Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstarten feisty  (gelezen 2148 keer)

Offline hvb

  • Lid
opstarten feisty
« Gepost op: 2007/05/14, 20:11:45 »
Toen ik de live cd gebruikte verscheen er netjes een oranje balk die langzamerhand groter werd.
Nu ik feisty geïnstalleerd heb verschijnt weer die balk maar voordat deze halverwege is komen er ineens lappen tekst over het scherm heen (mounting, configuring,, enz. enz.). Uiteindelijk verschijnt dan het inlogscherm.
Het is niet mooi om te zien, zeker niet voor een buitenstaander ("niet grafisch") en het "lijkt" ook dat feisty langzaam opstart

Wie kan me helpen.

prodinho

  • Gast
opstarten feisty
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/14, 20:13:57 »
Ik niet maar ik kan je wel dit vertellen.. laat je niet uit het veld slaan door een eerste slechte ervaring ;)

Offline hvb

  • Lid
opstarten feisty
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/14, 20:23:04 »
Mijn eerste  "slechte" ervaring heb ik al ruim 2 weken geleden gehad, ik voel me al bijna ervaren.
Zonder gekheid, ik heb in deze korte periode heel veel geleerd over ubuntu, zowel op het forum als in de wiki, maar zo af en toe loop ik  weer tegen iets"vreemds" aan en hoop ik dat iemand met meer ervaring een oplossing heeft.
Ik geniet nog dagelijks van ubuntu, ondanks de dreigementen van windows vandaag over de "gejatte" patenten.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
opstarten feisty
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/14, 20:45:16 »
die lappen text komen er als het opstarten te lang duurt, meestal is het als de schijven gecontroleerd moeten worden of als er fouten op de schijf zitten. Hij start ook trager op als je een dualboot met windows hebt. Er zijn hier ook topics te vinden over Feisty die traag opstart. Ik zal er ff een paar zoeken

EDIT: Gevonden
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10270
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline hvb

  • Lid
opstarten feisty
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/14, 21:02:26 »
Dit zie ik in de terminal, wat mag ik weggooien


# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/hda6
UUID=693c3791-7ebf-4b7a-9697-5b52c9769b5b /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/hda8
UUID=de78e4c5-d2ea-46a5-9633-b0b8ee0eb1dd /home           ext3    defaults        0       2
# /dev/hda1
UUID=1B4A-1706  /media/hda1     vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/hda5
UUID=14E7-0654  /media/hda5     vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/hda7
UUID=2b250da8-fea6-4637-9bf6-40c6f670320e none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/hdd        /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0

prodinho

  • Gast
opstarten feisty
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/14, 21:24:29 »
Citaat van: hvb
Mijn eerste  "slechte" ervaring heb ik al ruim 2 weken geleden gehad, ik voel me al bijna ervaren.
Zonder gekheid, ik heb in deze korte periode heel veel geleerd over ubuntu, zowel op het forum als in de wiki, maar zo af en toe loop ik  weer tegen iets"vreemds" aan en hoop ik dat iemand met meer ervaring een oplossing heeft.
Ik geniet nog dagelijks van ubuntu, ondanks de dreigementen van windows vandaag over de "gejatte" patenten.
Ik heb hiervoor ook veel met andere distros gekloot (Fedora, Suse, Knoppix, etc) maar Ubuntu is een blijvertje ;)
Ik heb ook een moeizame start hoor maargoed ik kan hier gelukkig goede hulp vinden en ben dankzij de wiki idd veel wijzer geworden. Over die dreigementen van MS over patenten heb ik niks gehoord.. :/ Zal vast wel ergens op het forum te vinden zijn ;)

Offline hvb

  • Lid
opstarten feisty
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/14, 21:34:10 »
Voor die dreigementen zie tweakers.net en webwereld,
 en nu ga ik er even tussen uit

Offline hvb

  • Lid
opstarten feisty
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/15, 21:02:16 »
Ik heb ondertussen bij /etc/network/interfaces een aantal regels uitgecommentariëerd en het lijkt erop dat feisty sneller opstart. Alleen krijg ik nog steeds lappen tekst te zien bij het opstarten.
Heeft het zin om bij /etc/fstab een aantal van die UUID enz. (zie een paar plaatsen hogerop in dit forum) weg te halen.
Als beginner ben ik nog huiverig om iets weg te gooien.

Ondertussen heb ik gemerkt, als beginner uiteraard, dat sommige dingen al eerder in dit forum besproken zijn (zie ook de verwijzingen die ik kreeg).
Voor een nieuweling is dit forum in het begin nog het bekende bos met zijn vele bomen, en bovendien erg groot om in te zoeken.  Voor volgende problemen wil ik eerst een tijdje zoeken voor ik direct vragen ga stellen, al kan een probleem natuurlijk net iets anders zijn dan wat er al beschreven is.

Desondanks : kan iemand mijn vraag beantwoorden?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
opstarten feisty
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/16, 13:39:05 »
Citaat van: hvb
Heeft het zin om bij /etc/fstab een aantal van die UUID enz. (zie een paar plaatsen hogerop in dit forum) weg te halen.
Als beginner ben ik nog huiverig om iets weg te gooien.
als je eerst een backupje van je fstab maakt, kun je altijd oude versie terugzetten
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_backup
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
opstarten feisty
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/16, 13:51:03 »
Alleen als je dualboot:
https://wiki.ubuntu.com/NlFstab
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline hvb

  • Lid
opstarten feisty
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/17, 21:34:42 »
Help

Ik heb met sudo nano /etc/fstab de UUID met al die letters en cijfers erachter en het # verwijderd (wel eerst een backup gemaakt).

Maar nu is de ellende compleet, ik kan niet meer inloggen.

Er zit een bad format in de /etc/fstab: mount point does not exist.

Na het intikken van gebruikersnaam en wachtwoord kom ik niet verder, mijn /home/hans directory schijnt niet meer te bestaan.

Hoe kom ik hieruit, ik werk nu uiteraard op mijn nieuwe computer onder xp, maar wil graag weer aan de slag met ubuntu op mijn oude computer.

Kan ik op één of andere wijze weer in de terminal komen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
opstarten feisty
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/17, 21:47:21 »
Kijk hier eens:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/103902#p103902

Wijzigen fstab:
Haal de LiveCD van Xubuntu binnen, die koppelt partities op de harde schijf wel automatisch aan in een LiveCD-sessie (in tegenstelling tot de Ubuntu LiveCD). Met sudo thunar kom je in de fstab van de partitie, en kun je hem wijzigen.

Offline hvb

  • Lid
opstarten feisty
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/17, 22:36:37 »
pjotr123

Ik probeer het op een andere wijze.

Bij het opstartscherm kan ik kiezen uit een andere sessie en dan neem ik de X term veilige mode. Hiermee kom ik in de terminal.
Het probleem blijft dat de terminal niet reageert op het commando
"sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_backup"

Wel krijg ik een reactie op sudo nano /etc/fstab. Dan verschijnt GNU nano 2.0.2 in hetzelfde venster als de terminal.
Hierin zie ik de etc/fstab informatie, deze kan ik veranderen, maar het opslaan met een commando (^O) lukt niet, ik kom ook niet terug in de terminal.

Wie heeft hier ervaring mee?

Offline hvb

  • Lid
opstarten feisty
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/17, 22:44:28 »
De terminal reageert wel op het commando:
"sudo nano /etc/fstab_backup" maar nogmaals, dan kom ik in GNU waar ik vervolgens in blijf hangen.

Offline ivo

  • Lid
opstarten feisty
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/17, 23:00:30 »
Hier mijn Feisty fstab
Je kan er dit van maken (maar dan wel met jouw inhoud)
Dus # weg voor de /dev regel en de volgende regel joinen en de UUID info weghalen.



# /etc/fstab: static file system information.
#
#                                  
proc            /proc           proc            defaults                        0       0
/dev/sda1       /               ext3            defaults,errors=remount-ro      0       1
/dev/sda5       none            swap            sw                              0       0
# /dev/hdb1     /disk2          ext3            defaults,errors=remount-ro      0       2
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660     user,noauto                     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto            rw,user,noauto                  0       0

Voorbeeld; de sda1 entry uit de Feisty fstab was

# /dev/sda1
UUID=59e08117-8097-42ba-a6d1-c2f5048d2156 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1

Vergelijk die met bovenstaande fstab

Succes!

Ehrrn, bewaar wel ff de oude (Feisty versie dus) voor het geval je een foutje maakt. Evt rebooten van je live CD om de Feisty versie weer over je aangepaste fstab heen te kopieren.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline hvb

  • Lid
opstarten feisty
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/17, 23:06:00 »
Het is me gelukt

Het ^symbol stond voor de crt toets, hiermee kon ik opslaan, en gnu verlaten.
Ik kwam weer in de terminal (is een heel klein venster links-onderin het scherm, nauwelijks leesbaar) en met exit was het daar ook voor elkaar.
Na een herstart was ik weer bij af, dwz in de normale  toestand. De lappen tekst verschijnen weer , maar daar maak ik me nu niet meer druk over.

Ik duik onder de dekens, en iedereen bedankt.
Het was me een avond om niet snel te vergeten.