Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen dualboot meer, Ubuntu daarom sneller?  (gelezen 563 keer)

FrSu

  • Gast
Geen dualboot meer, Ubuntu daarom sneller?
« Gepost op: 2014/05/18, 10:02:35 »
Ik heb sinds kort geen dualboot meer met Win 8.1. Had veel trammelant om een nieuwe dualboot voor 14.04 te kunnen maken.
Ik heb de hele schijf daarom maar gegeven aan Ubuntu, na eerst de Data op een externe USB disk gezet te hebben . Alle eerder aanwezige en kennelijk noodzakelijke partities van de oorspronkelijke Win 8.1 installatie zijn nu dan ook weg.

Nu heb ik het sterke gevoel (kan het niet meten) dat Ubuntu nu sneller draait dan in de dualboot situatie.

Kan dit kloppen en waar wordt dit dan door veroorzaakt? Heeft het te maken met de (extra) partities die voor de Win 8.1 installatie nodig waren?

Re: Geen dualboot meer, Ubuntu daarom sneller?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/18, 10:50:10 »
Het zijn twee apart werkende OS'en, dus dat zou niets uit mogen maken. Enkel bij Grub, omdat deze nu direct doorstart zou misschien een kleine snelheidswinst te behalen zijn.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

FrSu

  • Gast
Re: Geen dualboot meer, Ubuntu daarom sneller?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/18, 13:14:51 »
Ik heb het echt over snelheidswinst in het gebruik, dat de eventuele grub tijd kost weet ik.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen dualboot meer, Ubuntu daarom sneller?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/18, 16:17:50 »
Heet kan het gevolg zijn van je mooie gevoel alleen Ubuntu te draaien ;) (m.a.w., een "placebo effect"). Zoals Gijs ook zegt, kan ik geen objectieve redenen bedenken waarom een Ubuntu systeem sneller zou draaien als het de ganse schijf gebruikt.

Offline daniel

  • Lid
Re: Geen dualboot meer, Ubuntu daarom sneller?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/18, 17:19:02 »
Het maakt wel degelijk verschil uit of je deze installeerd op een harde schijf met 2 partitie of ieder op een aparte hd.
Mijn ervaring van mensen om me heen is dat ze voor een snelle resultaat een SSD hardeschijf nemen dat in enkele seconden opstart.
http://www.mediacenterworld.nl/contents/nl/d38_SSD.html

Re: Geen dualboot meer, Ubuntu daarom sneller?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/18, 21:07:57 »
Het maakt wel degelijk verschil uit of je deze installeerd op een harde schijf met 2 partitie of ieder op een aparte hd.
Mijn ervaring van mensen om me heen is dat ze voor een snelle resultaat een SSD hardeschijf nemen dat in enkele seconden opstart.
http://www.mediacenterworld.nl/contents/nl/d38_SSD.html
Ik denk dat er hier iets door elkaar wordt gehaald.
Het gaat om de zelfde schijf. Niet om het verschil tussen hdd en ssd.

Er zijn een paar zaken die wat kunnen uitmaken, maar het verschil zou nihil moeten zijn.
Bij mijn weten werkt de hdd fysiek vanaf de buitenrand naar het midden. De buitenrand heeft meer bits per omwenteling en daarmee een iets hogere schrijf en lees snelheid. Meestal staat Windows vaak aan het begin van de hdd en Ubuntu erachter. Aangezien je nu de gehele schijf gebruikt staat Ubuntu nu dus op een sneller deel van de schijf.

Verder vertraagd de boel een beetje als bijna de gehele partitie vol is. Daarbij kan dus het gehele schijf gebruiken voor Ubuntu ook een lichte snelheidswinst kunnen geven.

Dit slaat allemaal op een hdd. Ik weet niet hoe het met een ssd zit.

FrSu

  • Gast
Re: Geen dualboot meer, Ubuntu daarom sneller?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/18, 21:26:10 »
De reactie van Erik kan ik goed begrijpen en ik denk dan ook dat dat waarschijnlijk de reden is dat ik dat ervaar. Als er nog een andere mening is hoor ik het uiteraard graag. :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geen dualboot meer, Ubuntu daarom sneller?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/18, 21:49:49 »
Schone installatie is natuurlijk vlugger, alleen doordat je files er net op staan, en niet gedefragmenteerd zijn.