Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: veranderen computernaam half mislukt  (gelezen 371 keer)

Offline whirlwim

  • Lid
veranderen computernaam half mislukt
« Gepost op: 2014/02/13, 09:37:51 »
hallo
ik wilde de bij installatie opgegeven naam veranderen, en was bezig de aanwijzingen te volgen op de site "sites.google.com/site/computertip/reserve-9"  . Na
"gksudo leafpad /etc/hostname   
Druk op Enter
En verander de computernaam."


heb ik het geopende/veranderde bestandje opgeslagen en gesloten ( hoewel de tekst dat niet vermeldde, het leek mij logisch dat dat moest.....) misschien had ik dat niet moeten doen, want toen ik wilde doorgaan met:

"Pas nu nog een ander bestand aan. Tik in de terminal (kopieer en plak):
gksudo leafpad /etc/hosts"

kreeg ik de foutmelding dat het gevraagde bestand niet geopend kon worden.  Ik vermoed dat er nu een probleem is, doordat er twee verschillende hostnamen in de installatie aanwezig zijn.
a. Klopt mijn idee?  en b. (hoe) kan ik dat corrigeren.
(linux is vrijwel geheel nieuw voor me, wel uitdagend en vaak leuk, maar ook nog erg onwennig, veel zoek- en denkwerk... :| :rolleyes:)
alvast bedankt voor suggesties/adviezen


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: veranderen computernaam half mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/13, 10:31:17 »
heb ik het geopende/veranderde bestandje opgeslagen en gesloten ( hoewel de tekst dat niet vermeldde, het leek mij logisch dat dat moest.....)
Dat heb je goed gedaan. Ik heb de instructie inmiddels even aangevuld.  :)

Herstart je computer eens, en probeer het daarna nog 's?

Offline whirlwim

  • Lid
Re: veranderen computernaam half mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/13, 10:55:33 »
ha pjotr
inderdaad, toen ik het een paar minuten geleden opnieuw probeerde na een herstart, kon ik ook het tweede deel van de veranderingen alsnog doorvoeren.
een mens blijft maar bijleren.......
opgelost dus!
dank voor je reactie ^-^

Offline whirlwim

  • Lid
Re: veranderen computernaam half mislukt
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/14, 07:28:37 »
'T probleem was minder goed opgelost dan ik dacht; het is me niet duidelijk of het gelukt is om de computernaam te veranderen, daarnaast heb ik gisteren geprobeerd om de gebruikersnaam (helemaal rechtsboven) te veranderen. Ik las op verschillende plekken dat dat alleen "buitenom" kan - wat mij logisch lijkt -  maar ik kwam gisteren toch de suggestie tegen om het te doen via "gebruikers en groepen". Ik heb dat geprobeerd, dat leek te lukken, maar a. de naam rechtsboven is niet veranderd, terwijl hij  in het schermpje "gebruikersinstellingen" wel veranderd is (hoewel: in het blauw gekleurde naam-veld blijft de oude gebruikersnaam vaag zichtbaar, onder de nieuwe),  en b. ik kan nu niet meer afmelden/herstarten: als ik het  probeer krijg ik de melding: "Geen antwoord ontvangen van de sessiebeheerder" ,"Sessiebeheerder moet niets aan het doen zijn..."   

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: veranderen computernaam half mislukt
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/14, 12:26:18 »
Dit onderwerp loopt nu in 2 Topics, graag verder gaan op:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=showposts;u=30425
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.