Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST met een omweg) PlayOnLinux installeert geen programmas  (gelezen 1175 keer)

Offline Frenky

  • Lid
Hallo,

Ik ben vrij nieuw met Linux en heb sinds een week Ubuntu 16.04.2 geinstalleerd. Nu heb ik PlayOnLinux geinstalleerd maar elke keer als ik wat probeer te installeren via cd krijg ik het volgende bericht:
"Error in POL_Wine
Wine seems to have crashed

If your program is running, just ignore this message."

Ik heb PlayOnLinux verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd, geprobeerd de game te installeren met verschillende Wine versies en via terminal geprobeerd te updaten en upgraden. Ik moet wel zeggen ik ben een leek wat betreft terminal codes en heb alles van het internet geplukt. Maar ik kom er maar niet uit.

Mijn vraag: Wat doe ik fout en hoe kan ik de games en programmas installeren?

Als dit niet in deze sector thuis hoort hoor ik het graag.

Bedankt :)
« Laatst bewerkt op: 2017/06/14, 17:00:34 door Frenky »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/13, 12:25:27 »
Hoi Frenky,

Niet alles draait onder Wine en PlayonLinux! Laten we er met eentje beginnen. Wat wil je als eerste proberen?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Frenky

  • Lid
Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/13, 13:00:52 »
Hallo Just! Bedankt voor uw snelle reactie!

Ik heb het telkens geprobeerd met Divine Divinity omdat ik die had gevonden op PlayOnLinux en ik hier de cds thuis heb liggen.
Maar mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar Rosetta Stone, al heb ik gelezen dat die vrij lastig is om op ubuntu te krijgen?

Groetjes Frenky

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/13, 13:44:46 »
Hoi Frenky,

Kijk eens hier op Winehq en hier voor dat Divine.

Vaak is het ook afhankelijk welke versie van de software het betreft, maar Divine staat als Platinium. Dat is goed, maar het zijn wel oude gegevens.

groet,

Just



GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/13, 13:45:08 »
Wine levert regelmatig problemen op. Ik heb het ook al vaker meegemaakt.

Een andere optie is om te gaan virtualiseren (https://www.virtualbox.org/). Je draait dan Windows dan als virtuele machine (VM) in Ubuntu 16.04. Dan zou je in principe de gewenste games en andere Windows software moeten kunnen installeren op je Windows VM. Mocht je nog niet eerder met Virtualbox hebben gewerkt dan zul je je dat eerst enigszins eigen moeten maken. Maar het is het dubbel en dwars waard. Je kunt dan ook andere Linux distributies uitproberen zonder schade aan je host-systeem (bij jou Ubuntu 16.04) aan te richten.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2017/06/13, 13:47:42 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/13, 16:30:23 »
Als je die weg gaat, onze Pjotr heeft daar een complete uitstekende uitleg over online staan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/13, 16:55:06 »
Bedankt Just... Prima aanvulling! Deze had ik nog niet gezien op Pjotr's website.

@ Frenky:  ik zou zeker deze website bezoeken. Persoonlijk vind ik 'm onmisbaar : https://sites.google.com/site/computertip/
Je wordt helemaal 'bij de hand genomen' door de auteur (Pjotr) zodat je een goed inzicht krijgt hoe alles eigenlijk in z'n werk gaat voor betreft de behandelde distributies. En alles volledig in het Nederlands.

Wanneer je overstapt van Windows naar Linux is er sprake van een leercurve. Het kost even tijd om je het nieuwe OS eigen te maken. Zelf heb ik destijds ondervonden dat 'doorzettingsvermogen' een belangrijke  sleutel is  ;).  Misschien zelfs wel de belangrijkste.
Veel plezier gewenst.
 
Een boek doet het altijd...

Offline Frenky

  • Lid
Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/13, 17:11:31 »
Hoi Just en Kfboerne,

Ik ben nu bezig met het installeren van virtualbox! Een goeie tip! Bedankt. Ik heb de handleiding van Just er bij gepakt alleen blijf ik hangen bij punt 5. Pak de VM uit (het is een .ova-bestand). Hoe pak ik het bestand uit en waar zou ik het moeten vinden? Zoeken in de computer op .ova of .ovf geeft geen resultaat.

Het heeft inderdaad even tijd nodig, gelukkig is dit forum er waarop ik al veel dingen heb gevonden waar ik wat aan heb :) Anders zou ik het denk ik best vlot hebben opgegeven ben ik bang! Haha!
« Laatst bewerkt op: 2017/06/13, 17:13:16 door Frenky »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/13, 17:55:08 »
Hoi Frenky,

Wat je download is een met zip gecomprimeerd bestand. Dat moet je uitpakken (kwestie van dubbelklikken, gaat vanzelf) en dan tref je een .ova bestand aan. Die kan je dan als beschreven in Virtualbox importeren.

Zo helder?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/13, 18:19:57 »
Citaat
Bedankt. Ik heb de handleiding van Just er bij gepakt alleen blijf ik hangen bij punt 5. Pak de VM uit (het is een .ova-bestand). Hoe pak ik het bestand uit en waar zou ik het moeten vinden?

@ Frenky,

Heb dit snel even gedownload en uitgepakt in de map downloads,
en een plaatje verduidelijkt dit ook nog eens ...

zie bijlage.

---->  je hebt IE11 - Win7.ova als bijkomende map staan ... zoals Just schrijft. Succes
« Laatst bewerkt op: 2017/06/13, 18:25:43 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/13, 18:46:47 »
Voor de goede orde, deze mooie handleiding is van de hand van Pjotr!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Frenky

  • Lid
Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/14, 12:35:23 »
Schaam schaam * Ik ben er achter waarom ik het .ova bestand niet kon vinden! ik had die hele windows niet gedownload.... Oops!
Ik ben nu bezig met de download van windows! Super bedankt Just voor Pjotrś handleiding! Ik houd jullie op de hoogte :)

Offline Frenky

  • Lid
Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #12 Gepost op: 2017/06/14, 16:04:51 »
Okay ik heb windows up nd running :) maar nu blijf ik steken bij punt 10: '10. Werkbalk: Apparaten - Invoegen Guest Additions CD-image...
Wacht nu; dit kan lang duren.'  in Virtual box kan ik Invoegen Guest Additions CD-image... niet vinden.
Waar staat de VM eigenlijk voor?

Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #13 Gepost op: 2017/06/14, 16:09:46 »
Okay ik heb windows up nd running :) maar nu blijf ik steken bij punt 10: '10. Werkbalk: Apparaten - Invoegen Guest Additions CD-image...
Wacht nu; dit kan lang duren.'  in Virtual box kan ik Invoegen Guest Additions CD-image... niet vinden.
Waar staat de VM eigenlijk voor?

http://computerworld.nl/it-beheer/75886-wat-is-een-vm

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_machine
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Frenky

  • Lid
Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #14 Gepost op: 2017/06/14, 16:20:16 »
Bedankt Maasnet!
Moet ik dan in de vm op de werkbalk klikken? Of in virtualbox? Ik kan bij beide namelijk geen optie vinden wat hier bij aansluit; Apparaten - Invoegen Guest Additions CD-image..



Offline peer

  • Lid
Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #15 Gepost op: 2017/06/14, 16:48:09 »
Als je in windows kijkt dan zie je boven in de window een menubalk. De meest rechtse optie is 'Help'. Meteen links daarvan staat 'apparaten' (of devices als je de engelse versie hebt).

Klik op 'apparaten' dan opent zich een uitrolmenu. De onderste optie daarvan is 'Invoegen Guest Additions CD Image' (het laatste woord ben ik niet zeker van). Als je daarop klikt dan zal windows vanzelf vragen wat er moet gebeuren. Dat wijst zichzelf. Daarna opnieuw opstarten en je kan het beeldscherm lekker groot maken.

Offline Frenky

  • Lid
Re: PlayOnLinux installeert geen programmas
« Reactie #16 Gepost op: 2017/06/14, 16:59:46 »
Yes het is gelukt! Bedankt Peer, Just, Kfboerne, Spievensterke en Maasnet :D