Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Moeizaam printen  (gelezen 1494 keer)

Offline hansve

  • Lid
Moeizaam printen
« Gepost op: 2016/08/12, 11:13:09 »
Sinds ik 3 weken geleden een nieuwe router heb, werkt mijn bekabelde netwerkprinter niet of in ieder geval heel moeizaam.
Na het installeren als netwerkprinter, kan ik de testpagina afdrukken en meestal nog een document, daarna raakt de printer inactive en is niet meer aan de praat te krijgen.
Wanneer ik de printer rechtstreeks aan mijn desktop hang met USB werkt alles probleemloos.
Mijn OS is Ubuntu 14.04 64 bits, mijn printer is een HP Photosmart C5180 en mijn nieuwe router is een TP-Link AC750.
Er hangen 2 desktops aan via een kabel aan de router en deze zijn verbonden met internet. Ook draadloos werkt probleemloos met laptop, smartphones en tablets.
Ik heb nu een aantal uren besteed aan dit probleem, via het raadplegen van sites.google.com/site/computertip/Home en diverse andere ubuntu fora.
De installatie van de (aanbevolen) HPLIP versie 3.16.7 heeft niet geholpen, ook deze versie geeft op enig moment - Device communication error 5012 -.
Wie weet er misschien raad?
Hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Moeizaam printen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/12, 11:27:33 »
Draait de TP-Link router al op de nieuwste firmware? Zo niet, installeer die en probeer 't opnieuw.

Offline hansve

  • Lid
Re: Moeizaam printen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/12, 12:54:56 »
Nu wel nieuwe firmware in de router gezet, helaas geen verandering met het printen.

Offline hansve

  • Lid
Re: Moeizaam printen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/12, 15:54:37 »
Het printen lijkt nu weer te werken.
Ik heb iets gedaan wat ik niet goed kan verklaren, maar in de software van de router bestaat de mogelijheid om onder DHCP adressen te reserveren.
Omdat mijn router toch eigenlijk nooit uitgaat, heb ik dar nu 'hard' het IP- en MAC-adres van de printer in gezet.
Ik kon toen vanaf mijn browser weer 'in' de printer kijken, iets wat daarvoor niet lukte.
Toen op alle desk- en laptops de printer weer opnieuw geinstalleerd en dat lijkt t.n.t. succesvol.
groeten, Hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Moeizaam printen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/12, 15:58:45 »
Dat klinkt als een mooie oplossing. Goed gevonden.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Moeizaam printen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/12, 16:25:52 »
Het kan zijn, dat de router regelmatig de IP adressen aanpast, mogelijk als een soort extra beveiliging.
Door het IP adres vast te zetten, houdt de printer zijn adres.
Een soortgelijk probleem heb ik, wanneer ik mijn (extra) router reset, dan moet ik standaard de printer uit de software verwijderen en deze opnieuw installeren (90 seconden werk).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.