Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer installeren  (gelezen 11384 keer)

Offline Ruben

  • Lid
Printer installeren
« Gepost op: 2006/05/06, 21:10:56 »
Hallo,
Mijn canon IP2000 wou ik installeren, maar het model staat niet in de lijst en ik heb geen id welk bestuurprogramma ik moet kiezen. Wie kan mij helpen?

Printer installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/07, 00:24:32 »
Hmm. linuxprinting.org kent die niet eens...

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Printer installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/07, 11:19:29 »
Ik geef niet graag slecht nieuws, maar in dit geval wil ik u veel tijd besparen. Als 'em idd niet op linuxprinting staat, vergeet het dan maar. Probeer misschien juist eens met de andere Canon modellen?

Offline Ruben

  • Lid
Printer installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/07, 13:56:07 »
Ik ruil nu met m'n pa die windows heeft, nu heb ik een HP, en die doet het wel ;) :D

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Printer installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/07, 14:48:19 »
HP is traditioneel de meest linux-vriendelijke printerfabrikant ;)

Offline Ruben

  • Lid
Printer installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/13, 18:39:28 »
Ha! Het moet als het goed is wel werken met gutenprint 5.0, maar die is niet in een ppd formaat te krijgen. Hoe moet ik het nu installeren? Gutenprint is alleen te krijgen in tar.bz2 en ppc.dmg te krijgen.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Printer installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/14, 11:11:44 »
Probeer het eerst eens met wat je reeds hebt in Ubuntu. Zet de printer aan en doorloop de stappen in sys-> admin -> printing. Kijk eens op linuxprinting of hplip werkt, indien ja, verdient die de voorkeur. Maar in principe (jawel) zijn allle printers die linux-vriendelijk zijn reeds in Ubuntu.

Erik

  • Gast
Printer installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/17, 20:16:13 »
mijn printer wordt door het systeem herkend, doch print niet.
Het is een HP deskjet 710C
Wat moet ik doen om te kunnen printen?

Azalin

  • Gast
Printer installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/17, 21:24:48 »
Citaat van: RR1991
Ha! Het moet als het goed is wel werken met gutenprint 5.0, maar die is niet in een ppd formaat te krijgen. Hoe moet ik het nu installeren? Gutenprint is alleen te krijgen in tar.bz2 en ppc.dmg te krijgen.
Die gutenprint heb ik gedownload en geinstalleerd omdat mijn Epson Stylus Photo R200 geen CDs wilde bedrukken terwijl hij dat wel kan. Met gutenprint geinstalleerd kan ik dat wel en makkelijker dan in Windows ... in Windows moest ik eerst nog de uitlijning zien uit te vinden.

Gutenprint 5 is niet te downloaden als deb aangezien het wat dependencies nodig heeft die niet in Breezy zitten. Toch is het mogelijk. Download de tarball van gutenprint 5. Pak deze uit en ga in een terminal naar die map. Dan:

   ./configure --with-cups
    make
    make install
    cups-genppdupdate.5.0
    /etc/init.d/cups restart

Vervolgens na installeren heb ik de uitgepakte map weggegooid en opnieuw uitgepakt. Toen weer naar de map gegaan en vervolgens:

    ./configure --with-gimp2
    make
    make install

Ik weet niet of dit dus sneller had gekund... de eerste installeert de cups drivers, de tweede de gimp2 plugin.

Hier werkte het op de bovenstaande manier maar het kan zijn dat het volgende beter had geweest... dat weet ik dus niet:

   ./configure --with-cups --with-gimp2
    make
    make install
    cups-genppdupdate.5.0
    /etc/init.d/cups restart

Voor je aan dit alles begint is het belangrijk om te weten dat om de gimp2 plugin te kunnen installeren heb je de dev bestanden van de gimp2 nodig. deze kun je wel via synaptics installeren. Ik meen dat libgimp2.0-dev hiervoor geinstalleerd moet worden. Voor de cups plugin moet je geloof ik de libcupsys2-dev installeren. Aangezien ik niet meer precies weet wat ik heb aangevinkt, kan ik niet exact vertellen hoe het werkte... en eerlijk gezegd is het ook niet echt de meest verstandige manier van updaten naar de nieuwe gutenprint 5 (was voorheen gimpprint) maargoed, hier werkt het.

Om verantwoord te updaten: dist upgrade naar dapper drake, daar zijn namelijk wel gutenprint 5 pakketjes voor...

ps.: gutenprint kan hier gevonden worden: http://gimp-print.sourceforge.net

Offline Ruben

  • Lid
Printer installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/18, 07:58:37 »
Bedankt! :D

Azalin

  • Gast
Printer installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/18, 09:01:26 »
Ik zegt het er nog maar even bij: wees wel voorzichtig. Ik ben g

famkon

  • Gast
Printer installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/28, 17:43:57 »
Citaat van: Erik
mijn printer wordt door het systeem herkend, doch print niet.
Het is een HP deskjet 710C
Wat moet ik doen om te kunnen printen?
Helaas heb ik geen oplossing, maar precies hetzelfde probleem. Met de live-cd (5.10) ging het van een leien dakje. Geen slimmigheden, gewoon Systeem->Beheer->printers->printer toevoegen, juiste printer selecteren (HP deskjet 710C), klaar. Testpagina afgedrukt, allemaal prima. Nu ik ubuntu op m'n computer geinstalleerd heb, en ik op dezelfde wijze de printer wil installeren, werkt het niet. De installatieprocedure kan ik zonder problemen afwerken, maar het werkelijke printen, wat met de live-cd wel kon, lukt niet. Wat nu?

Aline

  • Gast
Printer installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2006/05/29, 18:40:53 »
Citaat van: famkon
Citaat van: Erik
mijn printer wordt door het systeem herkend, doch print niet.
Het is een HP deskjet 710C
Wat moet ik doen om te kunnen printen?
Helaas heb ik geen oplossing, maar precies hetzelfde probleem. Met de live-cd (5.10) ging het van een leien dakje. Geen slimmigheden, gewoon Systeem->Beheer->printers->printer toevoegen, juiste printer selecteren (HP deskjet 710C), klaar. Testpagina afgedrukt, allemaal prima. Nu ik ubuntu op m'n computer geinstalleerd heb, en ik op dezelfde wijze de printer wil installeren, werkt het niet. De installatieprocedure kan ik zonder problemen afwerken, maar het werkelijke printen, wat met de live-cd wel kon, lukt niet. Wat nu?
Schreef een paar dagen gelden aan iemand met een HP Deskjet 720C

[kopie]
Ik heb ook een hele tijd zittten worstelen om dezelfde printer aan de praat te krijgen. Het werkte uiteindelijk door het bestand /etc/pnm2ppa.conf aan te passen (via de terminal met sudo gedit /etc/pnm2ppa.conf). Helemaal bovenaan heb ik nu staan:

==============================================
# Sample configuration file
#
# This file will be automatically read upon startup if it is placed in
# /etc/pnm2ppa.conf
#


# If there is more than one "version" entry activated, the last one
# will be used.   The printer version can also be set with the command line
# option e.g., "-v 720".

version  720    # 710, 712, 722 also acceptable

#version  820
#version 1000
===============================================

Het is een subtiel verschil met de oorspronkelijke tekst. Maar toen ik het veranderd had in wat hierboven staat, waren mijn problemen voorbij.

Ik gebruik CUPS en al het andere heb ik weggehaald. Ik hoop dat dit voor jou werkt. anders weet ik het ook niet ;-)

[einde kopie]

Jij zou dan version 710 neer moeten zetten.
Groets

shivan

  • Gast
Printer installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2006/05/29, 19:26:24 »
Ik heb ook een HP en ook hier werkte Hplip niet , ik bedoel dus in het geheel niet terwijl de officejet v45 goed ondersteund wordt .
Ik print nu met cups , werkt ook goed maar toch wil ik hplip eens proberen .
Ik ben er inmiddels achtergekomen met  sysv-rc-conf
 dat hplib niet eens is aangekruist .
Wel is hpoj met 4 kruisjes actief , te weten op 2 3 4 5 , maar die cijfers zeggen me helemaal niets .
Ik zou dat hplib ook eens willen activeren maar weet dus niet of ik overal zomaar een kruisje kan invullen .
Ik heb de keuze uit 1 2 3 4 5 0 6 S
Iemand een idee welke ik moet aankruisen om deze service te activeren ?

Merodach

  • Gast
Printer installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2006/05/29, 19:38:44 »
De cijfertjes die jij hier noemt lijken mij runlevels te zijn... volgens mij is het dan genoeg om enkel het cijfertje '5' aan te kruisen, dat is de runlevel waarop je over het algemeen bezig bent... (als ik het mis heb moet iemand mij maar even corrigeren...)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Printer installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2006/05/29, 20:00:49 »
Citaat van: shivan
Ik heb ook een HP en ook hier werkte Hplip niet , ik bedoel dus in het geheel niet terwijl de officejet v45 goed ondersteund wordt .
Ik print nu met cups , werkt ook goed maar toch wil ik hplip eens proberen .
Ik ben er inmiddels achtergekomen met  sysv-rc-conf
 dat hplib niet eens is aangekruist .
Wel is hpoj met 4 kruisjes actief , te weten op 2 3 4 5 , maar die cijfers zeggen me helemaal niets .
Ik zou dat hplib ook eens willen activeren maar weet dus niet of ik overal zomaar een kruisje kan invullen .
Ik heb de keuze uit 1 2 3 4 5 0 6 S
Iemand een idee welke ik moet aankruisen om deze service te activeren ?
hplib is een driver, en die kan je gerust kiezen via cups (sys->admin->printing) en eens proberen.
Ik begrijp echter niet wat je bedoelt met sysv-rc-conf?

shivan

  • Gast
Printer installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2006/05/29, 20:14:03 »
Citaat van: zappa
Citaat van: shivan
Ik heb ook een HP en ook hier werkte Hplip niet , ik bedoel dus in het geheel niet terwijl de officejet v45 goed ondersteund wordt .
Ik print nu met cups , werkt ook goed maar toch wil ik hplip eens proberen .
Ik ben er inmiddels achtergekomen met  sysv-rc-conf
 dat hplib niet eens is aangekruist .
Wel is hpoj met 4 kruisjes actief , te weten op 2 3 4 5 , maar die cijfers zeggen me helemaal niets .
Ik zou dat hplib ook eens willen activeren maar weet dus niet of ik overal zomaar een kruisje kan invullen .
Ik heb de keuze uit 1 2 3 4 5 0 6 S
Iemand een idee welke ik moet aankruisen om deze service te activeren ?
hplib is een driver, en die kan je gerust kiezen via cups (sys->admin->printing) en eens proberen.
Ik begrijp echter niet wat je bedoelt met sysv-rc-conf?
Cups werkt prima .
Hplib tools via het menu sys/beheer/hplibtools werkt niet .

Met het commande sysv-rc-conf kom je in het Sysv runlevel config . Dit wist ik ook niet maar heb ik ergens gelezen mbt tot het in en uitschakelen van eventueel services die je niet gebruikt of juist wel moet gebruiken .
Ik heb hier alleen naar gekeken en niets gewijzigd , maar het viel me op dat Hplib niet gestart wordt.
Ook een herinstallatie met synaptic start deze service niet , dus zal ik het handmatig aan moeten zetten
Vraag is dus welke runlevel moet of mag ik aan zetten voor deze service .
Merodach denkt runlevel 5 maar weet dit niet zeker , dus ik hoop dat iemand hier uitsluitsel kan geven .
Cups daarintegen gebruikt wel hplib als stuurprogramma dus ik verward door deze situatie .
Enerzijds werkt de hplib dus wel als driver , maar kan ik hplibtools niet uitvoeren , omdat er waarschijnlijk geen runlevel aan is toebedeeld.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Printer installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2006/05/29, 20:28:58 »
Het zijn idd de runlevels, heb het ook net even ge

Gast

  • Gast
Printer installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2006/06/21, 20:34:39 »
Heb nu ruim een half jaar Ubuntu. Ik ben nu ook zeer regelmatig bezig geweest de HP 710C te installeren, niets werkt, ook niet die commando's in sudo.
Wie helpt mij aan een werkende printer.
Ook java voor internet: een ramp, alles geprobeerd. Wat deze 2 punten betreft vindt ik ubuntu heel erg tegenvallen.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Printer installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2006/06/21, 20:39:26 »
Citaat van: zappa
Het zijn idd de runlevels, heb het ook net even ge
Het valt me op dat veel posten zomaar verdwijnen na de lettercombinatie "ge"
Of was dat de bedoeling Zappa?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ruben

  • Lid
Printer installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2006/06/21, 21:11:06 »
@ jewee, als je naar toepassingen -> installeren gaat kun je gewoon java 1.4 en 5.0 installeren hoor :S Mijn printer doet het nu wel maar niet volledig.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Printer installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2006/06/21, 21:20:11 »
Citaat van: bartek
Citaat van: zappa
Het zijn idd de runlevels, heb het ook net even ge
Het valt me op dat veel posten zomaar verdwijnen na de lettercombinatie "ge"
Of was dat de bedoeling Zappa?
Oo neen hoor :)
Laat me het nog even proberen. Wordt dit gebroken?

-> neen dus.

Printer installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2006/06/22, 09:43:09 »
Het probleem was dat utf8 en iso-nogwat door elkaar gehaald werden, en alles met een