Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom stijgt marktaandeel W10 ineens zo snel?  (gelezen 1103 keer)

Offline jos34

  • Lid
Waarom stijgt marktaandeel W10 ineens zo snel?
« Gepost op: 2021/10/03, 13:53:55 »
Even vooraf alvast excuses voor het aanmaken van een Windows topic op dit Ubuntu forum.

Heeft iemand enig idee waarom marktaandeel W10 ineens zo snel stijgt en W7 en 8.1 ineens zo snel dalen?
https://gs.statcounter.co(...)onthly-200901-202110

Terwijl er aanstaande Dinsdag W11 uitkomt.

Iets wat ik nog kon bedenken is dat mensen eerst naar 10 upgraden, omdat bij rechtstreeks naar 11 je bestanden verloren gaan, maar ik snap ook niet dat mensen die nu (nog) W7 of 8.1 nu opeens uberhoud willen upgraden naar 10 of 11, terwijl die behoefte er kennelijk eerst niet was. Is trouwens wel leuk als zij straks 11 hebben en er achter komen dat het helemaal niet wordt ondersteund omdat ze geen TPM 2.0 hebben. Toch weer terug naar 7, 8.1 of 10 dan maar? Of overstappen op Linux of Mac?

Of praat die statcounter gewoon poep? Het is en blijft een bedrijf, je kunt niet weten welke belangen daar wegen.

En nee niet roepen die jos34 windows user wilt naar W11, ook ik val buiten de boot want heb geen TPM 2.0. Gehel afgezien daarvan ben ik overigens totaal niet onder de indruk van W11.

PS. Dit zal brandweerman David niet leuk vinden.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/03, 14:08:44 door jos34 »

Offline MKe

  • Lid
Re: Waarom stijgt marktaandeel W10 ineens zo snel?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/03, 16:07:27 »
Windows 7 is end of life. Dat is waarschijnlijk je verklaring.

Offline jos34

  • Lid
Re: Waarom stijgt marktaandeel W10 ineens zo snel?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/03, 18:59:28 »
Dat is inmiddels al bijna 2 jaar zo. Dus niet echt te relateren aan de plotselinge stijging van W10. Overigens wordt 8.1 nog steeds ondersteund tot Jan 2023.
Maar mischien wordt dat nog weleens vergeten, omdat je bijna niks over 8.1 hoord.

Offline rico70

  • Lid
Re: Waarom stijgt marktaandeel W10 ineens zo snel?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/03, 20:04:49 »
Mss omdat je vanaf win 10 gratis kan upgraden naar 11, wat van 7 en 8 niet kan

Offline jos34

  • Lid
Re: Waarom stijgt marktaandeel W10 ineens zo snel?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/04, 12:54:18 »
Mss omdat je vanaf win 10 gratis kan upgraden naar 11, wat van 7 en 8 niet kan

Je kan sowieso niet upgraden vanaf 7/8.1 naar 11, je moet dan een schone install doen.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/04, 13:11:54 door jos34 »

Re: Waarom stijgt marktaandeel W10 ineens zo snel?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/05, 16:55:09 »
Het is wereldwijd crisis (geweest) door corona. Na elke crisis wordt alles duurder. Benzine, stroom, gas, auto's, grondstoffen. En daar spelen speculanten op in.

Even wat speculeren...zomaar een gedachtengang...
Win 11 komt er aan. En vaak moet er dan ook een nieuwe pc gekocht worden??
Maar er is al groot tekort aan chips, dus een nieuwe pc zal ook prijzig worden??
Dus misschien stapt iedereen "snel over op win 10 die nog wel op deze pc kan draaien zodat we geen nieuwe hoeven te kopen"??

En als dat is, misschien ook weer een te verwachten toestroom naar linux??
Hoe staat het er voor met de aandelen Canonical?  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Waarom stijgt marktaandeel W10 ineens zo snel?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/06, 10:38:20 »
Het is wereldwijd crisis (geweest) door corona. Na elke crisis wordt alles duurder. Benzine, stroom, gas, auto's, grondstoffen. En daar spelen speculanten op in.

Even wat speculeren...zomaar een gedachtengang...
Win 11 komt er aan. En vaak moet er dan ook een nieuwe pc gekocht worden??
Maar er is al groot tekort aan chips, dus een nieuwe pc zal ook prijzig worden??
Dus misschien stapt iedereen "snel over op win 10 die nog wel op deze pc kan draaien zodat we geen nieuwe hoeven te kopen"??

En als dat is, misschien ook weer een te verwachten toestroom naar linux??
Hoe staat het er voor met de aandelen Canonical?  =D

Canonical is een privately held company. Er is dus geen beursnotering. Zou er symbolisch best een aandeeltje in willen hebben :-)

Re: Waarom stijgt marktaandeel W10 ineens zo snel?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/10/06, 13:11:13 »
Canonical is een privately held company. Er is dus geen beursnotering. Zou er symbolisch best een aandeeltje in willen hebben :-)

Mmm... Als ik op de wikipedia zie hoeveel verliezen ze gedraaid hebben, en hoe weinig winsten er behaald zijn?
Hiermee zeg ik zeker niet dat het een slecht bedrijf is want ze draaien stabiel rendabel met een serieus marktaandeel en dat met 600 man personeel (=maatschappelijk verantwoord), dus complimenten. Maar aandeel-technisch niet echt interessant.

Maar de cononical opmerking van me was slechts een verwaarloosbaar grapje. Ik zou niet willen dat daardoor van het originele onderwerp afgeweken gaat worden.  ^-^  ;)
« Laatst bewerkt op: 2021/10/06, 13:13:29 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore