Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren in Vista Ultimate Ubuntu 9.10 gnome desktop lukt niet  (gelezen 3123 keer)

Offline Brillie

  • Lid
Hallo,

Het Installeren in Vista Ultimate (SP2) van  Ubuntu 9.10 gnome desktop (CDrom gebrand via iso-bestand http://www.ubuntu-nl.org/ site) lukt niet.

Bij het starten van het programma wubi.exe op de CDrom komt al de melding: Er bevindt zich geen schijf in het station Device\harddisk1\dr1. De melding komt van pyrun.exe.

Na anuleren komt het installatie scherm er wel te staan. Dan installeren dan wel maar blijft hangen met een vermelding naar het bestand wubi-9.10ubuntu1-rev160.log dat er een fout is opgetreden.

En dan staat er:
11-10 20:07 DEBUG  TaskList: ### Finished copy_file
11-10 20:08 ERROR  TaskList: [Errno 22] Invalid argument
Traceback (most recent call last):
  File "\lib\wubi\backends\common\tasklist.py", line 197, in __call__
  File "\lib\wubi\backends\common\utils.py", line 209, in copy_file
IOError: [Errno 22] Invalid argument
11-10 20:08 DEBUG  TaskList: # Cancelling tasklist
11-10 20:08 DEBUG  TaskList: New task check_iso
11-10 20:08 ERROR  root: [Errno 22] Invalid argument
Traceback (most recent call last):
  File "\lib\wubi\application.py", line 56, in run
  File "\lib\wubi\application.py", line 126, in select_task
  File "\lib\wubi\application.py", line 194, in run_cd_menu
  File "\lib\wubi\application.py", line 118, in select_task
  File "\lib\wubi\application.py", line 156, in run_installer
  File "\lib\wubi\backends\common\tasklist.py", line 197, in __call__
  File "\lib\wubi\backends\common\utils.py", line 209, in copy_file
IOError: [Errno 22] Invalid argument
11-10 20:08 DEBUG  CommonBackend: Searching for local ISO
11-10 20:08 DEBUG  CommonBackend: Could not find any ISO or CD, downloading one now
11-10 20:08 DEBUG  TaskList: New task get_metalink
11-10 20:08 ERROR  TaskList: Cannot download the metalink and therefore the ISO
Traceback (most recent call last):
  File "\lib\wubi\backends\common\tasklist.py", line 197, in __call__
  File "\lib\wubi\backends\common\backend.py", line 492, in get_iso
  File "\lib\wubi\backends\common\backend.py", line 331, in download_iso
Exception: Cannot download the metalink and therefore the ISO
11-10 20:08 DEBUG  TaskList: # Cancelling tasklist
11-10 20:08 DEBUG  TaskList: # Finished tasklist

En dan weet ik het even niet meer. Iemand die weet wat er moet gebeuren? Moet ik nog wat uitzetten tijdens de installatie in Vista? Virusscanner? Firewall?

Groet Brillie.

Systeem:
processor_name=Intel(R) Core(TM)2 CPU          6420  @ 2.13GHz
system_drive=Drive(C: hd 370407.351563 mb free ntfs)
total_memory_mb=2045.21484375


« Laatst bewerkt op: 2009/11/11, 00:05:00 door Brillie »

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installeren in Vista Ultimate Ubuntu 9.10 gnome desktop lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/10, 21:57:24 »
Kan je wel booten van de CD ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Brillie

  • Lid
Re: Installeren in Vista Ultimate Ubuntu 9.10 gnome desktop lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/10, 22:09:37 »
Kan je wel booten van de CD ?

Nee, dat lukt niet. Ondanks het in de setup van de PC alleen de CDrom aan te geven als opstartbron. Het ook runnen van wubi.exe vanaf de HD geeft ook de gelijke fout in pyrun.exe zoals boven beschreven.

Re: Installeren in Vista Ultimate Ubuntu 9.10 gnome desktop lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/11, 09:44:22 »
Begrijp ik goed dat je Ubuntu in Vista wilt installeren als een windows programma? Of lees ik het verkeerd?

Een ISO moet in de lade zitten bij het opstarten. De bios moet zodanig ingesteld staan dat er opgestart wordt vanaf de CD.

Dan installeert zich een OS NAAST Vista

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Installeren in Vista Ultimate Ubuntu 9.10 gnome desktop lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/11, 10:23:08 »
Een ISO moet in de lade zitten bij het opstarten. De bios moet zodanig ingesteld staan dat er opgestart wordt vanaf de CD.

Dan installeert zich een OS NAAST Vista
Sorry maar je bedoeld waarschijnlijk een CD die je hebt gebrand van een ISO. Dat is nu juist niet de bedoeling om Ubuntu middels wubi.exe NAAST Vista te installeren. De vraagsteller doet het wat dat betreft goed.

Aan de log te zien (Could not find any ISO or CD, downloading one now) kan de CD niet worden gelezen maar ook niet gedownload (Cannot download the metalink and therefore the ISO). Nog een mogelijkheid is om het ISO bestand (die heb je?) in dezelfde Vista map te plaatsen als wubi.exe. Dan zou Wubi het ISO bestand moeten gebruiken.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieKarmicWubi
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Brillie

  • Lid
Re: Installeren in Vista Ultimate Ubuntu 9.10 gnome desktop lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/11, 12:08:33 »
Kan je wel booten van de CD ?

Nee, dat lukt niet. Ondanks het in de setup van de PC alleen de CDrom aan te geven als opstartbron. Het ook runnen van wubi.exe vanaf de HD geeft ook de gelijke fout in pyrun.exe zoals boven beschreven.
download wubi.exe eens van deze site, staat helemaal onderaan
http://releases.ubuntu.com/karmic/
tijdens de installatie worden dan alle bestanden opgehaald, misschien werkt het dan wel

Ik ben daar niet duidelijk in geweest, maar ook dat heb ik gedaan. Ook dan weer de melding: pyrun.exe Er bevindt zich geen schijf in het station Device\harddisk1\dr1. Hierna krijg ik de fout melding ook helemaal niet meer. Dat werkt dus niet.


Offline Brillie

  • Lid
Re: Installeren in Vista Ultimate Ubuntu 9.10 gnome desktop lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/11, 12:10:26 »
Begrijp ik goed dat je Ubuntu in Vista wilt installeren als een windows programma? Of lees ik het verkeerd?

Een ISO moet in de lade zitten bij het opstarten. De bios moet zodanig ingesteld staan dat er opgestart wordt vanaf de CD.

Dan installeert zich een OS NAAST Vista

Je leest het helemaal goed. Bij een XP machine lukt dat zonder meer. Alleen waarop Vista draait geheel niet. De CDrom is verder 100% goed. Die controle is al gedaan.

Offline Brillie

  • Lid
Re: Installeren in Vista Ultimate Ubuntu 9.10 gnome desktop lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/11, 12:12:24 »
Een ISO moet in de lade zitten bij het opstarten. De bios moet zodanig ingesteld staan dat er opgestart wordt vanaf de CD.

Dan installeert zich een OS NAAST Vista
Sorry maar je bedoeld waarschijnlijk een CD die je hebt gebrand van een ISO. Dat is nu juist niet de bedoeling om Ubuntu middels wubi.exe NAAST Vista te installeren. De vraagsteller doet het wat dat betreft goed.

Aan de log te zien (Could not find any ISO or CD, downloading one now) kan de CD niet worden gelezen maar ook niet gedownload (Cannot download the metalink and therefore the ISO). Nog een mogelijkheid is om het ISO bestand (die heb je?) in dezelfde Vista map te plaatsen als wubi.exe. Dan zou Wubi het ISO bestand moeten gebruiken.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieKarmicWubi

Ja, ik heb de iso op de HD staan. Ik zal deze optie alsnog proberen. Dan laat ik het resultaat daarvan nog wel even weten.




Re: Installeren in Vista Ultimate Ubuntu 9.10 gnome desktop lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/11, 19:53:40 »
Begrijp ik goed dat je Ubuntu in Vista wilt installeren als een windows programma? Of lees ik het verkeerd?

Een ISO moet in de lade zitten bij het opstarten. De bios moet zodanig ingesteld staan dat er opgestart wordt vanaf de CD.

Dan installeert zich een OS NAAST Vista

Je leest het helemaal goed. Bij een XP machine lukt dat zonder meer. Alleen waarop Vista draait geheel niet. De CDrom is verder 100% goed. Die controle is al gedaan.

Vreemd, ik heb al wat machines dualboot gemaakt met Vista erop. Was nooit een probleem. Het lukt ook met W7 (aan te bevelen boven Vista). De methode om Linux binnen windows te installeren is verre van perfect. Misschien dat je gebruik kan maken van virtualbox. Is gratis te downloaden: http://www.virtualbox.org/

Offline Brillie

  • Lid
Re: Installeren in Vista Ultimate Ubuntu 9.10 gnome desktop lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/13, 11:10:04 »
Begrijp ik goed dat je Ubuntu in Vista wilt installeren als een windows programma? Of lees ik het verkeerd?

Een ISO moet in de lade zitten bij het opstarten. De bios moet zodanig ingesteld staan dat er opgestart wordt vanaf de CD.

Dan installeert zich een OS NAAST Vista

Je leest het helemaal goed. Bij een XP machine lukt dat zonder meer. Alleen waarop Vista draait geheel niet. De CDrom is verder 100% goed. Die controle is al gedaan.

Vreemd, ik heb al wat machines dualboot gemaakt met Vista erop. Was nooit een probleem. Het lukt ook met W7 (aan te bevelen boven Vista). De methode om Linux binnen windows te installeren is verre van perfect. Misschien dat je gebruik kan maken van virtualbox. Is gratis te downloaden: http://www.virtualbox.org/

Ja, maar het ging niet om een dualboot te maken, maar om het IN windows Vista te installeren. Puur om het uit te proberen. Maar dat lukte dus niet. Ik heb ondertussen een andere oplossing gevonden. Gewone installatie op een andere lege harde schijf. En dat ging wel, wat ook te verwachten was. Echter IN Vista lukte het niet. En waarom is nog steeds de vraag. Het zal wel toeval zijn.

Iedereen bedankt voor het meedenken.