Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude Prosignia als server voor thuis?  (gelezen 3197 keer)

Offline jw

  • Lid
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Gepost op: 2007/03/13, 20:25:25 »
Ik heb nog een oude Pentium II 233Mhz Compaq Prosignia server staan. HD 3.1G en nog een 2e van een paar G, 112mB Edo ram.
Win 2000 ging er redelijk op. Maar gebruik het solide ding een tijd niet meer, zit er aan te denken weer als server te gebruiken. De processorventilator haal ik er dan wel af, maak hem passief tegen de herrie op zolder.

*Wat is het nut van een server thuis? Backup? Andere plaats printer?
*Wat zou een geschikte OS zijn (oude hardware), Samba of gewoon ubuntu 6.06 server?

Ik wil de Prosignia dan ook zelf gebruiken, cd erin met puppy linux!

Ps. Heb laatst een oude laptop, Compaq Armada E500 met 900mHz processor gekregen, en er Kubuntu op gezet dual boot met win2K  KDE is wel zwaar zeg. Ben Ubuntu gewend op een oude 616Mhz overgeklokte bak met 512ram, nou dat werkt prima. Win2k werkt wel op laptop maar die krijgt de modem/lan natuurlijk NIET aan de praat, en linux wel gewoon)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/13, 21:43:56 »
Citaat van: jw
Heb laatst een oude laptop, Compaq Armada E500 met 900mHz processor gekregen, en er Kubuntu op gezet dual boot met win2K  KDE is wel zwaar zeg. Ben Ubuntu gewend op een oude 616Mhz overgeklokte bak met 512ram, nou dat werkt prima. Win2k werkt wel op laptop maar die krijgt de modem/lan natuurlijk NIET aan de praat, en linux wel gewoon)
Mooi! Op die ouwe klaptop zou ik overigens Xubuntu zetten. De Xfce desktop is een stuk minder zwaar dan KDE en Gnome.

Offline jw

  • Lid
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/13, 22:18:48 »
Hoi Pjotr.

Ja dat had ik niet gedacht van KDE dat die moeilijk gaat op een 900Mhz. Ik krijg morgen de zwaarste ram die erin kan (2 x 256mb)

Ik ben al bekend met Xubuntu (oude P2 400 met 80mb ram of zo voor moeders samengesteld)

Nadeeltje van Xcfe is de wat eenvoudige bureaubladindeling. KDE is mooi, hip en trendy qua weergave. Alternatief is misschien gewoon puppy met ice desktop. Kan deze eens proberen via cdrom.

Terzijde: echtgenoot keek even mee op pc met dit posten, en zegt: Zwaarste ram die erin kan? Hip en trendy? Waar ben jij mee bezig!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/13, 22:22:07 »
Citaat van: jw
Terzijde: echtgenoot keek even mee op pc met dit posten, en zegt: Zwaarste ram die erin kan? Hip en trendy? Waar ben jij mee bezig!
lol

Nerds onder elkaar, denk ik..... :-)

Offline jw

  • Lid
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/13, 22:28:47 »
Ja Linux is echt LOL met een grote L wat mij betreft.

Ik heb gewerkt met win 3.03 (of zo iets, t'was iets met 5 floppies) 95, 98,  ME (het kortst) win twaidoezend, en ik moet nu (helaas) op het werk werken met Xp. Beste beslissing die ik ruim een jaar geleden heb genomen: ik ga eens Ubuntu Linux proberen!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/13, 22:36:11 »
Zo is het!
Ik heb dezelfde leerschool als jij doorlopen! Volgens mij was het Windows for Workgroups 3.1, daar ben ik in 1995 voor het eerst mee het internet opgegaan, met een 14K4 modempje... Compuserve... Mosaic browser...

Heerlijk, we hebben nu Ubuntu!

Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/13, 22:49:30 »
Ik kan me nog herinneren dat ik in 1994/95 online ging en dat ik me hogelijk verbaasde over het feit dat adressen eindigde op .COM
Dat waren in mijn beleving (onveilige) gecompileerde .BAT files...
En ja het eerste waar wij 15/16 jarige naar gingen zoeken was www.sex.com en NEE die bestond toen (nog) niet.
Verder was dat hele "internet" maar een vreemd iets zonder toekomst.
Het kunnen communiceren met anderen was leuk, maar om daar nou zo veel geld aan uit te geven.
Communiceren met anderen kon ik ook wel d.m.v. BBS en daar kon je tenminste spellen downloaden.
How wrong was I...
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline jw

  • Lid
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/13, 22:55:19 »
Oh ja Pjotr het heette WINDOWS 3.1 Een openbaring toen naast de heersende DOS programma's

Maar Linux heeft ook zijn beperkingen hoor. Een oude HP 710C printer krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Ik heb een Linux speaker berekenings programma op schijf staan, die krijg ik maar niet geinstalleerd. Maar qua snelheid op internet en PDF bekijken/hanteren kan win er nog heeeel veel van leren. Screenshot posten in Ubuntu op internet: 2 toetsen! Bij XP ben je 10 minuten verder, 3 toepassingen openen en ga zo maar door. Vista, tja wat zal ik er van zeggen: de benadering is onjuist. Nog meer geheugen, nog meer HD ruimte, steeds groter en groter, en logger...!   Enigste mogelijkheid is een optische processor, of een octal core ofzo.
Eenmaal Puppylinux in de PC en het vliegt over het scherm. Of typ eens apt-get *** in en je weet weer hoe krachtig de pc nu eigenlijk is.
Als ik vertel dat ik thuis zit te internetten met een 612 Mhz bak van 8 jaar oud, en dat die sneller is als de 2.4G XP bak van het werk, denken ze nou die is gek, hoe durft hij dat te beweren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/13, 22:58:52 »
Puppy is keigaaf. Met 128 MB zit-ie helemaal in het RAM, en gaat-ie als een speer!

Alleen wel onveilig, want je bent standaard root.... Maar goed, ik moet niet zeuren, het is een prima mini-Linuxje.

Offline jw

  • Lid
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/13, 23:04:06 »
Dat root gebeuren ja daar noem je iets Pjotr. Alle gezinsleden loggen in met 1 en hetzelfde WW. Gewoon laksigheid van mij. Dus wat dat betreft veranderd er niks.

Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/13, 23:11:11 »
Ik heb serieus[/i] overwogen om een multiple processor systeem te kopen.
Kwam op Tweakers een leuk bord tegen (voor 8 Processoren) en 8 Athlon MP 2800's voor een koopje, 4 GiB RAM erin en rammelen maar. (De 2 TiB aan HD ruimte heb ik hier extern liggen :D)
Toch maar niet gedaan (en achteraf wel spijt van gehad).
Maar qua OS nog geen seconde spijt van Ubuntu.
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline jw

  • Lid
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/13, 23:11:38 »
Ik wist niet dat .COM er al langer was dan .nl of .au of zo Chill_burg
Ben bij win95 pas online gegaan, via een gateway van Pimpernel of zo, betalen per minuut, op een 120mhz Aldi multimedia computer a 2000 gulden. Het aparte is dat ik die Aldi computer nog steeds heb,  tot de nok overgeklokt natuurlijk.

Offline jw

  • Lid
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/13, 23:15:31 »
Ja Chill_Burg had dat maar gedaan. Maar aan de andere kant denk ik dat een slimme OS veel meer doet dan een enorme zware hardware-matige computer. Ga eens ski-slalommen met een 80kg rugzak op je nek.....  Wel mijn point of view hoor.

Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/13, 23:41:24 »
Zeker waar, een zware hardware-matige computer heeft nadelen.
Maar ja dat een Ferrari 1 op 6 loopt doet er ook niet toe, je kunt wél dik 300 Km per uur.
Met 8 * MP 2800 en 4 GiB kun je de komende 5 jaar ALLES draaien.
Alleen de grafische kaart zal dan het probleem nog kunnen zijn.
Overigens pas op eBay nog een leuke Sun server gezien voor weinig.
20 * 355 Mhz en 13 GiB RAM voor 250 Euro's.
Het is dat ik Ubuntu toen (nog) niet kende of ik had 'm gekocht.
Dat is toch leuk speelgoed, maar ja om nou dat soort speelgoed te kopen en Solaris te moeten draaien als thuisgebruiker :/
Nu weet ik dus dat Ubuntu Server er ook op draait.
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline woteb

  • Lid
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/14, 07:38:24 »
Citaat van: jw
Ps. Heb laatst een oude laptop, Compaq Armada E500 met 900mHz processor gekregen, en er Kubuntu op gezet dual boot met win2K  KDE is wel zwaar zeg. Ben Ubuntu gewend op een oude 616Mhz overgeklokte bak met 512ram, nou dat werkt prima. Win2k werkt wel op laptop maar die krijgt de modem/lan natuurlijk NIET aan de praat, en linux wel gewoon)
Het bericht wat je nu leest is geschreven vanaf een Compaq Armada E500. Draai al tijden met Ubuntu (de Gnome versie dus) en Xubuntu. Kubuntu heb ik er ook wel eens op gehad, en dat draait inderdaad zwaar en voelt 'log' aan. Maar met Ubuntu heb ik eigenlijk geen problemen. Als ik echt zwaar werk moet doen dan start ik Xubuntu op. Kan ik nagenoeg alles draaien, want ik heb ze er allebei op staan, en Xubuntu draait alle Ubuntu programma's.
Voor de paar Windows programma's die ik draai (school), gebruik ik VMwareplayer (met Win98), en dat loopt ook best vlot.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline jw

  • Lid
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/14, 08:11:48 »
Ok bedankt voor de tip Wotep, ik zal eerst kijken hoe de 512mb rams werken en ga er dan misschien ook Ubuntu op zetten.


Tenslotte heb ik zelfs ubuntu gedraaid op een toen nog 450Mhz en 128mB ram, ging, maar niet al te vlot. Ik heb daarna de busfrequentie 12% overgeklokt en een snellere processor erin via een processor adapterkaartje. Doordat ik de bus heb verhoogd loopt alles sneller. Nog sneller gaat niet, dan stopt de netwerkkaart. Ik werk nog met die pc.

Hoe werkt dat precies die VMplayer? Ik wil graag soms kids games draaien op win. Zet je dan in die VMplayer win98?

Op de prosignia zet ik gewoon Xubuntu server, en kijk hoe dat draait.

Offline jw

  • Lid
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/14, 09:02:57 »
........20 * 355 Mhz en 13 GiB RAM voor 250 Euro's........

Niet duur chill_burg, maar ik denk dat het formaat van die server ook een beetje meespeelt in de lage prijs.

Offline jw

  • Lid
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/14, 13:31:41 »
Zonet 2 keer 256mB ram binnengekregen, en in de Compaq laptop gezet. T'is mooi weer dus in de keuken de rams verwisseld nadat ik met de vinger mijn potentiaal even heb ontladen aan de randaarde.

En ja hoor, wet tot behoud van ellende is op de laptop van kracht: geen enkele reactie meer. Dood als een pier. Met een combi oude/nieuwe doet hij iets maar dan start win steeds nieuw op, en linux boot geeft een synching probleem/ kernel probleem aan.
Nou, dat is lekker...

Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/03/14, 19:37:48 »
Citaat van: jw
........20 * 355 Mhz en 13 GiB RAM voor 250 Euro's........

Niet duur chill_burg, maar ik denk dat het formaat van die server ook een beetje meespeelt in de lage prijs.
Bij de verzend opties stond ook (NL bedrijf overigens) This object is VERY heavy, we can deliver in the Netherlands for 100 Euro's, buyers from  other countries we advise to contact us about pickup arrangements.... :D
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline jw

  • Lid
Oude Prosignia als server voor thuis?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/03/14, 22:45:54 »
Ja mooi zo'n solide server, als je plaats hebt.

Zonet heb ik de Prosignia server van een stille koeling voorzien, had nog een slot 2 koelplaat liggen. Rams er weer in (even uitgeleend gehad) en zal morgen de boel weer eens opstarten. En ook een 2e hubje aanschaffen.

Ik ben in overleg met de verkoper van de 256 mb rammetjes over wat en hoe (marktplaats) Compaq spul is zeikerig met bepaalde onderdelen. Die prosignia krijg ik voor geen mogelijkheid sneller, alles gelockt.