Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: root, externe schijf, geluid  (gelezen 1718 keer)

jdjere

  • Gast
root, externe schijf, geluid
« Gepost op: 2006/12/15, 14:43:38 »
Ik zit voor het eerst op Ubuntu, maar dan ook wel alleen ubuntu en Windows is voorlopig buitengegooid!
Ik heb een latop met volgende specificaties:
Dell Inspiron 9100
Processor: 3.4Ghz
bus: 800mHz
512mb ram
video: 128mb (9700 van ATI)
het geluid werkt via de AC97' codecs denk ik

mijn vragen/problemen:

- ik moet inloggen onder oem (temporary user), heb dat al kunnen aanpassen naar mijn naam maar ik zou graag root rechten hebben voor altijd!

- mijn externe harde schijf staat nog in FAT32 omdat ik niemand anders ken met linux en ik zou da graag zo behouden (fat32). het probleem hier is dat hij mijn schijf als een alleen-lezen schijf herkent en dat ik dus niets kan wijzigen

-mijn knopkes die het volume regelen werken op het master volume maar dit heeft geen enkele invloed op de geluidsterkte... ik heb gewone speakers en een subwoofer (dit klinkt voor sommigen misschien raar, maar ja dat zit in mijn laptop -hij is niet voor niks 5cm dik), enfin heb kunnen achterhalen welke 2 regelaars deze bedienen maar de bediening is dus uiteraard niet gelijk, ik zou die 2 willen koppelen zodanig dat ik via mijn knoppekes voor het volume het geluid kan regelen zoals dat in windows kon...



minder belangrijk:
-mijn draadloze netwerkkaart wordt herkent maar ik kom er maar niet achter hoe ik kan verbinding maken, hij geeft telkens een fout weer
das iets van broadcom een 1450 ofzo a/b/g

Offline Soul-Sing

  • Lid
root, externe schijf, geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/15, 14:59:43 »
heb je de alternate installatie cd gebruikt, want volgens mij kun daar kiezen voor =oem=. gebruikelijk is de gewone install. cd.( kan ook met de alternate hoor) dan maak je je gebruikersnaam, computernaam/ login(root) password aan. bij de alternate cd moet je niet kiezen voor =oem=. :)

root, externe schijf, geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/15, 15:00:06 »
Citaat van: jdjere
- mijn externe harde schijf staat nog in FAT32 omdat ik niemand anders ken met linux en ik zou da graag zo behouden (fat32). het probleem hier is dat hij mijn schijf als een alleen-lezen schijf herkent en dat ik dus niets kan wijzigen
Ik ben ook net nieuw hier, maar ben recent geholpen met deze vraag. Misschien dat je hier wat aan hebt: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/5730

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
root, externe schijf, geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/15, 15:01:23 »
Citaat van: jdjere
- ik moet inloggen onder oem (temporary user), heb dat al kunnen aanpassen naar mijn naam maar ik zou graag root rechten hebben voor altijd!
Niet doen, je gooit dan de veiligheid van het systeem overboord, iedereen zou dan van buitenaf een aanval op je systeem kunnen openen.
Wanneer je root-rechten wilt, zet dan sudo, of gksudo voor het commando !
Citaat van: jdjere
- mijn externe harde schijf staat nog in FAT32 omdat ik niemand anders ken met linux en ik zou da graag zo behouden (fat32). het probleem hier is dat hij mijn schijf als een alleen-lezen schijf herkent en dat ik dus niets kan wijzigen
Zie hierboven, de root kan het wel.
Je kunt ook rechten geven aan deze HD, open een terminal venster en type sudo nautilus, dit is vaarlijk dus pas op wat je doet !
Spoot in nautilus de HD op en klik rechts op eigenschappen, je kunt nu alles instellen
Citaat van: jdjere
mijn knopkes die het volume regelen werken op het master volume maar dit heeft geen enkele invloed op de geluidsterkte... ik heb gewone speakers en een subwoofer (dit klinkt voor sommigen misschien raar, maar ja dat zit in mijn laptop -hij is niet voor niks 5cm dik), enfin heb kunnen achterhalen welke 2 regelaars deze bedienen maar de bediening is dus uiteraard niet gelijk, ik zou die 2 willen koppelen zodanig dat ik via mijn knoppekes voor het volume het geluid kan regelen zoals dat in windows kon...
Afspeel programma's hebben vaak een eigen volume regeling ingebouwd, werken die dan wel ?

Van draadloze kaarten weer ik niets, dat laat ik graag aan anderen over.
Succes en laat de resultaten weten,
gaat er iets niet goed, dan gewoon verder vragen, daar is het forum voor ......

Succes,
Ron

ps: 3 antwoorden in 2 minuten, je hebt succes ....... :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

jdjere

  • Gast
root, externe schijf, geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/15, 15:09:48 »
Citaat van: leoquant
heb je de alternate installatie cd gebruikt, want volgens mij kun daar kiezen voor =oem=. gebruikelijk is de gewone install. cd.( kan ook met de alternate hoor) dan maak je je gebruikersnaam, computernaam/ login(root) password aan. bij de alternate cd moet je niet kiezen voor =oem=. :)
ik heb inderdaad die cd gebruikt die je omschrijft, kan ik dat nu nog veranderen of moet ik herinstaleren?

Offline Soul-Sing

  • Lid
root, externe schijf, geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/15, 15:18:21 »
Citaat van: jdjere
Citaat van: leoquant
heb je de alternate installatie cd gebruikt, want volgens mij kun daar kiezen voor =oem=. gebruikelijk is de gewone install. cd.( kan ook met de alternate hoor) dan maak je je gebruikersnaam, computernaam/ login(root) password aan. bij de alternate cd moet je niet kiezen voor =oem=. :)
ik heb inderdaad die cd gebruikt die je omschrijft, kan ik dat nu nog veranderen of moet ik herinstaleren?
ik aarzel hier een beetje. de alternate cd is onbekend terrein voor me. heb je een terminal voor je? wat vertelt die/staat daar?( ik wil weten of je een gebruikersnaam/computernaam hebt...)
hier posten graag.

jdjere

  • Gast
root, externe schijf, geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/15, 15:18:37 »
Citaat van: wolterkabolter
Citaat van: jdjere
- mijn externe harde schijf staat nog in FAT32 omdat ik niemand anders ken met linux en ik zou da graag zo behouden (fat32). het probleem hier is dat hij mijn schijf als een alleen-lezen schijf herkent en dat ik dus niets kan wijzigen
Ik ben ook net nieuw hier, maar ben recent geholpen met deze vraag. Misschien dat je hier wat aan hebt: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/5730
dit werkt blijkbaar niet voor mijn externe schijf :/
ze heeft de benaming "JJ DISK" (in hoofdletters en spatie tussen ja) en dan zegt hij apart dat hij JJ niet vindt en DISK niet vindt...

jdjere

  • Gast
root, externe schijf, geluid
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/15, 15:24:21 »
Citaat van: r0n.
Spoot in nautilus de HD op en klik rechts op eigenschappen, je kunt nu alles instellen
Citaat van: jdjere
mijn knopkes die het volume regelen werken op het master volume maar dit heeft geen enkele invloed op de geluidsterkte... ik heb gewone speakers en een subwoofer (dit klinkt voor sommigen misschien raar, maar ja dat zit in mijn laptop -hij is niet voor niks 5cm dik), enfin heb kunnen achterhalen welke 2 regelaars deze bedienen maar de bediening is dus uiteraard niet gelijk, ik zou die 2 willen koppelen zodanig dat ik via mijn knoppekes voor het volume het geluid kan regelen zoals dat in windows kon...
Afspeel programma's hebben vaak een eigen volume regeling ingebouwd, werken die dan wel ?
ik kan het nog steeds niet instellen, er staat een slotje op en als ik via eigenschappen iets verander komt er een venster dat ik de toegang enzo niet kan veranderen.
de ingebouwde volumeregeling werkt wel, das al iets inderdaad :)

en ik ben zeer tevreden dattek zoveel reacte krijg om me te helpen!

jdjere

  • Gast
root, externe schijf, geluid
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/15, 15:27:33 »
Citaat van: leoquant
ik aarzel hier een beetje. de alternate cd is onbekend terrein voor me. heb je een terminal voor je? wat vertelt die/staat daar?( ik wil weten of je een gebruikersnaam/computernaam hebt...)
hier posten graag.
"jeroen@jeroen:~$ " maar in de titelbalk staat wel oem@jeroen, dit is waarschijnlijk omdat ik die naam veranderd heb via gebruikersbeheer


alvast bedankt voor de hulp allemaal maar ik moet nu naar de les :/ ik hoop dattek vanavond verder kan :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
root, externe schijf, geluid
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/15, 15:27:56 »
als je een root account wil instellen, dan kan dat:
sudo passwd root
en je geeft een paswoord voor root op...
maarrrr nogmaals wat staat er in je terminal? oem? oem@...?
post dat even hier. verder nog niet mijn bovenste coammand
invullen/uitvoeren! :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
root, externe schijf, geluid
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/15, 15:28:41 »
Citaat van: jdjere
Citaat van: leoquant
ik aarzel hier een beetje. de alternate cd is onbekend terrein voor me. heb je een terminal voor je? wat vertelt die/staat daar?( ik wil weten of je een gebruikersnaam/computernaam hebt...)
hier posten graag.
"jeroen@jeroen:~$ " maar in de titelbalk staat wel oem@jeroen, dit is waarschijnlijk omdat ik die naam veranderd heb via gebruikersbeheer


alvast bedankt voor de hulp allemaal maar ik moet nu naar de les :/ ik hoop dattek vanavond verder kan :)
ok! :D

jdjere

  • Gast
root, externe schijf, geluid
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/15, 20:12:24 »
ja hier ben ik weer... mijn probleem blijft dus nog steeds mijn geluidsregeling en de schrijfrechten op mijn externe harde schijf.... is er nog iemand die me kan helpen?

Offline Soul-Sing

  • Lid
root, externe schijf, geluid
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/16, 11:01:44 »
Citaat van: jdjere
ja hier ben ik weer... mijn probleem blijft dus nog steeds mijn geluidsregeling en de schrijfrechten op mijn externe harde schijf.... is er nog iemand die me kan helpen?
heb je al wel een root account? (aangemaakt)