Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Newbie vragen/problemen  (gelezen 3112 keer)

Den Beiren

  • Gast
Newbie vragen/problemen
« Gepost op: 2005/09/17, 16:35:16 »
Ik heb me een 1u gigabyte dualcpu servertje gekocht.
Die heeft twee cpu's (intel 1G), twee netwerkaansluitingen (onboard) twee usb's, en de standaard serial, com, video, keyboard en muispoortjes

Wat wil ik doen?

een fileserver,
ftpserver,
mailserver,
dhcpserver (gasten krijgen een ip toegewezen, maar surfen maar aan een beperkte snelheid, mijn ip's zijn vast, dhcp op de router is uitgeschakeld)
printserver (printer aan de server, en alle pc's printen daar vanaf)
Nieuwsserver (als dat kan betekenen dat bepaalde groepen geheaderd worden op de server, en ik vanop elke client die berichten kan lezen, beantwoorden, zonder dat ik op 5 clients de headers moet downloaden)

Wat heb ik al gedaan?

De standaard versie (niet de serverversie) geinstalleerd

Wat is het probleem?

Moet ik iets speciaal instellen/installeren om de dualcpu functie te kunnen gebruiken?

Ik weet niet hoe ik de pc vanop een andere pc kan bedienen, de server wordt nl in een kast gemonteerd zonder toetsenbord e.d.

Ik weet niet welke packs ik nodig heb om bovenstaande diensten te kunnen draaien,
Ik weet niet waar deze packs te downloaden
Ik weet niet hoe deze te installeren

Wat vraag ik?

Jullie hulp uiteraard ;-)

Newbie vragen/problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2005/09/18, 11:42:00 »
Citaat van: Den Beiren
Ik heb me een 1u gigabyte dualcpu servertje gekocht.
Die heeft twee cpu's (intel 1G), twee netwerkaansluitingen (onboard) twee usb's, en de standaard serial, com, video, keyboard en muispoortjes

Wat wil ik doen?

een fileserver,
ftpserver,
mailserver,
dhcpserver (gasten krijgen een ip toegewezen, maar surfen maar aan een beperkte snelheid, mijn ip's zijn vast, dhcp op de router is uitgeschakeld)
printserver (printer aan de server, en alle pc's printen daar vanaf)
Nieuwsserver (als dat kan betekenen dat bepaalde groepen geheaderd worden op de server, en ik vanop elke client die berichten kan lezen, beantwoorden, zonder dat ik op 5 clients de headers moet downloaden)

Wat heb ik al gedaan?

De standaard versie (niet de serverversie) geinstalleerd

Wat is het probleem?

Moet ik iets speciaal instellen/installeren om de dualcpu functie te kunnen gebruiken?
Het pakket linux-686-smp
Citaat
Ik weet niet hoe ik de pc vanop een andere pc kan bedienen, de server wordt nl in een kast gemonteerd zonder toetsenbord e.d.
Als je nog niet zo bekend bent met de command-line, kies dan voor freenx. Packages daarvoor kunnen gedownload worden uit de volgende repository

deb http://ubuntulinux.nl/ ./

Citaat
Ik weet niet welke packs ik nodig heb om bovenstaande diensten te kunnen draaien,
Ik weet niet waar deze packs te downloaden
Ik weet niet hoe deze te installeren
Wat bedoel je met fileserver?

FTP server: proftpd met gproftpd (zoals gister in de chat uitgelegd)
Mailserver: postfix staat er standaard op
DHCP server: dhcp3-server

Deze pakketten zijn allemaal met synaptic (system -> administration ->synaptic) te downloaden en installeren.