Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST)Mp3's samenvoegen  (gelezen 7465 keer)

Offline 5mceks12

  • Lid
(OPGELOST)Mp3's samenvoegen
« Gepost op: 2015/05/14, 19:07:53 »
In windows gebruikte ik Format Factory om mp3's samen te voegen tot een Mp3.Hoe doe je dat in Ubuntu 14.04 LST?
« Laatst bewerkt op: 2015/05/22, 05:56:22 door 5mceks12 »

Offline wowo

  • Lid
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/14, 23:56:23 »
Met het programma Audacity kan dat.
Dit programma heeft zeer veel mogelijkheden maar het kost wel wat tijd om het te leren. Ook de interface is wat wennen (vind ik).
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/15, 11:38:15 »
Deze methode houdt in dat je de mp3 decomprimeert, en nadien terug moet comprimeren, wat inhoudt dat je kwaliteit verliest. mp3's samenvoegen zonder kwaliteitsverlies kan ook. Als je gewoon alle mp3's binair samenvoegt, zal het resultaat afspeelbaar zijn van begin tot eind, maar de weergave van tijd zal verkeerd zijn, je zal niet kunnen zoeken, mogelijk zijn er kliks tussen de nummers .... Hier staat een wat meer ingewikkelde manier, die wel tot een correct mp3 bestand leidt: http://lyncd.com/2011/03/lossless-combine-mp3s/

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/15, 13:27:44 »
Je kan ze natuurlijk ook in Rythmbox op roepen en dan gaat die ze achter elkaar afspelen,als dat de bedoeling is..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/15, 21:25:22 »
Niet dat ik veel van mp3 afweet .....
Maar als de terminal je tegen houdt: cat, mp3wrap om een paar te noemen.
Info:
http://askubuntu.com/questions/9168/joining-mp3-files-losslessly
http://askubuntu.com/questions/20507/concatenating-several-mp3-files-into-one-mp3
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline wowo

  • Lid
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/15, 21:38:00 »
Vanadium heeft gelijk dat als je met Audacity mp3's samenvoegd (met de time-shift tool = tijd verschuiven) en vervolgens deze gaat exporteren er altijd kwaliteitsverlies zal optreden. Een gecomprimeerd bestand wordt namelijk nog eens gecomprimeerd. Of dat acceptabel is moet je zelf bekijken en dat hangt af van wat de bedoeling is. Als mp3 jouw "standaard" is, dan zal je het kwaliteitsverlies waarschijnlijk niet horen.

Je kan natuurlijk ongecomprimeerde bestanden (bv flac) zonder kwaliteitsverlies combineren als je deze als flac exporteerd.

NB het is met Audacity mogelijk dat om een lagere kwaliteit als hogere kwaliteit te exporteren zondat dat er een waarschuwing komt dat dit zinloos is. Het bestand wordt weliswaar groter maar er treedt geen kwaliteitsverbetering op.

Een afspeelijst maken kan natuurlijk ook, als dat de bedoeling is (maar ook ik heb geen glazen bol :))

De genoemde commandline lossless samenvoegtools werken echter vaak niet als de kwaliteit van de mp3's verschilt (bv cbr en vbr, verschillende bitrate enz.)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/15, 22:52:48 »
Deze methode houdt in dat je de mp3 decomprimeert, en nadien terug moet comprimeren, wat inhoudt dat je kwaliteit verliest.

Is dat echt zo of denk je dat? Geen kritiek maar een vraag uit interesse.
Als wij afspreken om voor dubbel o een . te schrijven en voor ch een # dan is s#.l bij herhaling te decomprimeren en weer hetzelfde te comprimeren zonder dat het woord ook maar iets veranderd zolang het maar juist toegepast wordt.
Is de (de)compressie van audacity dan echt zo slecht en is dat bevestigd? Of is dit een aanname?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/15, 23:49:52 »
Nee,dat is echt zo!Heb ervaring er mee...En dat ligt niet aan Audacity,maar gewoon door het omzetten naar een lossless bestand en dan het weer comprimeren en dan op de manier van Audacity naar mp3.Want dat is gewoon de clou,er zijn meerdere manieren om een mp3 te maken.En de verschillende muziekeditors verschillen daar in..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/16, 12:42:31 »
Op zich zou dat niet moeten kunnen. Digitaal geluid wat mp3 is is niet meer dan een reeks nullen en eentjes.
En binnen die reeks worden foutjes vanzelf hersteld leerde ik vroeger op de technische school. Er zijn duizenden nullen en enen nodig om een geluidspiek in een frequentie te bouwen. een kapotte nul of een (kras op cd) heeft geen invloed op de vorm van die digitale geluidspiek. Juist dat is een voordeel van digitaal geluid.
Zo zette ik voorheen mp3's om naar hogere bitrate dan 128 (320, en buiten mp3 nog hoger) en zelfs dat ging prima.

Natuurlijk kun je iets niet eindeloos blijven converteren aangezien fout op fout op fout wel merkbaar gaat worden. Maar een enkele keer zou eigenlijk toch niet tot verlies moeten kunnen leiden.
Misschien een andere betere codec gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 2015/05/16, 12:44:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wowo

  • Lid
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/16, 23:44:23 »
Het heeft absoluut geen enkele zin om een mp3 van 128 om te zetten naar 320. De kwaliteit zal hetzelfde blijven (=128 kwaliteit) . Wel zal de bestandsgrootte groter worden.

Als je van het origineel een mp3 maakt zal er informatie verloren gaan. Hoe lager de bitrate hoe meer informtie verloren gaat waarbij er ook een kleiner bestand overblijft.
Vooral de informatie van de hogere frequenties zullen daaronder leiden.

Als je de informatie grafisch gaat weergeven van de desbetreffende muziekbestanden, zal je zien dat een mp3 van 128 boven de 16.000 Hz niets meer te zien is terwijl bij 320 de frequenties doorlopen tot de 20.000.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/16, 23:51:36 »
Tuurlijk KAN je het naar een hogere bitrate omzetten,alleen het geluid wordt niet beter.Wat weg is krijg je er niet meer bij.De nullen en bits worden namelijk door een filter gehaald voor dat het weer een bestand wordt,en als dat filter anders is als een andere mp3 maker,krijg je een vervormd bestand..
Dus nog maals.je hebt een lossless bestand,je maakt via een proggie een mp3 er van dat proggie voert het door een filter dat wordt bepaald door het soort filter wat in dat proggie zit,en dan wordt het weer omgezet naar een bestand,wat daar door en door compressie een stuk kleiner is.Het filter kan per proggie verschillen en ook de manier van compressie..In de loop der tijden hebben de originele makers van de MP3 licentie namelijk verbeteringen aan gebracht in de manier van MP3 maken.Als het bestand wat jij hebt dus door de oude manier gedaan is en je stopt het in een proggie die volgt de nieuwe manier dan gaat het niet goed en andersom.. MP 3's moeten gewoon mp3 blijven,ze zijn niet gemaakt om weer omgezet te worden.Je kan het vergelijken met de biefstuk die je misschien vandaag at,als je die uit poept kan je er ook geen biefstuk meer van maken..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/17, 12:11:30 »
Tuurlijk KAN je het naar een hogere bitrate omzetten,alleen het geluid wordt niet beter.Wat weg is krijg je er niet meer bij.De nullen en bits worden namelijk door een filter gehaald voor dat het weer een bestand wordt,en als dat filter anders is als een andere mp3 maker,krijg je een vervormd bestand..

Dat zou niet hoeven. Theoretisch kunnen de ontbrekende nullen en enen erbij gerekend worden om de geluidsgolven weer te geven. Theoretisch kun je een 128 omzetten naar 320 en een scherpere dus duidelijkere geluidsgolf te bereiken, dus beter geluid.
Theoretisch kan zelfs een beschadigde geluidsgolf hersteld worden. Wat weg is kan er dus wel degelijk weer bij.
En praktisch is het ook gewoonweg mogelijk als de juiste apparatuur voorhanden is.
Een hogere bitrate voor beter geluid is dus niet zomaar weg te wuiven.
Dan rest wel de vraag of een codec dat ook daadwerkelijk doet.

Wat verduidelijking.
http://www.weethet.nl/dutch/cdrw_howitworks.php
Lees bij Geluidsopname: van Analoog naar Digitaal en zie de grafiek daarbij.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/17, 12:16:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/17, 12:53:54 »
Op het gevaar af dat dit offtopic is, wil ik onderstaande opmerkingen van commentaar voorzien :
Theoretisch kan zelfs een beschadigde geluidsgolf hersteld worden. Wat weg is kan er dus wel degelijk weer bij.

[ ...]

Wat verduidelijking.
http://www.weethet.nl/dutch/cdrw_howitworks.php

De link naar Weet Het - How it Works heeft betrekking op de sampling van analoge geluidsignalen naar digitale opslag. Dit is inderdaad de "ouderwetse" CD-techniek.

Hierbij ontstaan fouten/afwijkingen als gevolg van twee fenomenen: sample rate (sample frequntie) en bit rate (resolutie). Fouten die bij reproduceren van het oorspronkelijke geluid op kunnen treden kunnen wellicht worden gereduceerd, niet worden geelimineerd. Wederom de kanttekening: waarneembaar voor de geoefende luisteraar.

Maar bij de huidige digitale audio-formaten is nog een andere vorm van compressie actief: psychoacoustic masking .  Daarmee kan de bestandsgrootte flink worden gereduceerd. Sommige formaten/conversie instellingen zijn lossless (verliesvrij data compressie) en andere verminken het geluid hoorbaar.

Hoe gevoelig men is voor het argument "slechte geluidskwaliteit" is onderwerp van een persoonlijke keuze: draagbare muziekspelers of gemak bepalen veel meer het type audioformaat dat men gebruikt. Het is dus maar de vraag of de TS gevoelig is voor alle geluidstechnische aspecten die een rol spelen bij de professionele muziek opname technieken.
 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/17, 14:54:36 »
Bij compressie naar een mp3 formaat treedt kwaliteitsverlies op omdat tijdens de compressie informatie wordt verwijderd. Enkel daardoor haalt mp3 (en hetzelfde geldt voor andere formaten als ogg en mpc) zo een hoge compressie (80 - 90%). flac is een compressieformaat waarbij géén info weggegooid wordt: uit het flac bestand kan het oorspronkelijke signaal exact terug gereproduceerd worden. Daarom haalt flac slechts een compressie van hoogstens 50%.

Of je kwaliteitsverlies hoort, hangt af van de mate van compressie (maar ook van je oren en de kwaliteit van je geluidsinstallatie).

Citaat
Theoretisch kan zelfs een beschadigde geluidsgolf hersteld worden. Wat weg is kan er dus wel degelijk weer bij.
Je kan wel iets terug "synthetiseren", maar het is onmogelijk terug exact tot het origineel te komen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/17, 15:07:18 »
Je kan wel iets terug "synthetiseren", maar het is onmogelijk terug exact tot het origineel te komen.

Ja, je hebt helemaal gelijk. Voor een onderbouwd bewijs, zal men zich "iets meer" moeten verdiepen in de  wiskunde   die er achter zit.

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/17, 19:16:38 »
zal men zich "iets meer" moeten verdiepen in de  wiskunde   die er achter zit.
Dat ga en kan ik niet uitrekenen. ^-^

Citaat van: partyrabbit
Theoretisch kan zelfs een beschadigde geluidsgolf hersteld worden. Wat weg is kan er dus wel degelijk weer bij.
Je kan wel iets terug "synthetiseren", maar het is onmogelijk terug exact tot het origineel te komen.

Ok. Nuance.
Zou men theoretisch voldoende kunnen herstellen om wel hoorbaar geluidsverlies te compenseren naar geen hoorbaar verlies. De geluidsgolven kunnen weer scherper gemaakt worden waardoor een beter geluid.
Mits een codec dat doet, wat voor mij nog de vraag is. Anders houdt het inderdaad gewoon op en heeft bitrate verhogen geen enkele zin.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #16 Gepost op: 2015/05/17, 19:27:57 »
In windows gebruikte ik Format Factory om mp3's samen te voegen tot een Mp3.Hoe doe je dat in Ubuntu 14.04 LST?

Via AlternativeTo.net kom je vele Linux-alternatieven tegen:  Handbrake is een goeie.

Offline wowo

  • Lid
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/17, 19:32:44 »
Muziek bestaat uit zeer veel verschillende golven,. Zoals ik in eerdere reacties heb gemeld zal er als van het origineel een mp3 bv mp3 128 gemaakt wordt, gewoonweg informatie weggegooid worden.
De hogere frequenties (=snelle kleine golven) zijn namelijk "lastig" te digitaliseren omdat daar zeer veel informatie voor nodig is wat tot gevolg heeft dat een bestand erg groot wordt.
Als je een mp3 128 maakt zullen oa de hogere frequenties (boven 16.000Hz) niet meegenomen worden = weggegooid. Deze info kan je nooit meer terug toveren.

helemaal in het begin van dit "ontspoorde" draadje staan al een aantal oplossingen (maar ook net door EZ-man  ;))met daarnaast ook vragen om meer informatie van de topic starter die zich tot nu toe niet meer laat zien.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/17, 20:56:48 door TopGear »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline 5mceks12

  • Lid
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #18 Gepost op: 2015/05/17, 20:36:20 »
Mijn eenvoudige vraag  werd een discussie die boven mijn petje gaat! ik was p^zoek naar een programma die op een een voudige manier mp3's samenvoegde.Blijkbaar is dat er niet en zal ik mij moeten behelpen met Rhythmbox

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #19 Gepost op: 2015/05/17, 20:56:16 »
Heel leuk die discussie over .mp3 bestanden, maar nergens voor nodig want dit topic gaat over het samenvoegen van mp3tjes, niet over kwaliteitsverlies en dat soort dingen. Ik heb ook een paar behoorlijk negatieve reacties weggegooid, dat hoefde niet zo.

Anyway, het kan heel simpel via de terminal: http://linuxconfig.org/joining-mp3-music-files-to-a-single-track

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #20 Gepost op: 2015/05/17, 21:48:54 »
De 1ste reactie (van wowo) op je vraag is al een perfecte mogelijkheid, namelijk Audacity en dat valt eigenlijk best mee.
Ik heb er snel een filmpje van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=NGQq-ILAFOk
Hopelijk kun je er aan uit, succes.  :)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #21 Gepost op: 2015/05/18, 09:59:55 »
Blijkbaar is dat er niet en zal ik mij moeten behelpen met Rhythmbox
Of Audacity. Dat is mijns inziens toch wel hét simpele proggie om geluid (ook mp3) te bewerken zoals knippen en plakken.

Hoe je dat met rhytmbox zou moeten doen is mij een vraag.
Dat zou dan alleen afspelen zijn van losse mp3's en daarvoor is het veel schitterende dj-programma Mixxx weer beschikbaar.  ;)
(en met Mixxx kun je ook weer opnemen wat je maakt).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #22 Gepost op: 2015/05/18, 10:34:36 »
Bedoelt de TP misschien dat hij een m3u bestand wil maken?  :rolleyes:
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #23 Gepost op: 2015/05/19, 00:11:11 »
Blijkbaar is dat er niet en zal ik mij moeten behelpen met Rhythmbox
Of Audacity. Dat is mijns inziens toch wel hét simpele proggie om geluid (ook mp3) te bewerken zoals knippen en plakken.

Hoe je dat met rhytmbox zou moeten doen is mij een vraag.
Dat zou dan alleen afspelen zijn van losse mp3's en daarvoor is het veel schitterende dj-programma Mixxx weer beschikbaar.  ;)
(en met Mixxx kun je ook weer opnemen wat je maakt).
Ja,maar we hadden het er over dat het niet zo moet zijn dat een proggie dat bestand opent en er een .wav bestand van maakt en dat het daar na weer een mp3 bestand moet worden,wat dan een nog al grote verslechtering van het geluid op levert.Als het proggie dat niet doet is het natuurlijk wel geschikt..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Mp3's samenvoegen
« Reactie #24 Gepost op: 2015/05/21, 09:15:23 »
Volgens mij levert inlezen in niet gecomprimeerde wav (wat audacity doet) geen verlies. Maar dat kan ik niet 100% garanderen. Niet gecomprimeerde wave is naar ik dacht een van de betere geluidskwaliteiten.
Het kan aan mij liggen maar wat ik zoal zie en van audacity weet is dat het zelfs door professionals gebruikt wordt.

Het is natuurlijk wel zaak om een goede codec te gebruiken voor het exporteren naar mp3. Dat is toch wel een bepalend punt hierin.
Fraunhoffer is toch wel een van de betere mp3-codecs.

Overigens is voor het "afspelen" zoals vernoemd is ook een codec nodig die ook daar weer bepalend is voor de kwaliteit.
Ook in Mixxx, rhythmbox en andere spelers dien je ook een mp3 codec te installeren. Zou me niet verbazen als daar ook Fraunhoffer gebruikt wordt. Dan speelt het probleem van "conversieverlies" nergens of overal gelijk.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore