Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !  (gelezen 2375 keer)

dilasso

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Gepost op: 2007/03/28, 10:35:44 »
Beste lezer,

Ik heb versie 6.10 van Ubuntu op CD gebrand en heb de PC met deze CD opgestart,  het installatie-balkje beweegt van links naar rechts, na ongeveer één minuut komt het bureaublad in beeld met de pijlaanwijzer, maar dan hangt het systeem en is alleen nog te ré zetten door de voeding uit en weer aan te zetten. Het vastlopen van de PC komt altijd na het zichtbaar worden van het bureaublad en telkens op het zelfde moment. Om te achterhalen wat het probleem zou kunnen zijn heb ik diverse VGA kaarten uit geprobeerd echter zonder resultaat. Ook heb ik het geheugen vervangen dit verhielp het probleem ook niet. Heb verschillende versies van ubuntu geprobeerd en bij allemaal hetzelfde probleem. Ook de CD opstarten in de veilige modus gaat niet. Windows XP Pro draait probleemloos maar die zou ik graag willen vervangen door Ubuntu, is er iemand onder u die een oplossing weet voor dit probleem, ik zie de reacties graag tegemoet. Mijn systeem bestaat uit de volgende onderdelen:

MSI 865PE Neo3-V Moederbord
Intel 4 processor 300Ghz (is als het ware 2 processors in één)
2x 512Mb DDR300 RAM
AGP Geforce3  Ti500 Videokaart
2x DVD brander
2x HDD 1x 160Gb en 1x 80Gb

Ik heb dit probleem eerder op dit forum geplaatst ik kreeg echter geen bruikbare ideeën vandaar dat ik het nogmaals probeer

Vriendelijke groet,
Dilasso.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/28, 11:19:31 »
En je cd werkt wel gewoon in een andere pc?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

blubber

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/28, 11:21:02 »
Zoekend op MSI 865PE tref ik meer problemen aan. Vermoedelijk de chipset die geen zin heeft om SATA te herkennen. Een van de tips die ik tegenkom is deze:
Citaat
the way I fixed it was changed the settings in the BIOS to go into legacy mode as opposed to native mode. I read in the manual that legacy mode uses the traditional 13-14irqs and native uses them all. When I made this switch, it zipped right past these errors and I was able to install dapper

dilasso

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/28, 12:15:21 »
Citaat van: bartek
En je cd werkt wel gewoon in een andere pc?
Ja CD uitgeprobeerd op 3 anere PC's en op 1 Laptop geen enkel probleem.

dilasso

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/28, 12:47:09 »
Citaat van: blubber
Zoekend op MSI 865PE tref ik meer problemen aan. Vermoedelijk de chipset die geen zin heeft om SATA te herkennen. Een van de tips die ik tegenkom is deze:
Citaat
the way I fixed it was changed the settings in the BIOS to go into legacy mode as opposed to native mode. I read in the manual that legacy mode uses the traditional 13-14irqs and native uses them all. When I made this switch, it zipped right past these errors and I was able to install dapper
Hallo Blubber,

Ik kan de optie "Legacy" niet vinden in de BIOS, mag ik weten waar je hebt gezocht met de input "MSI 865PE" zodat ik zelf ook kan zoeken.

blubber

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/28, 13:19:23 »

SandervdV

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/29, 12:40:39 »
Als je per see Ubuntu wilt installeren en de live sessie wil skippen (als je denkt dat het alleen daar aan ligt), zou je ook de Alternate cd kunnen proberen. *edit* Hiermee installeer je Ubuntu met het ouderwetse op tekst gebaseerde installatie systeem zonder 'Live' mogelijkheid. *edit*. (sorry Pensacola je hebt helemaal gelijk, foutje bedankt)

of de server cd, beide hier: http://nl.releases.ubuntu.com/6.10/ te vinden. bij de server type je vervolgens:
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get ubuntu-desktop (of kubuntu-desktop voor kde)

Voor grafische poespas (zoals GNOME en firefox, evolution)

Pensacola

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/29, 12:47:22 »
De alternate cd installeert NIET de server editie. De alternate cd is voor mensen met minder geheugen of mensen die speciale instellingen willen doen bij de installatie.
Er is een speciale server image die niets te maken heeft met de alternate image

JeePee

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/29, 13:01:58 »
Heb je bij het opstarten al geprobeert om de schermresolutie te veranderen?
Dat doe je net voor het "opstarten of installeren" ik dacht met F4, dat heeft mij in ieder geval geholpen.

dilasso

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/29, 15:36:39 »
Citaat van: JeePee
Heb je bij het opstarten al geprobeert om de schermresolutie te veranderen?
Dat doe je net voor het "opstarten of installeren" ik dacht met F4, dat heeft mij in ieder geval geholpen.
Ja daar heb ik ook mee zitten stoeien, ik weet niet meer waar of ik het probleem moet zoeken ik heb alles maar dan ook alles geprobeerd. Alleen heb ik het moederbord en de processor niet vervangen, zijn beide namelijk drie weken oud en Windows XP Pro draai goed. Kan iemand mij nog helpen of zal ik dit topic maar sluiten en Ubuntu laten voor wat het is, erg jammer zag er goed uit op de PC van een kennis.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/29, 16:25:42 »
Misschien dat ze het hier weten?

dilasso

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/29, 16:57:25 »
foutje

dilasso

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/29, 17:01:22 »
Citaat van: Johanvd
Misschien dat ze het hier weten?
Wat is dan het goede forum?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/29, 17:08:04 »
De link die ik gaf: Non-Windows Operating Systems
http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/23

dilasso

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/31, 16:08:36 »
Helaas niet veel bruikbare reacties op dit topic, ik zal van alle Ubuntu 6.10 (gebruikers) de enige toch niet zijn met het hierboven beschreven probleem? Toch nog graag wat reacties als het mogelijk is. Alstublieft dank u wel.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/31, 16:25:43 »
Het gebeurd dat sommige hardware niet of slecht ondersteund wordt in een bepaalde Ubuntu versie en dan zou het kunnen helpen eens een andere versie te proberen. In uw geval zou ik eens proberen versie 7.04 Feist Fawn te inatalleren. Deze zou een betere hardware herkenning moeten hebben.

Let wel De nieuwste versie Feisty Fawn 7.04 is nog maar beta en hier te downloaden:
http://cdimage.ubuntu.com/releases/feisty/beta/
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

bermond

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/31, 16:41:54 »
hoi,

Onder windows maar ook onder andere besturingsystemen heb ik diverse problemen gehad..zoals harde schijven die niet booten, rare errors in het systeem zelf en  windows dat tijdens de installatie bepaalde bestanden niet kan wegschrijven op de harde schijf.

Ik heb gemerkt dat men voorzichtig moet omgaan met het geheugen. Ik heb 1gb geheugen en denk dat het laatste geheugenblokje een probleem is. Ik zou vooral mensen met allerlij rare installatieproblemen en rare errors adviseren om eens je geheugenblokjes te verwissellen of te vernieuwen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/31, 18:48:08 »
Citaat van: bermond
hoi,

Onder windows maar ook onder andere besturingsystemen heb ik diverse problemen gehad..zoals harde schijven die niet booten, rare errors in het systeem zelf en  windows dat tijdens de installatie bepaalde bestanden niet kan wegschrijven op de harde schijf.

Ik heb gemerkt dat men voorzichtig moet omgaan met het geheugen. Ik heb 1gb geheugen en denk dat het laatste geheugenblokje een probleem is. Ik zou vooral mensen met allerlij rare installatieproblemen en rare errors adviseren om eens je geheugenblokjes te verwissellen of te vernieuwen.
In dat geval: gebruik de geheugentester eens die standaard in het Grubmenu staat! Laat die maar eens een uurtje rammelen aan je geheugen. Zo kun je ook precies bepalen welke geheugenmodule de boosdoener is, zodat je die eruit kunt gooien.

dilasso

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/01, 08:43:44 »
Citaat van: bartek
Het gebeurd dat sommige hardware niet of slecht ondersteund wordt in een bepaalde Ubuntu versie en dan zou het kunnen helpen eens een andere versie te proberen. In uw geval zou ik eens proberen versie 7.04 Feist Fawn te inatalleren. Deze zou een betere hardware herkenning moeten hebben.

Let wel De nieuwste versie Feisty Fawn 7.04 is nog maar beta en hier te downloaden:
http://cdimage.ubuntu.com/releases/feisty/beta/
Ja ook versie 7.04 werkt bij mij niet, zelfde problemen.

dilasso

  • Gast
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #19 Gepost op: 2007/04/01, 10:14:05 »
Ik heb het probleem opgelost, ik heb in de BIOS onder  “Advanced BIOS Features"  de optie “Intel Speedstep tech."  uitgezet staat standaard aan De Ubuntu CD werkt nu perfect en Windows XP Pro ook. Ik ben nu helemaal gelukkig, ga nu kijken wat er allemaal met Ubuntu kan zodat ik tzt Windows het raam uit kan gooien. Dit topic kan dus dicht.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu niet opstaartbaar via CD HELP A.U.B !
« Reactie #20 Gepost op: 2007/04/01, 11:12:59 »
Citaat van: dilasso
Ik heb het probleem opgelost, ik heb in de BIOS onder  “Advanced BIOS Features"  de optie “Intel Speed Step"  uitgezet staat standaard aan De Ubuntu CD werkt nu perfect en Windows XP Pro ook. Ik ben nu helemaal gelukkig, ga nu kijken wat er allemaal met Ubuntu kan zodat ik tzt Windows het raam uit kan gooien. Dit topic kan dus dicht.
Mooi! Goed dat het is opgelost, en slim gevonden van je.

Ik zou Ramen overigens nog niet het raam uitgooien, maar gewoon je PC tweevoudig opstartbaar maken. Zo heel af en toe is het handig om Windows te kunnen starten. Voor net dat ene progje of voor die ene scanner, waarvoor de fabrikant geen Linuxdrivers heeft gemaakt..... Voor probleemoplossing is het soms ook handig. Ligt het probleem aan Linux of aan de harde waar?

Overigens is W. op mijn computers al in geen weken opgestart.... :-)
Maar ik haal het ding niet weg. Waarom zou ik? Ruimte zat op de harde schijf. Overigens wel deze tip: koppel de virusmagneet los van het internet. Netwerkverbinding uitschakelen in het beheerdersaccount dus. Dan kan hij geen kwaad meer.

Groet, Pjotr.