Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: byobu terminal  (gelezen 1178 keer)

Offline rietje

  • Lid
byobu terminal
« Gepost op: 2016/12/17, 14:34:38 »
Xubuntu 16.04
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van byobu-terminal? Wat kan ik ermee doen?
Zo ja, staat er ergens een eenvoudige handleiding.?
Alvast bedankt.

Re: byobu terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/17, 14:38:47 »
Een beeld zegt meer dan duizend woorden:

https://www.youtube.com/watch?v=kGcKIsxL_4c

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ajjp

  • Lid
Re: byobu terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/17, 17:13:31 »
Om eerlijk te zijn zegt dit beeld me niets (maar ik had gelukkig ook geen vraag).

Re: byobu terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/17, 20:07:33 »
Ik gebruik byobu dagelijks omdat ik een tiental terminals gebruik en dit een gemakkelijke oplossing is. Zoals in de video van maasnet te zien is kunt ge makkelijk het beeld opslitsen in meerdere terminals. Wat minder goed te zien is dat er dan ook nog verschillende windows aangemaakt kunnen worden om simpel door te bladeren.

Zo zijn alle terminals makkelijk te beheren in 1 desktop/GUI venster. Eenmaal enkele sneltoetsen aangeleerd en wisselen gaat ontzettend snel en makkelijk. Druk shift+F1om de helppagina te openen.

Ook makkelijk om in te loggen op de server en daar via ssh byobu te draaien, om zowat dezelfde redenen. Er zijn nog wat mogelijkheden, maar daar heb ikzelf nog geen nood aan gehad.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: byobu terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/17, 22:41:50 »
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van byobu-terminal? Wat kan ik ermee doen?
Zo ja, staat er ergens een eenvoudige handleiding.?
Zie onze wiki: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Byobu
Klik links bovenin op Documentatie

Re: byobu terminal
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/18, 22:53:42 »
Ik gebruik byobu dagelijks omdat ik een tiental terminals gebruik en dit een gemakkelijke oplossing is. Zoals in de video van maasnet te zien is kunt ge makkelijk het beeld opslitsen in meerdere terminals. Wat minder goed te zien is dat er dan ook nog verschillende windows aangemaakt kunnen worden om simpel door te bladeren.
Hallo, heb je dagelijks een tiental terminals open? Ben benieuwd voor wat allemaal (serieuze vraag)?

In Xubuntu, eenmaal een terminal geopend geeft Shift+Control+N een nieuwe terminal (is een nieuw terminalvenster), Shift+Control+T een nieuwe terminaltab in het huidige terminalvenster.

Re: byobu terminal
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/19, 10:51:03 »
Een huidig project heeft 5 terminals nodig: Flask webserver, database server, python interpreter, command line en eentje voor een specifiek commando dat op de achtergrond draait.

Een ander project heeft 2 commandlines en 1 Python interpreter nodig.

Voor de rest heel vaak wat extra terminals om het systeem wat in de gaten te houden (htop), het weer (curl wttr.in) en het gewone bestand/mappen werk. Een extra Python interpreter staat vaak ook klaar. Dit is het minimum wat gebruikt word op het moment, de rest wat nog open staat van eerdere sessies/projecten kan gewoon open blijven zonder in de weg te zitten.

Het voordeel is dat dit alles in 1 GUI venster is en ik de terminals kan splitsen en organiseren zoals ik wil.

Offline rietje

  • Lid
Re: byobu terminal
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/19, 12:05:18 »
Een eenvoudige vraag: Hoe kan ik onderaan "Toepassen" activeren na een statuswijziging.
Zie nergens hoe, Groet.

Re: byobu terminal
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/19, 16:29:48 »
[...]5 terminals [...] 2 commandlines en 1 Python interpreter [...] heel vaak wat extra terminals [...] extra Python interpreter [...] de rest wat nog open staat van eerdere sessies/projecten
Hmm, noemen ze zo iemand niet een power user? :-)

Het voordeel is dat dit alles in 1 GUI venster is en ik de terminals kan splitsen en organiseren zoals ik wil.
Begrijp ik. Zo te horen een goed programma, maar niet voor mij want ik heb zelden meer dan drie terminals open. Dank voor je toelichting in elk geval.

Re: byobu terminal
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/19, 19:46:32 »
Een eenvoudige vraag: Hoe kan ik onderaan "Toepassen" activeren na een statuswijziging.

Bedoeld ge bij de statusmeldingen keuze (F9)? Dat kan door op de tab-toets te drukken.

Re: byobu terminal
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/19, 19:47:53 »
Zo te horen een goed programma, maar niet voor mij want ik heb zelden meer dan drie terminals open. Dank voor je toelichting in elk geval.

Dan nog kan het handig zijn. Al is het maar voor de leuke statusbalk onderaan.

Offline rietje

  • Lid
Re: byobu terminal
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/27, 12:31:33 »
Ik krijg de indruk dat een eenvoudige computergebruiker hier niet veel aan heeft. Bedankt voor de info.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: byobu terminal
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/27, 12:58:26 »
Ik krijg de indruk dat een eenvoudige computergebruiker hier niet veel aan heeft.
Klopt, maar je krijgt het nu eenmaal "gratis" mee wanneer je purge-old-kernels wilt hebben. Enfin, het zit niet in de weg....