Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10  (gelezen 6166 keer)

Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Gepost op: 2008/10/31, 09:24:41 »
Wij zijn al enkele weken aan het testen met de Beta's  van zowel Ubuntu als Kubuntu en steeds blijkt dat de KDE versie achter loopt op de Gnome versie.

Zo ook nu met de final release.

Ubuntu werkt out of the box geen vreemde meldingen alles keurig in het Nederlands en supersnel prima!

Maar dan Kubuntu in eerste instantie lijkt ook Kubuntu goed te installeren op onze laptop maar als de installatie klaar is komen de problemen.

Nederlandse taal is maar half klaar en tijdens apt-get update krijg je foutmeldingen op de dutch language files.

Beeldscherm staat heftig te flitsen nu heb ik ergens gelezen dat dit komt door Compiz in combinatie met een Intel video card, dat kan wel zo zijn maar in Ubuntu werkt dit wel ook als ik Compiz installeer (dit flitsen gebeurt niet op onze desktop systemen).

In Ubuntu 0 foutmeldingen in Kubuntu nu al zeker 15 meldingen.

Nu zullen er ongetwijfeld reacties komen van mensen waar het wel werkt maar hier op de zaak wordt grondig getest op diverse machines van oud tot nieuw en op ieder systeem geeft Kubuntu problemen en Ubuntu niet.

Het lijkt er op dat KDE jongens hun werk niet goed hebben gedaan en dat de Kubuntu versie zeker nog niet klaar is voor het grote publiek.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/31, 09:33:07 »
ubuntu versie kubuntu debatten zijn vaak een beetje, ja hoe zeg je dat, tricky. maar deze vergelijking vind ik een intererssante, immers je test de nieuwste gnome versus de nieuwste KDE. en ben dus erg benieuwd of meerdere leden deze verschillen binnen de nieuwste versies opvalt. of er leden zijn die de nieuwste gnome en de nieuwste KDE werkomgeving hebben geinstalleerd moeten we even afwachten.

Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/31, 11:37:54 »
Ik heb geupgrade van Kubuntu 8.04 naar 8.10 en alles draait goed, behalve het geluid maar dat was in 8.04 ook al een probleem.

Offline HKAK

  • Lid
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/31, 11:44:15 »
Citaat van: Vistaus
Ik heb geupgrade van Kubuntu 8.04 naar 8.10 en alles draait goed, behalve het geluid maar dat was in 8.04 ook al een probleem.
probs met geluid had ik ook,
heb je daar soms een topic over gestart?
wil graag je eventuele oplossing weten!
Kubuntu 10.04, Mandriva 2010, XP,
core 2 duo 2024Rm 2x 160gb sata
2.6.32-22-generic / 2.6.26-7mdv
http://sites.google.com/site/sitehkak/

Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/31, 11:49:12 »
Een groot probleem wat ik op alle systemen tegen komt is dat de CD lade na openen onmiddelijk sluit.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/31, 12:02:21 »
Citaat van: velthuizen
Nederlandse taal is maar half klaar en tijdens apt-get update krijg je foutmeldingen op de dutch language files.
*KUCH*, *HOEST*:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31849 (kijk zeker eens naar de laatste post over zelf compileren)


Citaat van: velthuizen
Het lijkt er op dat KDE jongens hun werk niet goed hebben gedaan en dat de Kubuntu versie zeker nog niet klaar is voor het grote publiek.
Wij hebben ons werk prima gedaan, maar de jongens van kubuntu hebben het verknoeid
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/33306

Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/31, 12:21:09 »
Ik ga geen oordeel vellen over wie zijn werk wel en niet goed heeft gedaan, ik vind het zowieso ontzettend knap wat er gepresteerd wordt.

Dit Topic is zuiver bedoeld om de verschillen (problemen) te vergelijken tussen de twee versies.
Wij testen hier de gebruiksvriendelijkheid voor de gewone PC gebruiker en dan scoort Ubuntu aanzienlijk beter dan Kubuntu.
Bij Ubuntu hoef je niets te compileren of in te stellen alles werkt out of de box en dat is wat de consument wil.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/31, 14:00:54 »
nou...ik heb een collega die een SuSe KDE fan is met Kubuntu laten werken  die begreep niet dat de Ubuntu KDE zo kon afwijken aan wat hij gewend was, hij vond het onwerkbaar en bedankte verder voor de eer, een KDE installatie in de normale Ubuntu was hij wel over te spreken.

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/31, 17:58:09 »
Citaat van: Xarvaz
, een KDE installatie in de normale Ubuntu was hij wel over te spreken.
bedoel je nu de desktop of KDE software hier.....
Want ik lees nu dat als je achteraf KDE installeerd het je beter af ging?

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/31, 18:03:23 »
Citaat van: Xarvaz
nou...ik heb een collega die een SuSe KDE fan is met Kubuntu laten werken  die begreep niet dat de Ubuntu KDE zo kon afwijken aan wat hij gewend was, hij vond het onwerkbaar en bedankte verder voor de eer, een KDE installatie in de normale Ubuntu was hij wel over te spreken.
Ik zie het verschil er niet tussen ubuntu+kde of kubuntu. ...
En opensuse doet redelijk wat tweaks aan kde 4, terwijl ubuntu een bijna standaard kde geeft + een paar noodzakelijke dingen voor integraties.

Offline WillemII

  • Lid
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/31, 19:25:08 »
Ik krijg geen melding om te upgraden. Kan iemand zeggen waar dat aan ligt? Normaal krijg je bij de meldingen een melding dat er updates zijn, of een nieuwe ubuntu versie. Maar ik heb daar geen melding van gezien. Ik ben nu een cd aan het downloaden. Alleen omdat ik nieuwsgierig ben naar de nieuwe versie. Is de 8.10 trouwens te doen op een oude laptop? Ik heb de 8.04 op een oude laptop van een vriendin geinstalleerd en ik heb daar wat problemen met de dvd. Op totum werkt hij haperend. Hij werkt alleen redelijk met vlc mediaplayer. Maar dat is niet de standaard. Hoe kan ik dat de standaard maken zodat een dvd daar automatisch mee opstart? Verder werkt het allemaal goed. Alleen de dvd. Ik heb de indruk dat er te weinig geheugen over is. Is er op een of ander wijze iets aan te doen, soort comprimeren of zo?

Groentjes,
Willem

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/31, 21:11:14 »
Citaat van: Dave
Citaat van: Xarvaz
, een KDE installatie in de normale Ubuntu was hij wel over te spreken.
bedoel je nu de desktop of KDE software hier.....
Want ik lees nu dat als je achteraf KDE installeerd het je beter af ging?
zijn ervaring niet mijn ervaring, mijn ervaring met KDE was een hele korte ..doei en terug naar gnome :-) echt mijn smaak niet

zijn ervaring was dat kubuntu onstabiel was met veel foutmeldingen, later in ubuntu installeerde hij de kde desktop en was daar wel tevreden over maar is nu toch weer terug naar SuSe

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/31, 21:19:28 »
Een distributie is volgens mij ook gewoon een beetje macht van gewoonte.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/31, 22:08:18 »
kde of gnome, tja, ik was een vervent gnome gebruiker. Maar nu heb ik geupgarde naar Kubuntu 8.10...en ik moet zeggen dat ik zeer verrast ben. Ik werk nu al zeker twee weken met KDE ipv GNOME en ik denk dat het zo blijft.
Plasma is super, als dock gebruik ik gewoon de quicklauncher widget, werkt perfect! Of anders gewoon folderview!
Het is snel, mooi, overzichtelijk en alles werkt (in ieder geval wat ik gebruik).

KDE 4.1 is echt super (voor mij althans) ik ben om, geen gnome meer voor mij.

KDE 4.1 Rules! :)

groeten,
Idzme

edit: enige wat niet werkt is het aantal virtuele desktops. Staat standaard op twee. Als ik dit aanpas naar 4, gebeurd er niets en blijven er twee staan. Ook als ik weer naar de settings ga, staat alles weer terug op 2 desktops. raar, maar daar komen we vast wel weer uit.
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline ubby

  • Lid
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/01, 10:36:56 »
Citaat van: velthuizen
Een groot probleem wat ik op alle systemen tegen komt is dat de CD lade na openen onmiddelijk sluit.
Dit is mij ook opgevallen.
Misschien handig om hier een bug melding van te doen op launchpad.

Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/01, 10:45:21 »
Voor mij ook geen Gnome meer, een ouderwets, karig, onhandig zooitje. Kubuntu Intrepid draait hier sinds kort helemaal super, en ik sta nog elke dag versteld van de gebruiksvriendelijkheid en functies van deze fantastische werkomgeving. Petje af, hoor!

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/01, 11:20:15 »
Citaat van: Idzme
edit: enige wat niet werkt is het aantal virtuele desktops. Staat standaard op twee. Als ik dit aanpas naar 4, gebeurd er niets en blijven er twee staan. Ook als ik weer naar de settings ga, staat alles weer terug op 2 desktops. raar, maar daar komen we vast wel weer uit.
Ik heb hier toch echt wel 4 desktop. Gewoon rechtse klik op mijn pager > bureaubladen instellen en klaar.
Misschien is er gewoon iets overhoop bij je config bestanden.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/01, 11:36:32 »
Citaat van: cumulus007
Voor mij ook geen Gnome meer, een ouderwets, karig, onhandig zooitje. Kubuntu Intrepid draait hier sinds kort helemaal super, en ik sta nog elke dag versteld van de gebruiksvriendelijkheid en functies van deze fantastische werkomgeving. Petje af, hoor!
Was jij geen gnome-vertaler? Of heb ik iets gemist?

Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/01, 11:37:45 »
Ja, maar dat staat los van Gnome. Vertalen doe ik voor m'n lol :)

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/01, 12:13:21 »
Citaat van: cumulus007
Voor mij ook geen Gnome meer, een ouderwets, karig, onhandig zooitje. Kubuntu Intrepid draait hier sinds kort helemaal super, en ik sta nog elke dag versteld van de gebruiksvriendelijkheid en functies van deze fantastische werkomgeving. Petje af, hoor!
+1 :) helemaal mee eens!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/01, 12:22:58 »
Citaat van: cumulus007
Voor mij ook geen Gnome meer, een ouderwets, karig, onhandig zooitje. Kubuntu Intrepid draait hier sinds kort helemaal super, en ik sta nog elke dag versteld van de gebruiksvriendelijkheid en functies van deze fantastische werkomgeving. Petje af, hoor!
wat is er onhandig aan gnome? en wat is een zooitje?

Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/01, 12:29:01 »
Vergelijk het maar eens met KDE. KDE straalt luxe en gemak uit, en heeft voor ieder wat wils. De meegeleverde programma's zijn uitstekend, zoals Gwenview, Dolphin en uiteraard de plasmoids. Het configureren is een genot, alles is geïntegreerd in een controlepaneel en alle componenten werken met elkaar samen. Wanneer het op het installeren van uitbreidingen, zoals plasmoids, bureaubladachtergronden en smileys aankomt, gebeurt dit vanuit een handige keuzelijst met items van kde-look.org. Quick Access, een mapje op het paneel waarmee ik snel toegang heb tot mijn persoonlijke map is ideaal, ik werk hier veel sneller mee. De handige applets zoals een klembordmanager bevorderen het gebruiksgemak zeer. Het nieuwe K-menu is perfect, precies zoals het hoort.

Kortom: KDE is grafisch een genot, heeft veel handige hulpmiddelen, is zeer gebruiksvriendelijk, integreert met al haar componenten en is tot in de puntjes uitgewerkt. Vandaar dat ik voor KDE ga!

P.S: binnenkort verschijnt m'n review over KDE op http://www.ubuntublog.nl .

Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/01, 14:13:50 »
Citaat van: cumulus007
Kortom: KDE is grafisch een genot, heeft veel handige hulpmiddelen, is zeer gebruiksvriendelijk, integreert met al haar componenten en is tot in de puntjes uitgewerkt. Vandaar dat ik voor KDE ga!
Alleen jammer dat Bluetooth niet werkt en IRC uit Kopete is gehaald ;)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Ramana

  • Lid
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/01, 14:14:34 »
Ben ook heel tevreden met KDE4 :)

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Ubuntu 8.10 versus Kubuntu 8.10
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/01, 14:17:49 »
Citaat van: stormzoeker
Citaat van: cumulus007
Kortom: KDE is grafisch een genot, heeft veel handige hulpmiddelen, is zeer gebruiksvriendelijk, integreert met al haar componenten en is tot in de puntjes uitgewerkt. Vandaar dat ik voor KDE ga!
Alleen jammer dat Bluetooth niet werkt en IRC uit Kopete is gehaald ;)
dat is idd erg jammer, werkte altijd graag met kopete, met name door de integratie van msn en irc...maar ach dan maar konversation en emesene :)
(of bitlbee, niet zo mooi, maar werkt prima in een irc client)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz