Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HELP - USB Wifi USR 5421  (gelezen 1120 keer)

speedo

  • Gast
HELP - USB Wifi USR 5421
« Gepost op: 2007/10/27, 01:13:38 »
Dag openminds!

Ik ben absolute Ubuntu beginner (maar geen computer analfabeet!) en heb vrij veel moeite met het installeren van mijn wifi usb stick, een USR 5421.

Ubuntu 7.10 is goed geïnstalleerd op een AMD64 platform (asus mobo en athlon 64) en ik ben vrij hard overtuigd van deze meer 'commerciële' linux distro, dus alle lof voor de mensen die hier achter zitten.

Ter zake: Met ndiswrapper heb ik de windows driver kunnen installen (het .inf bestand), vervolgens de opmerking die op de site van ndiswrapper zelf stond over 2 extra bestanden erbij te doen. Als het list commando gebruik, krijg ik device installed, maar geen naam ofzo, enkel cijfers en letters. Is het dan goed geïnstalleerd?
Ik heb al wel wat gezocht, maar ben beetje uitgeput, kent er iemand een manier om dit meer pijnloos te installeren aub?
Waar zit ik fout? Wat moet ik nog doen? De modprobe is al gebeurd, maar bij 'netwerk' staat nog steeds enkel de wired versie van netwerk erbij en geen wifi....

Een welgemeende SOS dus!

Alvast bedankt,

SpEedO

Offline SWAT

  • Administrator
HELP - USB Wifi USR 5421
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/28, 19:18:14 »
Dit is op zich een goede handleiding: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/Ndiswrapper

De vraag is eigenlijk waar het mis gaat. Laat ndiswrapper zien dat de juiste driver geladen is? En wordt de hardware wel correct gezien als je hem aansluit?

speedo

  • Gast
HELP - USB Wifi USR 5421
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/28, 23:44:44 »
Hello,

De USB apapter geeft geen oplichtende LED's, dus ik vermoed dat het ding hardware-matig niet wordt aangestuurd.
Als ik met Ndiswrapper het list-commando invoer, krijg ik dat driver installed en hardware present.
"device (0BAF:011B) present" geeft ie.
Als ik echter nadien de netwerkmanager open, geeft ie geen wireless connectie....

speedo

  • Gast
HELP - USB Wifi USR 5421
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/29, 00:16:18 »
Ik heb de installatieprocedure opnieuw gedaan en nu krijg ik volgende error bij het installeren:

"installing usr5421x ...
couldn't open /USR5421x.inf: no such file or directory at usr/sbin/ndiswrapper-1.9 line 181"

Als ik daarna ndiswrapper -l uitvoer krijg ik:
"usr5421x: invalid driver!"

Heb dezelfde procedure ook gedaan met de windows xp drivers (32 bit denk ik, degene die op de site van USR staan)en met hetzelfde resultaat.

Wat doe ik verkeerd?

HELP - USB Wifi USR 5421
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/29, 07:36:05 »
Ik heb dit probleem met de D-Link op mijn pc, gelukkig gebruik ik hem maar als back-up en niet héél veel. Met de Belkin heb ik op de Packard Bell geen probleem, daar doet Monique haar werk mee voor het atelier.
Vroeger was dit andersom, D-Link werkte goed en Belkin minder. Nu dat het bureeltje boven toch zo-wie-zo klaar is op een paar punten na, moet ik wel degelijk een Belkin bij aanschaffen voor mijn pc.
Heb dan D-Link uitgeprobeert op een andere distro ( Simply-Mepis ) en daar heb ik geen probleem.
Doch ik kan me rot zitten denken en alles proberen wat ik hier op het Forum lees, D-Link weigert dienst op Ubuntu, de lichtjes branden, zie de verbinding boven in de rechterhoek van mijn scherm (Tv'jes) doch ben NIET verbonden met het internet.
Dus om niet te veel tijd te verliezen moet ik wel de Belkin aanschaffen, kost niet zoveel, doch euros zijn euros...
Dus, speedo ik denk niet dat je iets verkeerd doet, het werkt gewoon niet met alle USB - wifi sticks. Ik heb een volle week in de vrije uurtjes trachten D-Link te doen werken, doch tevergeefs.
Ik denk dat de aanschaf van een Belkin USB-Stick redding kan brengen en U veel nutteloos zoekwerk besparen.
Tussen haakjes, mijn router is wel D-link, de USB-Stick die je gebruikt doet er niets toe... En, Belkin word hier direct herkend.
Dat is mijn ervaring, doch als het voor U een hulp zal wezen ???
Groetjes,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux