Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg ik TestDisk werkend?  (gelezen 2196 keer)

Offline Karel65

  • Lid
Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Gepost op: 2016/11/29, 21:34:44 »
Goedemiddag,
Ik (snel)formatteerde  mijn Vistapartitie maar nu kan Grub Win10 niet meer vinden. Mij leek het simpelst om vanuit Ubuntu (15.10), in de terminal  DiskTest te draaien voor 'n unformat.
Ik ben een beginneling en dit zou de eerste keer zijn dat ik in het terminal zou gaan werken. Ik heb geprobeerd me in te lezen maar bij het uitvoeren van het programma gaat het mis.
Ik heb testdisk-7.0.linux26.tar.bz2 gedownload,   ik zie het ingepakte- en ook het uitgepakte bestand staan in " Bestanden-Downloads". Maar als ik in Terminal na Sudo Su en mijn PW, testdisk-7.0 invoer, komt de melding: " Opdracht niet gevonden" . Is het programma nog niet geïnstalleerd? en hoe doe ik dat dan?
Ik las ergens de mogelijkheid om Ubuntu 16 te gaan gebruiken en dat die dan vanzelf Win10 zou vinden. Maar, mocht er iets misgaan dan heb ik niets meer werkend en dat idee is niet zo aantrekkelijk. Maar wellicht hebben jullie een veel makkelijker suggestie?
Fijn dat jullie hier je licht over willen laten schijnen.
Groet,
Karel

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/29, 22:16:36 »
Karel, heb je hier iets aan?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline peer

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/30, 08:36:07 »
Je kan ubuntu gewoon opstarten?
Dan kan in ubuntu grub opnieuw installeren vanuit de terminal met het commando
sudo grub-install /dev/sda
waarbij sda de benaming is van de harde schijf.

Of je kan de boot-repair-disk downloaden (https://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/). Hiermee kun je in de meeste gevallen grub automatisch laten repareren. 

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/30, 08:36:11 »
Grub herinstalleren,
https://sites.google.com/site/computertip/grub

terminal , voor je commando een
./
plaatsen, dan werkt het wel.

En even met test disk herstellen, zo werkt het ook niet,
je moet gaan oefenen op een andere pc of harde schijf,
en dan als je weet hoe het werkt, dan kun je aan de gang gaan met testdisk,
google op hard disk recovery, en een week later weetje hoe het werkt.

Offline Karel65

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/30, 16:04:03 »
Dank voor jullie commentaar. Ik heb niet zo veel ervaring dat ik zeg: " Ah, zit het zo". Ik moet het me eerst even eigen maken en daarom kan ik niet direct reageren. Maar ik ben wel blij met de suggestie om de Grub te herinstalleren als de optie TestDisk niet zo'n eenvoudige is.
Jullie horen van mij bij specifieke vragen of als ik er uitgekomen ben.
Nogmaals dank,
Karel.   

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/30, 19:15:43 »
Hoi Karel,

Dat gaat niet goed zo! De gegeven antwoorden passen ook niet bij jouw probleem. Met het formatteren van jouw Windows partitie is die partitie niet meer leesbaar. Vandaar dat Grub jouw Windows niet meer kan vinden. Dat formatteren moet eerst teruggedraaid worden als je iets met dat Windows Vista wil doen.

Wil je dat Windows Vista kwijt dan kan je die hele partitie desgewenst wegdoen en de ruimte aan de andere partitie(s) toeschuiven. Daarna zal je Grub opnieuw moeten installeren.

Nu de omgang met Testdisk.

Om te beginnen: dit is geen werk voor een beginner. Het is beslist niet erg moeilijk, maar als je pas begint zijn allerlei dingen nog niet zo helder. Daarom adviseer ik je een steunpunt op te zoeken en de klus samen te doen.

Maar ik laat je daarmee niet zitten! Om te beginnen: waar start je dat testdisk nou mee? Wel, dat pakket heeft drie uitvoerende programma's aan boord. Zie de bijlage. Ze zitten in de map /usr/bin. De bekendste is wel photorec en daarnaast is er testdisk plus fidentify. Dit zijn terminalprogramma's

Met de opdracht man testdisk roep je de manual (handleiding) op die je de werking uitlegt. En meestal is er dan ook een verwijzing naar een gewone webpagina. Hier ook: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step.

Jan had gelijk met zijn advies eerst te oefenen op iets anders. Zo helder is dat Testdisk verhaal nou ook weer niet en bovendien is het in het Engels. Je kan dat prima doen op een kleine oude USB stick of een SD kaartje, maar pas donders op dat je niet alsnog je eigen harde schijf voor de tweede keer te grazen neemt. Haal die schijf los, trek hem liefst uit je pc.

Verder, als beginneling, installeer voorlopig alleen programma's uit de eigen Ubuntu bibliotheek. Heb je toch iets anders nodig, vraag het eerst hier op het Forum!!! Testdisk staat gewoon in die programmabibliotheek, niks nodig om het te downloaden.

Tenslotte: je hebt het over Windows 10?? Heb je dat ook op je PC zitten dan? Dat moet je dan even toelichten, want dat kan de goede aanpak wel eens veranderen. Verder heb je ook  nog het programma gparted waar je ook gegevensherstel mee kan doen.

Laatste kreet: zoek een steunpunt! Die heb je echt nodig, Karel.

groet,

Just



GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/30, 23:10:18 »
Goed gezegd Just! Ik dacht ook al om de OP er op te wijzen dat als je met dit soort low-level programma's aan de gang gaat, het een groot pluspunt is als je ook goed weet wat je doet. Zo niet, dan is het een koud kunstje om je hele harde schijf te mollen.

Offline peer

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/01, 08:27:07 »
wat je ook kan doen is:
installeer windows 10 opnieuw zodat windows 10 werkt.Dan zul je ubuntu niet meer zien maar dat is op te lossen met de repair-disk of met super-grub-disk

repair-disk kan grub meestal automatisch repareren
super-grub-disk geeft de mogelijkheid om ubuntu op te starten. Dan geef je in de terminal de volgende commando's:
1. sudo grub-update  (dan zoekt grub naar geïnstalleerde systemen)
2. sudo grub-install /dev/sda (dan installeer je grub op de disk sda, bij jou kan dit en andere disk zijn)

er is ook de mogelijkheid om grub met behulp van een live-iso te herstellen
zie hier: https://sites.google.com/site/computertip/grub

Offline Karel65

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/11, 23:03:25 »
@ jvecht
Just:
Dank je (wederom) voor je commentaar. Ik las het pas nu omdat ik mij nog met zoveel dingen vertrouwd moest maken (dingen als het masterpassword in terminal wat  dan helemaal niet blijkt te bestaat etc etc) maar misschien is dat ook wel goed. Ik heb nu tenminste basis kennis van Dash en terminal, programma's zoals gparted  en BootRepair. Ik wil geen hulp vragen zonder dat ik terdege geprobeerd heb het zelf op te lossen maar ik heb ook goed geluisterd naar het advies om TestDisk beter niet te gebruiken. Windows werkt niet en dan  wil ik Ubuntu zeker niet in de waagschaal zetten. 
Inderdaad, alle eerdere adviezen werkten niet zoals je voorspeld had. (wat niet weg neemt dat ik blij ben met de moeite die voor mij genomen is).
Ik zal eerst wat aanvullende info geven: Oorspronkelijk zat Vista op sda en sdb is de dataschijf. Later heb ik op die schijf Ubuntu er bijgezet. Nog later heb ik sdc er bijgezet en daar staat Win 10 op. Vista gebruikte ik toen niet meer en wilde ik opruimen en daarmee begon het probleem: Grub vermelde niet langer Win10. Het lijkt zo'n klein probleempje: een linkje in Grub, dat kan toch niet zo moeilijk zijn? (Dacht ik).
Ik heb gparted gedraaid maar die kon Win10 niet vinden blijkbaar. Het gaf wel een uitroepteken bij de partitie van Win10: het kan de inhoud v/h bestandssysteem niet lezen. ntfs-3g was nodig. Ik moet dat nog uitzoeken. Het suggereert dat het dan misschien wel tot de conclusie kan komen dat daar Win10 staat en dus wellicht een oplossing kan bieden.
Ik heb nu zo'n 2 weken zitten ploeteren zonder ook verder maar een mm opgeschoten te zijn. Ik  ben inderdaad nu wel rijp voor hulp via een steunpunt. Hoe kan dat in gang gezet worden? Ik woon dicht boven Maastricht.
Ik wil intussen ieder danken voor de moeite om mijn probleem opgelost te krijgen.
Groet,
Karel

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/12, 09:32:25 »
Hoi Karel,

Je bent heel goed bezig geweest! Complimenten hoor. Je bent een echte doorzetter.

Wat betreft een steunpunt is hier de link naar de steunpuntenkaart. Zo zit onder andere Bloom in Hasselt. Jammer genoeg niet echt om de hoek. Bloom vind je regelmatig op het Forum.

Trouwens, dat je geen mm bent opgeschoten, dat snap ik helemaal. Maar dat is eigenlijk niet terecht. Je doet jezelf wel wat tekort. Je hebt niks verziekt en dat alleen is al een topprestatie. Ja serieus! En je hebt duidelijk een heleboel geleerd. Allemaal niks mis mee. Kanjer!

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Karel65

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/12, 22:28:46 »
Hallo Just,
Dank je wel voor je bijzonder vriendelijke woorden! Ik vrees dat mijn vrouw ook vindt dat ik er veel tijd aan besteed heb, maar computers moeten toch hun plaats weten.
Ik zal contact opnemen met Bloom. Ik stel me voor de oplossing hier te melden voor ik het afsluit, misschien heeft iemand anders er nog baat bij.
Hartelijke groet,
Karel.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/12, 22:56:52 »
Hoi Karel,

Ja, laat het weten hoe dit afloopt! Daar leren we weer van. Soms is de oplossing uiterst simpel en ook wel eens heel verrassend.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline karels65

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TestDisk werkend?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/01/28, 16:47:18 »
Ik had Just beloofd te reageren als het probleem opgelost was en ook omdat anderen er misschien iets aan hebben.

Het probleem was:
Met  het formatteren van het niet meer gebruikte Vista bleek ook de bootmogelijkheid naar Windows 10 weg waardoor ik die niet meer kon openen.
Het leek mij maar een  miniem probleem, immers aan Windows 10 was niets gebeurd.

Omdat ik Ubuntu nog had en in Grub de Windows keuze nog stond, dacht ik misschien kan ik Grub zo aanpassen zodat ik Windows vandaar uit weer kan opstarten. Vandaar dat ik het een Ubuntu topic maakte.
Dat lukte niet.

Vervolgens probeerde ik de Windows boot record te herstellen.  Daar is veel over te vinden maar niets bracht de oplossing.

Als derde stap dan maar besloten een programma te kopen om het probleem opgelost te krijgen. Dat werd Windows Boot Genius. Het koste ca 70 euro. MET Money Back Guarantee.
De eerste stap werkte prima, maar loste het probleem niet op. Dus de volgende stap. Daar liep het programma vast en ook de PC.
Ik baalde nu behoorlijk maar de laatste stap, nl Windows opnieuw laden, leek onvermijdelijk.

Vierde stap: Ik had helaas geen stat-up disk maar uiteindelijk Windows geladen op een vrije partitie naast de oorspronkelijke Windows.
Groot was mijn verbazing toen ik zag dat de nieuwe bootloader ook de oude Windows gevonden had.

Eind goed al goed? Nee, ik vond dat ik boot Genius hier niet mee weg kon laten komen.  Ik legde ze precies uit wat er gebeude, de meldingen en het vast lopen.  En dat ik inmiddels Windows opnieuw geladen had en het probleem opgelost was. En graag Money Back...
Ik kreeg andere programma's aangeboden...  excuses.... maar natuurlijk geen geld. Ik had ze misschien ook moeten inroepen bij het vastlopen.

Maar de boel draait weer.
Dank je wel Just voor je suggestie voor hulp via een steunpunt en dank je wel Bloom.