Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden redden van een RAW schijf  (gelezen 11302 keer)

Bestanden redden van een RAW schijf
« Gepost op: 2011/08/31, 19:49:28 »
Hallo iedereen,

ik heb me weer wat voorgehad, het heeft deels wel te maken met Windows, dat is in ieder geval wel de boosdoener.
Ik heb thuis een externe harde schijf staan(Een WD MyBook van 1TB) die het een kleine week geleden begeven heeft.
Aan gezien hij ooit wat klappen had gekregen en de usb niet zo goed meer paste in het doosje heb ik dus maar besloten van hem open te smijten en de schijf via SATA aan mijn computer aan te sluiten.
Aangezien ik door te weinig tijd al even geen Ubuntu meer gebruik op mijn desktop, boote ik de PC dus op in Windows.
Deze vroeg mij of ik de nieuwe schijf wou Initializeren. Ik denkende dat het zoiets was als mounten in Linux druk zonder erg op OK.
Wat volg is dat ik de schijf in Windows niet meer kan openen zonder dat hij eist de schijf te formateren en ik heb veel te weinig kennis van mounten in Linux om het via Ubuntu te doen (want de schijf word niet direct herkend).

Ik heb al via een tooltje gevonden dat het bestandssysteem van die externe nu aangeduid staat als RAW.

Ik ben nu ten einde raad en durf niet te veel meer zelf te experimenteren omdat ik me op te onbekend terrein bevind.
De schijf bevat een hoop zelfgemaakte media die ik graag terug zou willen (filmpjes gemaakt voor school, stapels LP's die ik overgezet heb naar mp-3 en waarop iemand zit te wachten, etc). De data kwijt zijn is dus niet direct wenselijk.
Iemand hier die er meer over weet?

Alvast Bedankt,
Karel Trachet
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu


Re: Bestanden redden van een RAW schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/02, 00:43:38 »
Heb EASUS geprobeerd en die vond inderdaad een hoop bestanden terug, probleem was dat ik na afloop van de scan niet kon zien wel bestanden dat exact waren en ik heb geen schijf groot genoeg om alles op te zetten. Morgen komt mn nieuwe PC aan dus dan kan ik mn huidige bootCD wel formateren en gebruiken. Heb ook nog een tip gekregen voor een programma dat ik nog niet direct gevonden heb.
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Re: Bestanden redden van een RAW schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/07, 12:41:01 »
Een kennis van me heeft voorgesteld van de schijf te formatteren en er gewone recovery software te gebruiken. Ben er toch nog niet zo zeker over. Is er iemand die weet wat er exact gebeurd met de schijf als windows een schijf initializeerd?
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Offline mrGee

  • Lid
Re: Bestanden redden van een RAW schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/07, 13:18:51 »
Hallo

Ik zie zo niet in waarom formatteren the way to go is en daarna je bestanden nog zien te redden.
Want als het goed is, kun je met datacarving technieken die bestanden al terug krijgen, maar dan
zonder de naam. Formatteren voegt daar niets aan toe en sterker nog; mocht er in het formatterings
algoritme ook een overschrijving zitten (nul/één schrijven als slot) dan valt er niets meer te redden.
Je kunt beter eerst zorgen die data op een voldoende groot volume, middels datacarving; photorec,
foremost, scalpel, recuva easus  ed. zien te krijgen, ondanks het gemis aan namen heb je dan toch nog wat.
Als je dan toch voldoende opslag hebt; misschien maar een exacte image trekken en daar op te
werk gaan. (is ook de normale manier die bijv. in de forensic investigation wordt gehanteerd; nooit
werken op het origineel, maar op een kopie daarvan)
Gebruik testdisk eens (dat kan vanuit Linux en Windows) en zie of die tenminste je partities weet te
herstellen, makkelijk te doen en als het gelukt is, heb je meteen en je data en je namen terug.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

En op goedbedoelde adviezen van vrienden/forumleden (geldt ook voor mijn advies) nooit maar zo
aannemen; controleren en je verdiepen in de materie; belangrijke bestanden zijn maar zo echt weg.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Bestanden redden van een RAW schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/20, 18:24:57 »
Voila, heb eindelijk de tijd gevonden om Ubuntu op mijn nieuwe desktop te installeren, TestDisk is nu bezig, werkt in ieder geval al beter dan in windows precies.
I'll keep you guy's posted
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Re: Bestanden redden van een RAW schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/23, 16:46:14 »
Geen succes, heb die TestDisk geprobeerd en deze kon niets terugvinden.
Iemand nog ideen?
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Offline mrGee

  • Lid
Re: Bestanden redden van een RAW schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/23, 18:04:03 »
Hallo

Oke, dus testdisk heeft geen geldige structuren kunnen vinden/herstellen. Dan blijft alleen
datacarven over; dat produceert dus wel data, maar dan zonder originele namen; maar beter iets dan niets
nietwaar?
Dus maar eens met photorec aan de gang, start dat ding voor het gemak vanuit een directory
waarin je meer dan voldoende ruimte hebt (dat kan ook op een andere externe schijf zijn.)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Bestanden redden van een RAW schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/23, 22:06:35 »
Ik kan wel aan een harde schijf geraken, zal alleen niet voor vandaag zijn.
Ik laat nog iets weten
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Re: Bestanden redden van een RAW schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/26, 18:06:31 »
Ook niets, ik krijg weliswaar een 5500 tal bestanden terug maar het zijn voornamelijk txt files en ze zijn allemaal samen 35Gb groot terwijl ik naar minstens 300Gb bestanden aan het zoeken ben.
Ik zal dit maar ene verloren strijd verklaren zeker...
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Offline mrGee

  • Lid
Re: Bestanden redden van een RAW schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/27, 09:55:09 »
Hallo

En dat is terug gehaald met photorec? Dat zijn geldige txt files (dus met intacte inhoud)?
Wist EASUS daarvoor nog meer of andere formaten terug te halen?
Evt. kijk je eens bij de mogelijkheden met foremost, maar photorec wist tot op heden
bij mij altijd alle verdwenen multimedia files altijd te redden.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Bestanden redden van een RAW schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/27, 13:15:36 »
Easus gaf ook allemaal random bestanden weer, daar was het wel 250Gb
Wat er opstond is vooral werk dat ik dus opnieuw moet doen, alles wat heel belangrijk is staat op dropbox.
Het is wat jammer wel maar ik ga gewoon mn schijf formateren en terug gebruiken als schijf.

Moraal van het varhaal: gebruik GEEN Windows (en zeker niet) om de inhoud van een toegevoegde schijf te bekijken...
« Laatst bewerkt op: 2011/10/27, 17:44:27 door Kai Nickson »
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Re: Bestanden redden van een RAW schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/27, 16:29:10 »
Ik weet niet of ik al te laat ben, maar ik heb nog wel een programma waarmee je het kan terug (proberen) te halen. Stuur maar een pm als ik nog niet te laat ben.

Gr Karel,
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com