Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup / Partitie vragen.  (gelezen 778 keer)

Offline Asperger

  • Lid
Backup / Partitie vragen.
« Gepost op: 2009/01/27, 09:55:32 »
Hoi luitjes,

Ik heb op mijn computer nu meer partities.
Als eerste een 'geheime' partitie van Compaq die gebruikt wordt om Windows in zijn originele staat terug te zetten.
Als tweede Windows XP waaraan van alles is gebeurd sinds de installatie vanaf de eerste partitie waar ik een partitie-backup heb gemaakt.
Als derde heb ik de swap-partitie van Linux staan en als vierde Ubuntu Hardy 2. (8.04.2)
Graag wil ik vier dingen weten:

1. Kan ik bij problemen in Windows de tweede partitie terugzetten zonder dat mijn GRUB eraan gaat?
2. Kan ik de eerste partitie weghalen zonder dat Windows begint te steigeren? (Ik heb een partie-backup hiervan)
3. Kan ik de vierde partitie omzetten van primair naar logisch zonder dat de werking van alle partities onjuist wordt? (Als dat kan: Hoe?)
4. Kan ik een backup van de HELE harde schijf maken en zo ja, met welk programma en hoe? (Graag onder Hardy)

Ik hoor het graag.
Groetjes,

HA.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/27, 09:57:29 door Martie Schellekens »

Offline Roos

  • Lid
Re: Backup / Partitie vragen.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/27, 10:30:48 »

1. Kan ik bij problemen in Windows de tweede partitie terugzetten zonder dat mijn GRUB eraan gaat?
2. Kan ik de eerste partitie weghalen zonder dat Windows begint te steigeren? (Ik heb een partie-backup hiervan)
3. Kan ik de vierde partitie omzetten van primair naar logisch zonder dat de werking van alle partities onjuist wordt? (Als dat kan: Hoe?)
4. Kan ik een backup van de HELE harde schijf maken en zo ja, met welk programma en hoe? (Graag onder Hardy)



1. Als het een partitie image is lijkt me dat wel het geval, alleen het moet een recente backup zijn ivm andere kernels ed. (hoewel het booten van de oudere kernel en grub opnieuw instellen zou moeten kunnen)
2. Windows zou geen werkende problemen geven, maar herinstallatie wordt onmogelijk, dat beetje ruimte maar beter zo laten als je prijs stelt op de aanwezigheid van XP ;-)
3. Hmm nee, althans niet eenvoudig, wissen en een nieuwe partitie (logisch) maken gevolgt door herinstallatie (kun je meteen een separate /home partitie creeren ;-))
4. Vanaf een live CD? Knoppix schiet me zo te binnen, maar de rescue cd is ook een optie.. http://www.sysresccd.org/Download

Ik hoop dat je hier wat mee kunt :-)

Wilco

Offline Asperger

  • Lid
Re: Backup / Partitie vragen.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/27, 11:23:27 »
Hoi,

Ik denk dat ik met jouw info wel veel kan doen.
Ik heb die rescuecd al een poos liggen en ook al voordeel bij gehad.
Kan ik van daar uit een backup maken naar een externe HD? (Ext3 geformatteerd)
En terugzetten zal dan ook geen probleem zijn neem ik aan, maar hoe roep ik het juiste programma dan aan?
Heb nog nooit met backup in Ubuntu gewerkt.
Wanneer ik het probeerde vanuit een Live CD ging dat steeds mis omdat hij alleen een in het geheugen opgezette schijf van anderhalf gig zag.
Weet niet meer welk progje dat as en kan de topic hierover niet meer terug vinden.
Waar kan ik AL mijn aandelen in één keer zien?
Die optie was er op het oude forum maar hier zie ik die niet meer....
Kijk ik er overheen?

Offline Roos

  • Lid
Re: Backup / Partitie vragen.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/27, 12:01:29 »
http://www.sysresccd.org/Sysresccd-manual-en_Overview

Most important console system tools for Linux. Of course, you have GNU Parted (partition editor), Partimage (drive image clone) for backing up partitions to an image file, File system tools (e2fsprogs for ext2/ext3, reiserfsprogs for ReiserFS, reiser4progs for reiser4, xfsprogs for XFS, jfsutils for JFS, dosfstools for FAT, NtfsProgs for NTFS). You can use dump/restore for backing up an ext2/ext3 partition.

Lijkt me dus wel ;-) Jammer dat er geen nederlands talige versie is, en de documentatie is ietwat mager.. Maar google even op Partimage voor het gebruik.

Misschien moet je de xterne schijf eerst mounten? Hmm

Hi all,
I've been using the rescue cd and partimage to do backups of my linux system (hda1) to an external USB hard drive (sda2). It's worked well.

kwam ik tegen op een forum, zou dus probleemloos moeten gaan lijkt mij.

"Waar kan ik AL mijn aandelen in één keer zien?" : Erhm, de ondertiteling viel even weg, al mijn aandelen zijn in de financiele crash verdwenen >;-) Wat bedoel je precies? Al je postings?
zo ja; Profiel (in de balk links boven onde Ubuntu), Profielinfo en dan 'Laat berichten zien' werkt prima.

Groeten, Wilco

Offline Asperger

  • Lid
Re: Backup / Partitie vragen.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/27, 12:06:55 »
Hoi Wilco,

Ik bedoelde inderdaad al mijn gepostte onderwerpen, zal wel lukken denk ik.
Moet nu zo weg dus haastig antwoorden....
Ik kijk wel met dat partimage, heb ik hier ook.
Je hoort er nog wel van komende dagen.
Groetjes en bedankt.