Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xp verdwijnt  (gelezen 703 keer)

Offline annefslik

  • Lid
xp verdwijnt
« Gepost op: 2014/02/04, 22:12:44 »
Goedemorgen  !

Zoals een ieder weet verdwijnt XP :  hoe moet/kan ik UBUNTU installeren ??
Moet ik dan eerst XP verwijderen of moet ik eerst UBUNTU installeren ?

Kan ik daarna     'gewoon '      Windows internet explorer blijven gebruiken en/of Google Chrome ?
.
Wie het weet mag het mij vertellen !
.
Bij voorbaat dank ,

Anne

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: xp verdwijnt
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/04, 22:49:08 »
Je kunt Ubuntu *naast* XP installeren:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Je gebruikt in Ubuntu Firefox of Google Chrome als webbrowser, geen Internet Explorer. Maar dat is bepaald geen gemis.... :)

Overigens, als je nu een XP-machine hebt: hoeveel RAM-geheugen zit erin, en wat voor processor? Voor veel oude XP-bakkies ben je namelijk beter af met een lichtgewicht-familielid van hoofdversie Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/04, 22:54:00 door Pjotr »

Re: xp verdwijnt
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/05, 11:28:28 »
Naargelang of je op je XP-installatie nog software hebt staan die nog kan gebruikt worden; b.v. een Office-pakket, Photoshop etc.
In dergelijk geval zou ik ook een dualboot overwegen voor de eerste maanden, zonder meer.

In het geval dat XP enkel gebruikt wordt voor mail, wat surfen, wat filmpjes op YouTube kijken, Facebook, enzovoort, zou ik resoluut overstappen
naar Xubuntu 14.04 LTS (komt in april uit) en gewoon voort doen wat je al mee bezig was.

Een bedenking: het kan verleidelijk zijn om je XP toch nog te gebruiken om online te gaan, en dat is in april (de 8e) geen goede zaak meer; updates vallen weg alsook de ondersteuning. Met Xubuntu kan je a) veilig online gaan, en b) je hebt meteen een paar jaar volledige updates ogv veiligheid en technische verbeteringen. Dus vanuit deze visie: stap gewoon over op Xubuntu.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline aartje

  • Lid
Re: xp verdwijnt
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/05, 11:34:22 »
Ik vraag me af of je je XP (waar je toch nu nog een licentie voor hebt) niet beter
kan installeren onder Virtualbox. Als je dat doet onder een gebruikersnaam
die nauwelijks rechten heeft op je Linuxsysteem kan je ook niet veel risico lopen nu er
geen security-updates voor XP meer komen.

Ik doe dat tenminste zo nu ook al om het programma Omnipage te kunnen blijven
gebruiken en mijn TomTom bij te kunnen werken. Ik maak daarvoor een installatie
van XP onder virtualbox, installeer alle benodigde programma's en als alles goed
werkt maak ik eerst een copie van mijn winxpssd.vdi (gecompressed)

Als ik mijn XP niet meer vertrouw copieer ik die copie gewoon weer terug op de
oorspronkelijk plek en heb daarmee in één klap mijn schone XP weer teruggezet.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/05, 11:40:36 door aartje »

Re: xp verdwijnt
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/08, 11:29:59 »
Mij lijkt het me dat als je weg blijft van virusbronnen,je echt nog wel b.v. je Tomtom kaarten kan updaten.En daar na je firewall dicht zetten..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.