Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu boot niet meer  (gelezen 1344 keer)

Offline Shan

  • Lid
Ubuntu boot niet meer
« Gepost op: 2019/10/26, 16:07:18 »
Hallo Ubuntu-ers, wie kan mij helpen?

Bij het aanzetten van de laptop duurde het langer dan voorheen voordat Ubuntu 18.3.4 in beeld kwam.
Ook het starten van Thunderbird en later van Firefox lieten lang op zich wachten. Uiteindelijk kon ik er mee werken. Maar bij het afspelen van een video ( in Firefox) werd het geluid niet  weergegeven.
Hierna een herstart gedaan en daar begint het probleem. Er verscheen een keuzemenu.
Ik kon kiezen voor ‘Ubuntu’ , ‘Ubuntu’ ge-enterd en kreeg op zeker moment de prompt initramfs. Help ingetikt entoen verscheen een tekst .Het scherm is daarbij erg donker ! 
Ik kan er niets mee. Dacht toen aan mijn  Hiren's BCD  , maar met de wijziging van de bootvolgorde
startte de laptop toch weer met dat keuzemenu.  Wat moet ik nu nog proberen?
Op internet gevonden:
mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /root -o force.
Dat kan ik niet intikken omdat mijn toetsenbord niet meer “ Nederlands “ is. Het liggende streepje is nu een schuine streep.
Hoe wijzig ik dat in deze omstandigheid?

Wie weet hier raad mee? Hoe krijg ik e.e.a. weer aan de praat?
Hgr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: Ubuntu boot niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/26, 16:34:39 »
Hallo, ik denk dat de snelste oplossing eruit bestaat om je besturingssysteem opnieuw te installeren. Maar als dat geen optie is (omdat je geen recente backup van je bestanden hebt bijvoorbeeld of omdat je / en /home op dezelfde partitie hebt staan), dan moet je even wachten op iemand hier die wijzer is dan ik.

Offline Shan

  • Lid
Re: Ubuntu boot niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/26, 16:52:22 »
Ik kan nog  twee fotootjes laten zien.  Van het scherm genomen met een iPad.
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu boot niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/27, 06:22:09 »
Een nieuwe schone installatie doen is hier de enige uitweg; je /boot map is totaal corrupt, en vandaar de melding over BusyBox en een 'vastloper' of heel traag doorlopen.

Dit kunnen we niet vanuit een Forum verhelpen: dus het advies is: doe een schone, propere, installatie van Ubuntu 18.04.3 of als je van het nieuwste houdt: Ubuntu 19.10 (die kan je een versie later upgraden met de nieuwste LTS mocht je daar meer oren naar hebben) .

Als een nieuwe install geen uitweg is: kan je nog altijd vanuit de Live-sessie met boot-repair proberen de meubelen te redden, maar zoals reeds gesteld: deze fout(-en) gaan voorbij onze mogelijkheid om dat op te lossen via bericht/bericht op een Forum. Eventueel een steunpunt in de nabijheid contacteren ////

Als tussenoplossing zou ik proberen om middels een oudere kernel op te starten en opnieuw testen van je Ubuntu.

Mocht je niet weten hoe:

start de computer op (normale boot)
bij het Bios splash houdt de linker Shift toets ingedrukt en hou hem ingedrukt tot het Grub menu verschijnt.
ga met de pijltjestoetsen naar de 2e keuze in de menulijst (geavanceerde opties Ubuntuversies) en enter
kies de voorlaatste kernel (niet de eerste met die problemen dus) of een nog oudere mocht dat in de lijst staan. via de pijltjestoetsen en enter kies daar GENERIC en niet RECOVERY
Boot vanaf die geselecteerde kernel (kijk op je scherm, alle info is daar aanwezig)

test je omgeving opnieuw.

Mocht dat wél werken moet je gewoon de eerste kernel verwijderen middels Synaptic ofzo (en als je niet weet hoe, kunnen we verder gaan)
« Laatst bewerkt op: 2019/10/27, 06:50:56 door Joshua Orbit »

Offline Shan

  • Lid
Re: Ubuntu boot niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/27, 11:42:00 »
@Joshua,  dank voor je uitleg. Ik ga kijken of ik het op jouw beschreven manier voor elkaar krijg ik heb die keuzemogelijkheden al een keer voorbij zien komen.
Bedankt.
Gr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: Ubuntu boot niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/28, 18:41:06 »
@Joshua,  de geavanceerde opties  gevonden  en ook de 3  generics. De laatste geselecteerd en Enter gegeven. Kun  je aangeven hoe ik moet booten vanaf die kernel?
Na Enter krijg Ik n.l. uiteindelijk :  initramfs
Shan


HurraH !  Ik zag op het scherm dat ik een manual fsck moest uitvoeren en vond op internet een  video waarin dat werd voorgedaan.  met : fsck  -f /dev/sda1   Enter
fluitje van 1 cent. Op alle vragen fixit (y)   op y gedrukt en uiteindelijk:  " system modified."
opnieuw opstarten en ja hoor. opgelost. Ik vraag mij nog wel af of bij een volgende start het probleem ook definitief opgelost blijkt te zijn. Of moet er toch nog iets gedaan worden?
We zullen zien. hgr Shan
« Laatst bewerkt op: 2019/10/28, 19:37:03 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu boot niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/28, 19:55:58 »
Mooi dat het is opgelost.

Je kan een oudere kernel (generic) kiezen met de pijltjestoetsen en dan een ENTER geven ; dan boot het systeem met de oudere kernel.

Maar met een fsck probleem moet je dat inderdaad eerst opgelost krijgen.


Offline Shan

  • Lid
Re: Ubuntu boot niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2019/10/29, 09:43:38 »
@Joshua , 
Dat is dus opgelost, ik had Ubuntu weer terug en werkbaar. Maar in mijn enthousiasme heb ik op zeker moment afgesloten zonder eerst nog de nieuwste kernel te verwijderen. Ik neem aan dat hij dan weer " in de fout gaat " . Ik weet nu hoe we e.e.a. kunnen repareren en ga vandaag  eens bekijken of ik de bewuste kernel met synaptic kan vinden en verwijderen. 
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu boot niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2019/10/29, 09:52:05 »
Vóór je die kernel gaat verwijderen; start hem eens gewoon op : het zou kunnen dat het euvel al opgelost is hoor.

Offline Shan

  • Lid
Re: Ubuntu boot niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2019/10/29, 18:16:34 »
@Joshua,  hij start gewoon op ! Ik was in de veronderstelling dat de nieuwe kernel de boosdoener was en dus verwijderd zou moeten worden. Blijkbaar is e.e.a. gewoon aangepast en werkt ie weer zoals het hoort. Hartstikke fijn. Bedankt voor je steun en wie weet kom ik nog weer eens een probleem tegen en kan ik weer op je steun rekenen. Hgr Shan

Toch nog een probleem waarvan ik niet weet of dit veroorzaakt is door eerdere probleem? Synaptic  opent niet. zie screenshot. Hoe lossen we dat op?
« Laatst bewerkt op: 2019/10/29, 18:29:44 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu boot niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2019/10/29, 18:41:07 »
Zoals er aangegeven wordt in de foutmelding moet je dit uitvoeren in de terminal, wel met sudo ervoor:
sudo dpkg --configure -a
« Laatst bewerkt op: 2019/10/29, 18:47:36 door Maik »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu boot niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2019/10/29, 18:57:28 »
Zoals Maik al heeft aangegeven moet je even dat commando laten lopen in de terminal.

Een gouden tip: als je processen start of laat lopen : laat deze ook eerst beëindigen voor je afsluit of laptop dichtklapt.
Ubuntu is zeer stabiel maar in lopende processen afbreken of in pauzestand gaan etc, NIET doen !

lol, ik hoop dat je daarmee een lesje geleerd hebt  =D  =D

Veel plezier met Ubuntu ! (en volg de tip van Maik ook op ; je zit met gebroken pakketten en dat moet ook eerst opgelost worden)

Updates raad ik altijd aan handmatig en bewust te doen; niet de automatische piloot kiezen .... zeker niet in het begin.

Offline Shan

  • Lid
Re: Ubuntu boot niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2019/10/30, 09:18:04 »
@Maik en Joshua, ja  jullie maar lachen   :)  LOL maar jullie leren mij wel veel ervaren en kennen van Ubuntu.
Alles is nieuw voor mij , vooral na zoveel jaar Window 's. Alhoewel, begonnen ooit met alleen maar MS DOS commando's , dat nou weer wel. Maar hartstikke leuk.
Vraag me nu wel weer af waarom mijn smiley' vertaald worden in lettertekens.   
Bedankt mannen .
Gr Shan

Hé, ik zie nu toch de smiley !?  Surprise,surprise

Inmiddels probleem opgelost
« Laatst bewerkt op: 2019/10/31, 10:01:14 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.