Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 14.04 bootable op USB3 siick mogelijk??  (gelezen 530 keer)

14.04 bootable op USB3 siick mogelijk??
« Gepost op: 2014/08/13, 13:02:59 »
 Beste 'vaklieden'
Momenteel draai ik op een Acer Travelmate 7730 een dualboot van Win7 en 12.04LTS met Ubuntu als default opsys
Ik wil nu graag 14.04 eraantoevoegen, maar die dan installeren op een USB3-stick (128Gb) zodat er geen kritieke wijzigingen
op mijn primaire Hdisk komen. Kan iemand van jullie me tips of links geven over de te volgen procedure?

Het ver***de MicroShafts Win7 staat er alleen nog op omdat ik geen geschikte all-in-one printer (betaalbaar) weet
die linux ondersteunt.

Bij voorbaat dank voor de hulp,

Antoine aka ekhnaton
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 14.04 bootable op USB3 siick mogelijk??
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/13, 13:07:20 »
Allereerst: met een HP-printer zit je (bijna) gegarandeerd goed.  Elke HP-printer. :)

Verder: een USB-geheugenstaafje is ongeschikt voor een "normale" installatie van een besturingssysteem: het zal razendsnel verslijten, wegens de vele schrijfacties. Wel kun je er een live-versie op zetten, vergelijkbaar met een live-DVD.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: 14.04 bootable op USB3 siick mogelijk??
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/13, 13:16:05 »
HP deskjet 2540, nog geen 60 Euro en werkt perfect onder Linux :-)
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: 14.04 bootable op USB3 siick mogelijk??
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/13, 16:30:30 »
@Buzzin
Ik HEB een Brother MFC-250C  maar heb vergeefs gezocht naar de (64bitsAMD) drivers daarvoor. Want wat heeft het voor zin  om met 32bits te gaan werken?
@Pjotr
Bedankt voor de technische kant. Ik zal dan maar overwegen een 2e Hd te plaatsen en bij het afsluiten van een sessie evt de bootdisk te wijzigen, want mijn primaire staat al aardig vol. Ik heb wel een externe USB3 Hd maar die gebruik ik alleen thuis. Te veel rompslomp onderweg, he
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: 14.04 bootable op USB3 siick mogelijk??
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/13, 18:33:26 »
Heel veel PC's met (extra) USB 3 poorten booten niet van USB 3 HDD, dat is (nog) niet in de (UEFI)BIOS aanwezig.
Meestal is er ook minstens een USB 2 poort aanwezig waarvan wel kan worden opgestart.
Installeren op USB 3 HDD gaat wel, de machine start echter niet van die poort.
USB 3 HDD gestoken in de aanwezige USB 2 poort en de machine gaat prima aan de slag.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: 14.04 bootable op USB3 siick mogelijk??
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/13, 19:08:16 »
@DeBaas
Bedankt voor de tip, ik merk wel wanneer USB3 ook ondersteund gaat worden en plug dan mijn externe HD weer wel daar in.
Even  persoonlijk, we zijn plm even oud zag ik.
Nu zag ik op de Map dat ik kennelijk (een half leven geleden) niet ver bij je uit de buurt op kamers heb gewoond, toen ik les gaf aan een school in Loosduinen  :)  Dat adres was aan de okkernootstraat, hoek okkernootplein


Antoine
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline wowo

  • Lid
Re: 14.04 bootable op USB3 siick mogelijk??
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/13, 19:28:04 »
Ik HEB een Brother MFC-250C  maar heb vergeefs gezocht naar de (64bitsAMD) drivers daarvoor. Want wat heeft het voor zin  om met 32bits te gaan werken?
Voor drivers voor deze brother printer zie:
http://support.brother.com/g/b/downloadlist.aspx?c=nl&lang=nl&prod=mfc250c_all&os=128&flang=English
Voor de scanner software zie ik zowel 32 als 64 bit staan. Wat betreft de printer software zal het wel 32 bit zijn maar dat draait natuurlijk ook probleemloos onder 64
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS