Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux verwijderen en windows opnieuw installeren  (gelezen 8462 keer)

linux verwijderen en windows opnieuw installeren
« Gepost op: 2013/07/14, 14:36:46 »
hallo,

Ik heb bij de installatie van ubuntu gekozen voor de optie windows verwijderen. Ik heb een info gevonden hoe dat te doen.
zie bijlage.
Nu wil ik toch zo  nu en dan toch windows blijven gebruiken in sommige gevallen.
Als ik de computer opstart dan typ ik fdisk in terminal disk.
Daar houd h et dan wel mee op en kom niet verder . kan iemand mij helpen

Henri

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: linux verwijderen en windows opnieuw installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/14, 15:14:10 »
Hmmm.... Windows XP? Houd er wel rekening mee, dat je die nog maar "veilig" kunt blijven gebruiken tot april 2014:
https://sites.google.com/site/computertip/einde-windows-xp

Terzake: de Linuxpartities kun je het beste (makkelijkste) verwijderen vanuit een live-sessie van de Ubuntu-DVD ("uitproberen zonder installeren"). Gebruik daarvoor het progje GParted (zit standaard in de Live-DVD-sessie):
https://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Nog makkelijker is het, wanneer je de installatie-DVD van XP de hele schijf laat gebruiken (als dat kan, tenminste). Dan hoef je helemaal niks bijzonders te doen.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/14, 15:30:45 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: linux verwijderen en windows opnieuw installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/14, 16:43:57 »
Uit je post begrijp ik dat je eigenlijk de twee besturingssystemen verder wil gebruiken, maar dat je Windows al verwijderd hebt. Het gemakkelijkste zal toch zijn om Windows XP te herinstalleren en gans de schijf te laten gebruiken. Dan kan daarna Ubuntu teruggezet worden op een gedeelte van de schijf, en ook hiervoor biedt de site van Pjotr een zeer heldere handleiding: https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Windows XP ondersteuning vanwege Microsoft vervalt binnenkort, waardoor er niets meer aan veiligheidsupdates enz. zal zijn. Enkel offline kan je dan nog veilig Windows XP gebruiken (voor zover je Windows veilig on-line kan gebruiken: het vereist altijd het nemen van een resem voorzorgen en permanente controle op virussen, enz). Mocht je het inderdaad enkel nog sporadisch off-line willen gebruiken, dan geeft het niet zo erg dat ondersteuning is stopgezet. (Dat komt overeen met "Optie 3. U knipt de netwerkkabel door, zodat uw XP-machine geen internet meer heeft;" ;) )

A propos, de stad Munchen raadt de lichte Ubuntu variant Lubuntu aan als alternatief voor Windows XP.  Misschien is het leven zonder Windows XP wel mogelijk (bij mij wel toch, sedert ondertussen een jaar of zes  :) )

Offline jolo

  • Lid
Re: linux verwijderen en windows opnieuw installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/14, 20:46:08 »
Installeer geen XP, want die is nog geldig tot april 2014. Neem dus liever Windows 7.
Windows 7 zou ikzelf alleen aanraden voor pc's/laptops die origineel verkocht werden met Windows Vista Home. Niet alleen omdat ik dan verwacht, dat er voldoende werkgeheugen inzit. Maar ook omdat er wellicht geen Windows 7 drivers beschikbaar zijn, voor een merk pc/laptop uit het XP tijdperk. Dan zou de TS toch op zijn minst onder XP de Windows 7 Upgrade Advisor hebben gedraaid. Verder is een (te) oude pc wellicht geen kosten waard voor werkgeheugen uitbreiding en een Windows 7 upgrade licentie.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Pieter2

  • Gast
Re: linux verwijderen en windows opnieuw installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/28, 02:56:08 »
Als die XP machine niet al te oud is zal Win7 daar best fatsoenlijk op draaien. De vraag is alleen of je daar €90 aan uit wilt geven, zeker als het alleen om bv. een TomTom updaten gaat. XP in virtualbox draait prima, hoeft je hardware niet eens bijzonder voor te zijn.

Re: linux verwijderen en windows opnieuw installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/28, 10:19:22 »
Als je Windows en Linux naast elkaar zou willen draaien zou ik persoonlijk met de Windows cd bij de installatie alle partities verwijderen (zorg eerst voor een backup!) en een partitie maken die zo groot is als je aan Windows wilt toewijzen. Voorbeeld: als je de helft van een 160 GB-schijf wilt toewijzen aan Windows maak je een partitie aan van 80 GB. De rest laat je leeg. Na de installatie van Windows begin je de installatie van Linux, en kies je voor de optie 'Grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken'.

Windows XP wordt nog maar ondersteund tot april 2014. Erg veilig is het systeem nu al niet, daarna wordt het helemaal link. En zoals anderen al hebben aangegeven, VirtualBox is ook een optie, als je Windows niet zeer vaak nodig hebt.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!