Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub beschadigd  (gelezen 1635 keer)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #25 Gepost op: 2018/06/03, 22:59:38 »
En zoek ook uit hoe je een backup moet maken, dit is meer werk dan je denk, en niet gemakkelijk.

Dit weet bijna niemand,
want dit kost veel tijd, veel opslag, en misschien veel testen of je backup wel goed is.
En eigenlijk bedoel ik in het algemeen,
hoe maak je een backup, want bijna niemand doet dit hoe het moet, want even een backup naar een externe hd zetten is geen backup, wel beter dan niks natuurlijk.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #26 Gepost op: 2018/06/04, 02:14:30 »
En zoek ook uit hoe je een backup moet maken, dit is meer werk dan je denk, en niet gemakkelijk.

Helemaal niet akkoord. Een of meerdere reservekopiëen maken naar externe harde schijven is eenvoudig. De eerste keer kost dit meer tijd omdat alles wordt overgekopieerd. De volgende keren duurt dit amper een minuut omdat alleen de verschillen overgekopieerd worden.

Het enige wat je moet backuppen, zijn je eigen bestanden - documenten, foto's. Eventueel ook email als je dat wil/moet archiveren. De rest, besturingssysteem, instellingen enz, moet je niet backuppen. Dat kan je altijd herstellen.

Wat is er eenvoudiger dan
rsync -av <bron> <bestemming>

<bron> is de data die je wil backuppen. Open een terminal, type "pwd" en je ziet de volle naam van je home folder, vb.
/home/rietje
Je documentenfolder is dan wellicht op een nederlandstalig systeem: /home/rietje/Documenten

<bestemming> is je externe harde schijf. Die worden aangekoppeld onder /media/<je_gebruikersnaam>/<naam_harde_schijf>. Je kan de volledige naam zien in de uitkomst van het commando "lsblk", of alternatief, in de uitkomst van het commando "mount". Stel dat het wordt /media/rietje/Samsung

Dan wordt het backup commando:
rsync -av  /home/rietje/Documenten /media/rietje/Samsung/
(opgelet: géén / na Documenten, wél na Samsung: dit is van belang want heeft een betekenis) Nu wordt een integrale kopie gemaakt van je Documenten folder naar de opgegeven harde schijf. Als je veel data hebt, zal dat een tijdje duren.

Bewaar dit commando. Als je het twee dagen later terug het commando uitvoert, dan worden enkel de nieuwe of gewijzigde bestanden overgekopieerd. Het bijwerken van je reservekopie gaat daarom zeer vlug.

Handiger wordt het om dit commando te bewaren in een scriptje. Zo ga je in de toekomst gegarandeerd  het commando foutloos herhalen.

1) Maak een folder "bin" aan in je home folder
2) Maak in die folder een tekstbestandje aan met als naam "bkup" (of een andere naam naar keuze).
3) Plaats volgende code in het bestand en sla op
#!/bin/bash
rsync -av  /home/rietje/Documenten /media/rietje/Samsung/
4) Maak dat bestandje uitvoerbaar (rechts-klik - eigenschappen)

Sluit de terminal geheel en open een nieuwe terminal - je nieuwe bin folder zal nu ook automatisch in het zoekpad voor programmas opgenomen worden. Je kan het script opstarten met het commando "bkup".

Verdere stappen
1. Met even weinig moeite voeg je bijkomende kopieeropdrachten toe, vb voor je foto's
rsync -av  /home/rietje/Fotos /media/rietje/Samsung/

Of voor je thunderbird mail.
rsync -av "/home/rietje/.thunderbird/########.default/Mail/Local Folders" /media/rietje/Samsung/
(opgelet: haakjes nodig, want padnaam bevat een spatie)

2. Gewijzigde en nieuwe bestanden worden overgekopieerd. Gewiste bestanden blijven echter bestaan op de reservekopie. Kan vervelend zijn als je ooit de kopie geheel terug moet plaatsen: al die oude gewiste bestanden zijn opeens terug. Als je zeker bent dat je backup commando's goed werken, voeg dan de optie "--delete" toe. Die optie zorgt ervoor dat bestanden die verdwenen zijn in de bron ook gewist worden in de bestemming.
rsync -av  --delete /home/rietje/Documenten /media/rietje/Samsung/

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #27 Gepost op: 2018/06/04, 05:34:34 »
En nu heb je aan iemand verteld hoe je een backup maakt, zeer goed.
Alleen dat je de helft niet verteld hebt,  van wat er ook moet gebeuren, om een goede backup  te maken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #28 Gepost op: 2018/06/04, 08:31:52 »
En nu heb je aan iemand verteld hoe je een backup maakt, zeer goed.
Alleen dat je de helft niet verteld hebt,  van wat er ook moet gebeuren, om een goede backup  te maken.
Als een gewone gebruiker is het al zeer veel als er minstens één volledige kopie van de eigen documenten op een externe schijf staan. Liefst twee kopieën.

Waarom vul jij de ontbrekende helft niet aan?

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #29 Gepost op: 2018/06/04, 10:11:46 »
Ik reageer even op dat telkens genoemde idee om bij dergelijke problemen maar opnieuw te installeren. Dat vind ik altijd de gemakkelijkste oplossing met het nadeel dat je vaak belangrijke items kwijtraakt. Ik ben een oude rot, die met een Windows98 is begonnen ( Windows1000, XP, W.7, enz.) en zelden bij problemen opnieuw heeft ge-installeerd.
Zoals de situatie nu bij mij ligt zou ik zeggen dat een deskundige op Linux-gebied samen met mij hier een goede oplossing zou moeten vinden.
Het is nl.zo dat de volledige 5 mappen bin,,etc,,root,,sys,,usr,, van 17-5-2018 op mijn extHD staan+van een vorige datum de volledige Home-map.
 Daarbij staat er op mijn andere systeem xubuntu (sda3) een plotseling verschenen snelkoppeling, genaamd Xubuntu. Wanneer ik die open dan blijkt dit de volledige bestandsinhoud te bevatten van de xubuntu met de problemen (sda5).
Zo nodig kan ik e.e.a. laten zien met screenshots.
Ik daag nu iemand uit om samen met mij hiermee aan de slag te gaan om de beschadigde xubuntu (sda5) op de rails te krijgen.
Wie durft deze uitdaging aan? Al is het maar voor het plezier van onze hobby.
M.vr.gr.

Re: Grub beschadigd
« Reactie #30 Gepost op: 2018/06/04, 15:06:38 »
Hoe ik backup.
Om te beginnen favo's uit firefox exporteren naar een vaste map onder Documenten.

Dan backup ik (van alle aparte gebruikers! Dus x5) de mappen:
  • Documenten
  • Afbeeldingen
  • Downloads
  • Muziek
  • Videos
  • De verborgen map .Mozilla/Thunderbird (voor alle email en emailaccounts)

Dan heb ik alle bestanden en belangrijke zaken. Naast de vorige backup (=extra) en dan kan die extra vorige (nu de derde) weg want niet meer nodig en toch de oudste.
En voor de programma's staat in de backup een terminal commando klaar om alles in 1 ruk terug te installeren (in de recentste versie dan meteen ook. wordt de nood ook weer een deugd 8-) ).
What do i need more?

De overigen verborgen instellingenmappen van programma's backup ik niet, want bij een nieuwe installatie worden deze instellingen vanzelf weer aangemaakt (ben je ook meteen evt. fouten kwijt). En bij behoudt van OS/systeem blijven ze toch wel staan, of in het uiterste geval gewoon ook opnieuw aangemaakt.
Dus waarom alle andere standaard en persoonlijk-informatieloze instellingen allemaal backuppen? En dan meteen ook alle overbodige cache's en oude logs e.d. die je toch niet meer nodig hebt? Vreet alleen maar onnodig backup-ruimte.
Er kunnen voor anderen dan onze situatie wel uitzonderingen zijn op verborgen instellingsmappen waar wel persoonlijke informatie in staat (afhankelijk welke proggies je gebruikt maar welke voor mij niet van toepassing zijn maar voor mij wel. Dit dus wel even goed nakijken voor jezelf.

Waar ik heel vaak tegenaan liep is dat je van een bepaald programma met je backup verouderde installingen mee neemt naar de nieuwe installatie, maar omdat je met nieuwe installatie ook een nieuwe versie proggie binnen haalt deze ouder instellingen in de nieuwe versie niet lekker meer werken en soms zelfs voor problemen gingen zorgen. Dus laat dat nieuwe proggie zijn instellingen maar lekker nieuw en goed aanmaken. :D

Om het zo te doen is het wel belangrijk om alle bestanden netjes in die Mappen-strucktuur onder te brengen. Bestanden onder bestanden en afbeeldingen onder afbeeldingen etc. Ook op de pc handig zo.

Iedereen backupped weer anders. Dit is hoe ik het doe en misschien heb je er (deels) wat aan.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/04, 15:16:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #31 Gepost op: 2018/06/05, 02:22:27 »
Citaat van: rietje
Nog een belangrijke vraag: Hoe is de beste manier om een backup te maken en liefst op een extHD te zetten.
Ik heb al eens eerder Grsync geprobeerd, maar toen niet in geslaagd.
Eerder gemeld in dit draadje, maar blijkbaar niet zo belangrijk meer op dit ogenblik. Voor mij is dit echter prioriteit 1. Pas als je data veilig zijn, is er ruimte om te experimenteren met als doel om te leren. Eerder niet.

Re: Grub beschadigd
« Reactie #32 Gepost op: 2018/06/05, 05:57:06 »
En nu heb je aan iemand verteld hoe je een backup maakt, zeer goed.
Alleen dat je de helft niet verteld hebt,  van wat er ook moet gebeuren, om een goede backup  te maken.
Als een gewone gebruiker is het al zeer veel als er minstens één volledige kopie van de eigen documenten op een externe schijf staan. Liefst twee kopieën.

Waarom vul jij de ontbrekende helft niet aan?

Ha ha ha: goeie, Van :)

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub beschadigd
« Reactie #33 Gepost op: 2018/06/05, 10:10:39 »
Al jullie goede adviezen worden door mij erg op prijs gesteld en sommigen bewaard. Bedankt.

Gezien het onderwerp en de nu ontstane situatie zou ik deze discussie willen voortzetten in een nieuw bericht met een andere titel.
Ik start nu een bericht op met als onderwerp:                   licht beschadigd bestandssysteem xubuntu repareren.

Ik leg nu dus alles vooraf vast en wil nog wat experimenteren.
Ik hoop jullie daar weer te ontmoeten.