond krijg(dit is leesbaar voor mij als slechtziende)
Als ik in Firefox evenwel een PDF open(vb. via Google) dan staat die invert-knop er niet en komt zelfs de melding: "PDF wordt mogelijk niet correct geopend"
Dus moet ik die altijd eerst (temporary) downloaden.
Is er geen mogelijk om dit laatste te omzeilen, zodat mijn PDF's dus altijd "inverted" worden weergegeven?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/22, 21:44:42 »
PDF-weergave in Firefox is duidelijk nog "werk in uitvoering" en minder goed dan bij gewone PDF-leesprogramma's..... Wachten op verbeteringen in nieuwe versies van Firefox, is het enige wat erop zit, denk ik.

Offline Jenske

  • Lid
Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/22, 22:44:10 »
Gezien de politiek van Ubuntu -- iedereen -- is dit, me dunkt, toch wel een aandachtspunt dat de moderatoren van dit forum via hun kanalen als prioritair aandachtspunt aan het firefox-team hiervoor zouden aanspreken. Het is toch immers de bedoeling dat Ubuntu zich toespitst op alle internetgebruikers, dus ook de slechtzienden.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/22, 22:54:31 »
Gezien de politiek van Ubuntu -- iedereen -- is dit, me dunkt, toch wel een aandachtspunt dat de moderatoren van dit forum via hun kanalen als prioritair aandachtspunt aan het firefox-team hiervoor zouden aanspreken. Het is toch immers de bedoeling dat Ubuntu zich toespitst op alle internetgebruikers, dus ook de slechtzienden.

1 Ubuntu-NL is niet aansprakelijk voor wat het Firefox-team doet.
2 PDF in Firefox is momenteel volgens het Firefox-team nog experimenteel. Het is dus nog niet de bedoeling dat het al voor iedereen bruikbaar is.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/22, 23:35:57 door Vistaus »

Offline Jenske

  • Lid
Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/22, 23:24:43 »
OK, maar ik wilde gewoon voorstellen dat de Ubuntu-NL-forummensen hier even mee aan de kar zouden trekken om dit thema hoger op de agenda te plaatsen van firefox. Ik ga er inderdaad niet vanuit dat de forum-moderatoren rechtstreeks firefox ontwikkelen, maar wél dat de firefox-ontwerpers misschien iets meer zullen luisteren -- what's in a name -- naar een forumleider dan naar de eerste de beste shmuck als ikzelf (die overigens amper weet waar je nu in feite juist een bepaald "feature" moet aanvragen op de ontwikkelaarswebsites).
Maar het was, voor alle duidelijkheid, geen kritiek op het NL-forum of haar moderatoren.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/22, 23:32:00 »
Het staat wel degelijk op hun lijst om de plugin ook te voorzien van toegankelijkheidsinstellingen voor slechtzienden (https://github.com/mozilla/pdf.js/issues/2163, https://github.com/mozilla/pdf.js/issues/2071 en https://github.com/mozilla/pdf.js/issues/4309 - zijn alledrie gemarkeerd met de 'feature'-tag welke aanduidt dat het een feature request is). Ze gaan echt niet beter luisteren als een 'forumleider' de feature aanvraagt (zelfs al zou die feature niet op hun lijst staan). Vooralsnog is de PDF-plugin nog experimenteel, zoals Firefox zelf ook zegt. Features voor Firefox kun je aanvragen door een bugrapport te openen op hun bugtracker: https://bugzilla.mozilla.org/ en features voor de in ontwikkeling zijnde PDF-plugin kun je aanvragen op hun GitHub: https://github.com/mozilla/pdf.js/issues
« Laatst bewerkt op: 2014/03/22, 23:41:35 door Vistaus »

Offline wolfke

  • Lid
Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/23, 13:04:32 »
bedankt voor de info, ik zal dus nog wat (veel) geduld moeten hebben. ik heb een bypass en zal het daarmee dan moeen doen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/23, 17:28:51 »
Het beste wat je doet is, zoals vanouds, PDF bestanden vanuit Firefox in Evince laten openen. In het firefox menu: Edit - Preferences, dan de "Applications" tab, dan in het zoekveld PDF intikken. Je kan nu de "Actie" wijzigen van "preview in Firefox" naar "Use Document viewer" (of misschien "Always ask": dan krijg je een dialoog met keuze om te downloaden of om te openen.)

Offline wolfke

  • Lid
Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/26, 14:33:34 »
bedankt Vanadium: FF aangepast.  :)
't kan soms zoo eenvoudig zijn. Ik heb het ook direct in FF van Win7 aangepast.

Offline aartje

  • Lid
Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/27, 08:19:51 »
Wat is er mis met Acrobate reader ?

Offline aartje

  • Lid
Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/27, 14:04:49 »
Bedankt Femke voor het antwoord. Ik gebruik zelf tot nu toe steeds acroread en
het enige wat ik extra moet doen is de "partner" repository toe te voegen. En dan krijg
je toch echt een Ubuntu-programma en geen windows-programma. Ik vind acroread
vooral handig als je dubbelzijdige a5-boekjes maakt.

Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/27, 14:10:43 »
Inderdaad aartje. Zet Partner aan en installeer acroread. Simpel.

Hoewel Evince net zo prima is voor wat wolfke ermee doet.

Offline wolfke

  • Lid
Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/27, 14:51:53 »
ik kan alleen teksten lezen in invert-mode(wit op zwart) en met Evince is dit snel te inverten (Ctrl+I), vandaar mijn vraag.

Offline vanadium

  • Lid
Re: PDF openen: geen invertknop in Firefox.
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/01, 12:24:55 »
Wat is er mis met Acrobate reader ?
Naast wat reeds is gezegd, is er ook het probleem dat Acrobat Reader onvrije software is. Het is wel gratis ("free" as in "free beer"), maar niet vrij ("free" as in "free speetch").