Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grafische Ubuntu programma’s starten in Windows 10  (gelezen 3438 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
grafische Ubuntu programma’s starten in Windows 10
« Gepost op: 2016/08/21, 17:43:00 »
Tip om grafische Ubuntu programma’s eenvoudiger te starten in Windows 10.

Ik ben geen expert, mogelijk kan dit beter of eenvoudiger. Dan verneem ik graag een opmerking.

Als voorbeeld gebruik ik terminator, een grafische terminalvenster.

Uiteraard moet het programma terminator zijn geïnstalleerd in bash voor Windows:
sudo apt update && sudo apt install terminator

Open Windows Kladblok en plak de volgende tekst (als je VcXsrv als X server gebruikt):
start /d "C:\Program Files\VcXsrv" VcXsrv.exe -multiwindow -silent-dup-error
bash ~ --login terminator.sh
Sla het op als terminator.bat

Start bash (bash ~ --login) en maak de map ~/bin als deze nog niet bestaat. Maak in deze map bestand terminator.sh (nano ~/bin/terminator.sh) met de volgende tekst:
#!/bin/bash
DISPLAY=:0 terminator
Sla het bestand op en sluit nano. Maak het bestand uitvoerbaar:
chmod +x ~/bin/terminator.sh

Terminator kan nu worden gestart door in de Windows opdrachtprompt terminator te typen. Maar het kan nog makkelijker:

Zoek in het Windows startmenu naar CMD en kies “bestandslokatie openen”.
Maak in dezelfde map een kopie van CMD en verander de naam van de kopie in Terminator.
Vraag de eigenschappen van deze kopie (Terminator) op. Bij doel staat iets als %windir%\system32\cmd.exe
Plak hierachter de /c optie en het volledige pad naar het eerder gemaakte terminator.bat (voorbeeld: %windir%\system32\cmd.exe /c C:\Users\cees\terminator.bat)
Geef het kopie (Terminator) een ander pictogram (sla bijvoorbeeld met Gimp een Terminator-afbeelding op als Microsoft Windows icon).

Sleep deze kopie (Terminator) naar de Windows werkbalk om deze aan de werkbalk vast te maken. Terminator kan nu worden gestart door op het Terminator-icoon te klikken!

Dezelfde truc kan worden gebruikt voor andere grafische Ubuntu programma’s die in bash voor Windows 10 zijn geïnstalleerd.

Zo start ik (met xubuntu.bat, xubuntu.sh en een Xubuntu-kopie van CMD) de hele Xubuntu desktop door in de Windows werkbalk op een icoon met het xfce start-muisje te klikken. :)
(https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=96338.msg986705#msg986705)

Wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuWindows
Klik links bovenin op Documentatie

Offline sidonia

  • Lid
Re: grafische Ubuntu programma’s starten in Windows 10
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/21, 17:57:25 »
Wie wil er nu Ubuntu draaien onder Windows 10?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: grafische Ubuntu programma’s starten in Windows 10
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/21, 20:59:59 »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline maartenbc

  • Lid
Re: grafische Ubuntu programma’s starten in Windows 10
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/21, 22:32:36 »
Wie wil er nu windows programmaś onder Ubuntu draaien?

Misschien wel gewoon omdat het kan!



Re: grafische Ubuntu programma’s starten in Windows 10
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/21, 23:57:23 »
Wie wil er nu windows programmaś onder Ubuntu draaien?

Misschien wel gewoon omdat het kan!

Er bestaan mensen die dit om diverse redenen niet doen, en zo zullen er ook wel windows fanaten zijn die het niet doen.
Verder bestaan er ook mensen uit beide kampen die een programma willen/moeten draaien omdat er geen goede alternatief is.
Kortom het is niet zo zeer omdat het kan, maar omdat het soms noodzakelijk is.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grafische Ubuntu programma’s starten in Windows 10
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/22, 00:17:42 »
het is niet zo zeer omdat het kan, maar omdat het soms noodzakelijk is.
Noodzakelijk voor Windows-ontwikkelaars: https://blogs.windows.com/buildingapps/2016/07/22/fun-with-the-windows-subsystem-for-linux/

Kerncitaat:
Citaat
(....) to help Windows 10 developers use the rich Linux developer ecosystem and tools alongside the great tools they are already using in Windows, without having to boot into another operating system or VM. This is definitely a “by developers, for developers” Windows 10 feature, specifically designed to remove a bit of friction from developers’ daily workflow.(....)

Voor ons: slechts een curiositeit, een onbelangrijk speeltje.... Eigenlijk alleen interessant wegens de overwinning die dit voor Linux is.   8-)
« Laatst bewerkt op: 2016/08/22, 00:20:22 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: grafische Ubuntu programma’s starten in Windows 10
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/22, 20:26:38 »
Wie wil er nu Ubuntu draaien onder Windows 10?
Wie wil er nu geen Ubuntu draaien? :)

Misschien was het in de begintijd van dit forum, de tijd van bug#1 (=Fix released) niet voor te stellen maar nu Canonical en Microsoft zo goed samenwerken neem ik aan dat enthousiaste gebruikers van Windows Subsystem for Linux (WSL=Ubuntu) hier welkom zijn (of zijn die hier niet?)
Voor ons: slechts een curiositeit, een onbelangrijk speeltje....
Leuke blog haal je aan: "Fun with the Windows Subsystem for Linux" en inderdaad voor ons mij is bash Fun (ik ben geen “Windows-ontwikkelaar” maar een gewone Windows 10 Pro thuisgebruiker)

Fun dat je nu vanuit Windows de (veilige) Ubuntu pakketbronnen kan gebruiken. Van veel populaire open source programma's is wel “ergens” een "echte" Windows versie te downloaden maar voor Terminator had ik nog geen alternatief gevonden. Vandaar deze tip om Terminator in Windows "met één muisklik" te kunnen starten

Note: het Windows icoon voor deze tip heb ik gemaakt met Gimp uit de Ubuntu pakketbron in Windows bash (“without having to boot into another operating system of VM:))
Klik links bovenin op Documentatie

Re: grafische Ubuntu programma’s starten in Windows 10
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/23, 23:07:19 »

Wie wil er nu geen Ubuntu draaien? :)

Misschien was het in de begintijd van dit forum, de tijd van bug#1 (=Fix released) niet voor te stellen maar nu Canonical en Microsoft zo goed samenwerken neem ik aan dat enthousiaste gebruikers van Windows Subsystem for Linux (WSL=Ubuntu) hier welkom zijn (of zijn die hier niet?)


Ja leuk, kunnen we ons druk maken om iets Ubuntu-achtigs wat onder Windows 10 loopt. Ondanks de goede bedoelingen moet ik er niet aan denken wat voor ellende op on af kan komen.. Maar dat is strikt persoonlijk.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: grafische Ubuntu programma’s starten in Windows 10
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/24, 01:15:54 »
Edit: Om het verhaal duidelijk te maken. Je kunt er op wachten dat er pogingen worden ondernomen om via dit rottigheid te maken. Waar gaat dan het beschuldigende vingertje naar toe.. Juist Ubuntu en MS blijft buiten schot. Als het zover komt, dan komen hier de problemen te liggen en dan weet ik niet of ik er wel zo blij om moet zijn. Volgens mij zeg ik nu niet iets geks en is het denk ik wel iets wat meerderen in hun gedachten hebben.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint