Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] usb-stick: afkoppelen nodig?  (gelezen 536 keer)

[Opgelost] usb-stick: afkoppelen nodig?
« Gepost op: 2014/04/19, 15:35:14 »
Een vraag.
Als je in Windows een USB-stick gekoppeld hebt, dan wordt die koppeling ergens onder-rechts in het scherm aangegeven.
Voordat de stick er uit wordt getrokken moet ie via die functie worden ontkoppeld.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met een programmeer-functie die ik ken als PUSH (in de tijd dat ik nog programmeerde in een drie-adressencode, omstreeks 1975): hiermee werden de laatste data van een kopieer-actie, voor zover nog in het intern geheugen, naar de doel-infodrager verplaatst.
Ubuntu kent de genoemde Windows-functie niet; bij sommig acties wordt een waarschuwing gegeven als geprobeerd wordt een stick te verwijderen op het moment dat een grote kopieer-opdracht bijna klaar is, maar niet altijd. Vraag is :
Loop je bij Ubuntu niet het gevaar van data-verlies als de USB-stick er zo wordt uitgetrokken?
« Laatst bewerkt op: 2014/04/19, 20:37:36 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: usb-stick: afkoppelen nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/19, 15:54:02 »
In Ubuntu koppel ik de USB stick ook altijd af. Als je home map geopend is in Nautilus, staan aan de linker kant de gekoppelde apparaten. Aan de rechterzijde van de apparaat naam staat een driehoekje, als je daarop klikt wordt het apparaat ontkoppelt. Althans zo doe ik het altijd. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

  • Lid
Re: usb-stick: afkoppelen nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/19, 16:22:22 »
Zo doe ik dat altijd :Rechtsklik etc
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: usb-stick: afkoppelen nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/19, 16:27:51 »
Volgens mij kent ook Ubuntu een dergelijke functie als push.
Als je geen taken meer hebt lopen zal er niet veel aan de hand zijn, maar mocht er promt nog wat zijn dan kan dat idd problemen geven.
Eerst software matig afkoppelen lijkt mij daarom altijd een goed plan.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: usb-stick: afkoppelen nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/19, 20:20:41 »
Ja, het is (nog steeds) nodig om externe media 'netjes' af te sluiten. Standaard worden deze namelijk a-synchroon (optie: async) gekoppeld, dit om het medium te "sparen".

Je kunt geforceerd de cache-buffers wegschrijven door het volgende commando in te geven:
sync
Ook kun je dat doen met: umount

Offline Anco

  • Lid
Re: usb-stick: afkoppelen nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/19, 20:24:48 »
In nautilus heb je ook mooi knopje ervoor naast de usb stick waarmee je kan unmounten
Linux user #485563

Re: usb-stick: afkoppelen nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/19, 20:27:35 »
Ja, het is (nog steeds) nodig om externe media 'netjes' af te sluiten. Standaard worden deze namelijk a-synchroon (optie: async) gekoppeld, dit om het medium te "sparen".

Je kunt geforceerd de cache-buffers wegschrijven door het volgende commando in te geven:
sync
Ook kun je dat doen met: umount
@Markba
Dat was het antwoord wat ik zocht. Niet hoe je het doet -dat wist ik wel - maar of het nodig is.
Bedankt!

En aangezien ik geen [Opgelost] knop kan vinden die ik het maar op de oude manier

Old Man
« Laatst bewerkt op: 2014/04/19, 20:37:01 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.