Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"  (gelezen 2048 keer)

sirchris

  • Gast
beste mensen,

sinds 2 dagen ubuntu 8 "hardy heron" geinstalleerd. Ben zeer content en zo verrast. Ik maar denken dat ik nooit meer oldschool jediknight kan spelen maar met WINE is het een eitje.

Nou ben ik nieuw dus en heb de volgende problemen

Mijn draadloos internet is er traag en daardoor kan hij ook moeilijk pakketten binnenhalen, heb een sitecom 54g stick. Hij doet het wel maar na een aantal sites moet hij heel lang laden om een site te openen. Het schijnt dat dit regeltje uitkomst bied: " sudo iwconfig wlan0 rate54m". Ik ga het nog uitproberen maar kan iemand uitleggen wat ik dan precies doe.

Mij printer lexmarkz605, heb ik ook last van. Ik heb drivers van lexmark en heb geleerd hoe ik die naar deb moet omzetten. ik kan dan vervolgens  mijn printer via z'on pdd file aankiezen. maar ik kan niks printer dus al mijn printopdrachten worden direct ge-qued.

Ik ben gewoon verder heel tevreden en dit zijn nou net de twee dingen die ik niet voor elkaar krijg.

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/30, 11:03:10 »
Aan sirchris
iwconfig geeft info over je wireless verbindingen
wlan0 is meestal het adres waarmee Ubuntu naar de stick kijkt.
rate54m is de bitrate in Mb/sec, Voor de meeste apparaatjes is dat de max speed in de 2.4 GHz band.
Met sudo krijg je root rechten, dan mag je wijzigingen aanbrengen in je systeem. sudo vraagt naar je password, eer je verder kunt.
Met alleen iwconfig krijg je een overzicht van je wireless spullen. Dan kun je ook zien wat het echte adres is, wlan0, wlan1 of nog anders. Onder bitrate zie je de echte snelheid.
Over printers weet ik echt niets te melden. Misschien anderen?
Vr.groet, peter

sirchris

  • Gast
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/30, 11:40:13 »
eigenlijk gooi ik dus met die textregel mijn bitrate omhoog als ik het goed begrijp?

het is allemaal wel beetje wennen hoor, maar nu heb ik nog een vraag. In windows word er aangegeven of er een nieuw usb-apparaat is geinstalleerd of aangesloten.

Moet ik bij ubuntu er maar van uitgaan dat alles werkt tenzij anders aangegeven? Ik was namelijk zeer verbaast dat wireless internet het goed deed zonder install. Alleen later werd de snelheid minder.

Offline Petervdw

  • Lid
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/30, 12:09:18 »
Aan sirchris
Harddisks en geheugensticks worden (automatisch) gemount als je ze via een USB poort aansluit. Dan komt er ook een koppeling op je bureaublad. Rechtsklik kun je het apparaat ook weer unmounten. (ontkoppelen)
Die wireless stick moet je zelf ontdekken door de Netwerk Manager aan te klikken of iwconfig in de terminal te typen. NM is een beetje wisselvallig met de prestaties. Helpt die regel? Kijk bij NM onder verbindingsinfo.(rechtsklik)
Je verbazing was terecht, meestal werkt het niet direct.  :D
Vr.groet, peter

sirchris

  • Gast
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/30, 13:11:20 »
ik zit nu op mijn werk dus het is lastig om na te kijken. maar het is gewoon lastig als je pakketten wil binnen halen dan staat de download speed op "unknown". Dat komt gewoon omdat hij geen goede verbinding kan maken denk ik. ik had al mazzel dat het eerst wel ging. maar de interface en werkwijze is zo logisch. windows word dan wel door iedereen gebruikt maar er zitten zoveel gaten in. maar het is dus wel sneller te krijgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/30, 13:16:01 »
Welke chipset zit er in die Sitecom draadloze kaart? En welk typenummer is het ding? 54g is niet de type-aanduiding. Die is WL-huppelepup. Zo heb ik bijvoorbeeld de Sitecom WL-172.

sirchris

  • Gast
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/30, 13:27:51 »
excuus excuus het is inderdaad dezelfde als jou. HEB JIJ HEM GOED AAN DE PRAAT GEKREGEN :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/30, 13:41:55 »
Citaat van: sirchris
excuus excuus het is inderdaad dezelfde als jou. HEB JIJ HEM GOED AAN DE PRAAT GEKREGEN :)
Haha. Prima aan de praat, ja. Als volgt:
http://computertip.googlepages.com/ralinkdraadlozekaart

sirchris

  • Gast
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/30, 13:49:43 »
echt wat ben ik blij dat ik mij bij het forum heb aangemeld. Al dat gelul over dat niets kan draaien op linuxsystemen is bullcrap. Natuurlijk gaat niet alles even makkelijk. Maar ik heb dat er wel voor over. HAIL UBUNTU!!

Nu moet ik alleen nog communiceren met de laptop van mijn vriendin (xp), is samba makkelijk of kan ik beter ander progamma gebruiken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/30, 18:05:27 »
Let op: er zijn verschillende versies uitgebracht van de WL-172. Het is dus mogelijk, dat je een andere chipset erin hebt zitten. De mijne is voluit: Sitecom WL-172 v1 001 en heeft een RT2500 chipset.

Als je een andere versie hebt, dan zou het ook een RT73 chipset kunnen zijn. Daarvoor is weer een andere handleiding:
http://computertip.googlepages.com/ralinkrt73

Enfin, probeer eerst eens vast te stellen welke chipset erin zit? Op deze manier maak je een handig HTML-bestand aan met een volledige opsomming van je hardware:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(punt 20)

sirchris

  • Gast
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/01, 09:19:36 »
heb alles gisteren op mijn gemak even gedaan en het werkt allemaal prima, ben erg tevreden. Alleen als ik internet kan ik op youtube geen filmpjes bekijken. Flash plugin gepakt maar nog geen succes. enig idee waar het aan ligt?

heb trouwens printer probleem opgelost. lexmark zuigt wat betreft drivers, heb hp printer aangesloten en toolbox gebruikt en zag er allemaal top uit. Hulde aan hp hoor, ik kon het gewoon via pakketbeheer vinden! werkte meteen.

en heb mijn vriendin al overtuigt om ubuntu op laptop te draaien!! nu alleen specs van haar laptop even bekijken om problemen te voorkomen  wat betreft drivers e.d.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/01, 10:13:35 »
Mooi zo!  :-)

Flash: heb je wel de Adobe Flash Player geïnstalleerd? Zo niet, huidige plugin (de tekortschietende Gnash en/of Swfdec) volledig verwijderen en daarna deze handleiding volgen:
http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux

sirchris

  • Gast
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/02, 14:55:18 »
ja dacht al dat het zoiets was, ach ja het kan niet alle dagen feest zijn. oh ja unreal tournament loopt volgens mij top gewoon onder linux maar ik vind het in wine niet geweldig lopen. sowiezo zet ik altijd compiz uit als ik ga gamen nu. mijn vraag is heb ik dan alles om beetje optimaal 3d shooters te spelen? Heb ook de x server van nvidia gedownload en die werkt ook geweldig. heb een geforce fx5500 met 256 mb. Kan ik nog wat veranderen in ubuntu?

thanks trouwens voor de goede tips!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/02, 15:02:03 »
Citaat van: sirchris
Kan ik nog wat veranderen in ubuntu?
Als je "zware" 3-D spellen speelt, dan kun je het beste Windows XP erbij houden (tweevoudig opstartbare PC), want veel van die spellen zijn er alleen voor Windows. Windows voor de spellen, Linux voor het echte werk.  :-)

Tip: kijk ook eens of je hier nog wat leuks ziet staan:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs

Draadloos probleem en printer probleem "oh ja ik ben een noob"
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/02, 17:02:45 »
Ach en wee, een Ralink RT73. Dert73usb-driver wordt hiervoor gebruikt en die is traag en valt vaak uit...