Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub error 18 na dichtslaan laptop  (gelezen 6048 keer)

Offline marijke

  • Lid
grub error 18 na dichtslaan laptop
« Gepost op: 2010/03/22, 13:43:11 »
gister de laptop iets te hard dichtgeslagen. Daarna werkte die nog prima, maar vannochtend bij opstarten kreeg ik een grub error 18. Wat moet ik er mee en hoe los ik het op? onder al mn files kwijt te raken natuurlijk! Ik kan wel oplossingen vinden op het internet, maar ik weet dan niet of ik alles kwijt ga raken en durf dus niet uit te proberen.

kan iemand mij helpen?


Offline marijke

  • Lid
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/22, 14:10:19 »
ik kom er net achter dat ik wel bij al mn files kan. Dus ik zou ze over kunnen zetten naar mn andere laptop. Maar ik kan natuurlijk niet branden en ubuntu van een cd draaien  ??? of wel? is er een slimme manier om files over te zetten? Heb wel een usb stick, maar dat zal veel werk zijn, dat kan vast handiger.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/22, 15:08:16 »
Welkom op het forum. :)

GRUB Error 18: Schijfgeometrie-fout
Deze fout wordt meestal gegeven wanneer er gelezen wordt van een schijf die groter is dan wat het BIOS aankan. Vrij eenvoudig: gebruik een kleinere harde schijf, gaat dit niet, upgrade dan je bios..........


Ik weet er te weinig van om het verband te zien tussen een laptop die 'iets te hard' is dichtgeklapt en de betekenis van deze GRUB-fout, maar er zijn ongetwijfeld anderen die je dit wél kunnen vertellen. En er ook een oplossing voor weten. ;)

Wat het veiligstellen van bestanden betreft, je kunt de laptop opstarten met een Ubuntu Live-cd en daarmee de betreffende bestanden naar bijvoorbeeld een usb-stick of externe harde schijf kopiëren.

Offline marijke

  • Lid
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/22, 15:21:46 »
dank je! ikhoop dat iemand een antwoord heeft. Ondertussen ben ik aan het kijken wat mogelijk is om te copieren. het gaat om 115GB. Ik probeer in te loggen via de terminal server client, maar dat lukt niet. Ik snap er ook weinig van, dat helpt niet. de twee computers zitten op hetzelfde netwerk, via de modem, dus ik zou in principe een verbinding moeten kunnen maken toch?

Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/22, 16:30:20 »
Installeer Grub eens opnieuw.
Voor versies voor 9.10
Start een Ubuntu live cd op, start een terminal
Type sudo grub
Nu krijg je dit te zien grub>
Type nu find /boot/grub/stage 1
Nu krijg je een of meerdere partitie's te zien, dit bijv  (hd0,1), wat je hebt gevonden ga je nu gebruiken type root (hd0,1)
Vervolgens zie je de aanwijzer weer grub>
type nu setup (hd0) Dit schrijft grub naar de MBR, je ziet wat tekst voorbij komen
Hierna type quit Start de computer op
Voor versies vanaf 9.10
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline marijke

  • Lid
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/22, 17:15:37 »
raak je dan geen gegevens kwijt??

Offline marijke

  • Lid
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/22, 18:52:11 »
heb grub geinstalleerd volgens dit: http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubHerstel. voor de lagere versies.

zelfde error.  :(

kan ik de harddrive beschadigd hebben? Ik kan ook niet bij alle bestanden, met name jpegs en pdfs openen niet en kan ik ook niet op de usb zetten. Maar dat geld dan weer niet voor alle bestanden, raar dus.

Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/22, 19:16:26 »
Als het OS niet opstart kan je geen verbinding maken vanaf een andere computer.  Heb je de BIOS nog geflashd met de nieuwe versie? Heb je nog wat vrije ruimte op de HD?
Dan zou je eerst met Gparted live een partitie aan kunnen maken, vervolgens een nieuwe Ubuntu daar op kunnen zetten en dan je gegevens op de andere partitie veilig kunnen stellen.
Dit zou ook met een Ubuntu Live cd moeten kunnen, alleen weet ik niet hoe dat gaat, een ander forum lid?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline marijke

  • Lid
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/22, 19:30:02 »
BIOS geflashed met de nieuwe versie?????? ik weet niet wat je bedoelt sorry

Ik neem aan dat er nog wel ruimte is op de hard drive, er stond 115 op,

Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/22, 20:20:18 »
De BIOS van je laptop, is het eerste stukje wat je ziet als je opstart. Je kan op internet een nieuwere versie van je huidige BIOS verkrijgen. Daarvoor moet je of in het boekje wat bij de laptop zit kijken welke BIOS je hebt en welke versie, of op het internet kijken. Een flash(update) van je BIOS kan ervoor zorgen dat je apparaten (bijv. je HD)beter herkent en ondersteunt worden. Zo kan je dat doen http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/23, 14:28:29 »
Ik neem aan dat die harde schijf er altijd al in heeft gezeten? Dan kan het toch het BIOS niet zijn? Het BIOS flitsen dus voorlopig maar even laten, want als het misgaat is het moederbord dood, en het is me in dit geval te onwaarschijnlijk dat het BIOS weigerachtig is.

Ik geloof dat Marijke zei dat ze de laptop iets te hard had dichtgeklapt? Ik vermoed dat de schok ervoor heeft gezorgd, dat de lees/schrijfkop tegen het schijfoppervlak "getikt" heeft. Hebben we al een schijfcontrole gedaan?

Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/23, 15:59:25 »
Ik weet dat de schijf er altijd heeft ingezeten, maar als de foutmelding error 18 is, Schijf geometrie-fout is het de vraag of dit op te lossen is met een schijfcontrole. Je kan de schijf natuurlijk nazien met testdisk en proberen te repareren, alleen hou je altijd het risico op verlies van gegevens.
Als de BIOS geupdate is kan je in ieder geval een eventuele fout van de oude BIOS uitsluiten.
Ik denk dat het belangrijkste is, dat eerst de gegevens veilig gesteld worden. En dan pas in de weer met wat "zwaarder geschut".
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/23, 18:01:08 »
Een BIOS flits is ook zwaar geschut, waarbij als het misgaat het moederbord komt te overlijden. En bij een laptop heb je dan een probleem.

Offline marijke

  • Lid
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/23, 18:13:02 »
Een BIOS flits is ook zwaar geschut, waarbij als het misgaat het moederbord komt te overlijden. En bij een laptop heb je dan een probleem.

dat gevoel had ik ook al. Ik heb nog niet alle gegevens opgeslagen, dat zal nog wel een paar dagen duren denk ik. Kan niet elke dag achter de computer zitten prutsen, toch?

De laptop is behoorlijk hard dicht geslagen, ik denk dat je het bijna kunt vergelijken met een val van een lage tafel ofzo. Zou mij niets verbazen als dat schade gedaan heeft. Maar wat ik dan niet snap, als een 18error betekend dat je HD te groot is voor de grub, dan zou de HD toch goed moeten zijn? want zou die niet kleiner worden van een beschadiging?

Ik kon gister overigens de bestanden van de grub niet vinden. In de chat werd me gevraagd om te kijken naar de lijst met partities. En die zou te vinden zijn in /boot/grub/menu.list. er was geen grub in de boot. (dit is de meest wazigste zin die ik ooit gezien heb  =D )

Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/23, 18:39:02 »
Misschien een wazige zin, maar welke Grub heb je nu? Grub(tot 9.10) of Grub2(vanaf 9.10)?
Ik snap dat je wat(of erg) huiverig bent om een BIOS update te doen, het moederbord overlijdt niet zo snel hoor. Dit moet je inderdaad als laatste redmiddel zien. Stel eerst al je gegevens veilig dat is het belangrijkste. Als je dit hebt gedaan, probeer dan je harde schijf te herstellen met Testdisk deze kan namelijk nagaan of de geometrie(Cylinders, Heads, Sectors) van de harde schijf nog te herstellen is, als dit lukt kan je namelijk Ubuntu opnieuw installeren inclusief Grub.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline marijke

  • Lid
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/23, 18:51:37 »
grub tot 9.10, aangezien de ubuntu versie 8.04 is.

Ik laat weten zodra alle gegevens klaar zijn.

Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/23, 20:03:19 »
Ok. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/23, 21:06:03 »
Even een vraag aan Gijsbert etc.: In Gparted (de Livecd versie) zit testdisk ingebakken, of niet dan? Dus in principe zou ik met Gparted Live de zaak kunnencontroleren op fouten (waarvan ik al wist dat dat kon) maar ook repareren.
Laat het even weten als ik nu onzin uitkraam, alsjeblieft. :)

Offline ruujan

  • Lid
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/23, 22:33:22 »
Mij nidee: koop een losse USB-behuizing voor je schijf. Dat kost misschien 25 Euro, als je een beetje zoekt nog minder. Bouw je schijf in en hang hem aan de werkende laptop. Dan kun je vanuit die situatie gaan kijken wat er aan de hand is.
Als je werkelijk een headcrash hebt gehad, dan is er niet veel hoop dat je nog al je bestanden terug kunt krijgen, maar als het een beschadigde partitietabel is of zo, dan zijn er wel tools voor te vinden.


Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/23, 22:38:43 »
@Peter Ik weet niet of je onzin uitkraamt. Doe je dat wel eens?  XD
Volgens mij zit Testdisk wel in http://www.f-secure.com/linux-weblog/2009/09/22/rescue-cd-311/, er moet nog een programma zijn, ik kan alleen even niet op de naam komen. :-[  Ik weet wel zeker dat Testdisk in de Knoppix live cd zit.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/23, 22:54:19 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/24, 02:15:21 »
Als je werkelijk een headcrash hebt gehad, dan is er niet veel hoop dat je nog al je bestanden terug kunt krijgen

Kan er een verbindingskabeltje deels los zijn gekomen?

Iig zal ik voor een Knoppix live cd zorgen.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/24, 02:17:51 door Peter »

Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/24, 12:23:44 »
Een kabeltje denk ik niet, wel zou het kunnen dat de hd losgekomen is, of een pennetje afgebroken. Dit is eenvoudig te controleren. Even de laptop omdraaien de borg schroeven losdraaien en de HD eruit halen. Kan ik zelfs. ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/03/24, 22:10:31 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline marijke

  • Lid
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2010/03/24, 14:30:51 »
van de 115GB is er 4over. Dus kopieren bleek niet zo veel werk. Alle vakantiefotos van 2009 weg! alle poezies fotos weg! bah. wat een timing, zouden volgende maand de nieuwe versie op zetten, dus de backup cds lagen al klaar. Zou een dezer dagen gebeuren. Heb je toch altijd he, dat het crasht net voordat je gaat backuppen.

Maar goed, die dingen die jullie noemen en zelf kunnen, ik weet niet of ik die kan. Heb echt werkelijk geen flauw idee. Kan goed met computers omgaan als ze werken, maar dit, het gaat echt boven mij. Kan ik niet bij iemand langskomen die er naar kijkt? Ik wil er best voor betalen, natuurlijk.

Offline marijke

  • Lid
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #23 Gepost op: 2010/03/24, 14:50:00 »
hard drive verwijderd, ziet er op zich goed uit. alle pinnetjes in plaats. denk ik

Offline marijke

  • Lid
Re: grub error 18 na dichtslaan laptop
« Reactie #24 Gepost op: 2010/03/24, 15:00:51 »
@Peter Ik weet niet of je onzin uitkraamt. Doe je dat wel eens?  XD
Volgens mij zit Testdisk wel in http://www.f-secure.com/linux-weblog/2009/09/22/rescue-cd-311/, er moet nog een programma zijn, ik kan alleen even niet op de naam komen. :-[  Ik weet wel zeker dat Testdisk in de Knoppix live cd zit.
ik zal deze proberen. Neem aan dat het een kwestie is van downloaden, branden en dan op de andere laptop draaien en doen wat het me vraagt?