Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met opstarten Mint vanop USB, in Ubuntu  (gelezen 1168 keer)

Offline livino

  • Lid
Probleem met opstarten Mint vanop USB, in Ubuntu
« Gepost op: 2023/09/30, 19:11:45 »
Dag allen,

ik wil, in Ubuntu 22.04, vanop een usb-stick Linux Mint uitproberen.

Ik heb het iso-bestand gedownload en via sha256sum gecontroleerd en dat was ok. Daarop heb ik een opstartbare usb-stick gemaakt en de opstartinstellingen van mijn pc gecontroleerd, zodat hij eerst de usb leest.

Dit werkte altijd fijn wanneer ik een nieuwe Ubuntu-versie wilde proberen of installeren.

Maar bij de opstartdisk van Linux Mint krijg ik een probleemmelding (zie foto). Ik druk op ok en wacht tot hij verder boot, dan krijg ik nogmaals dezelfde probleemmelding en verder start hij gewoon op, terug naar Ubuntu.

En ik heb geen idee wat er misloopt… is de usb-stick toch gecorrumpeerd? Hoe controleer ik dat eventueel?

Of ligt het aan mijn pc? Immers, de laatste tijd doet Ubuntu soms raar (uitvallen, verwaarloosbare problemen bij het updaten van sommige programma’s) en bij het controleren van de BIOS-instellingen heb ik ontdekt dat ik Windows blijkbaar nooit helemaal heb weggekregen.

Lopen hier mensen rond die tips kunnen geven op weg naar een succesvol gebruik van de opstartstick?



Lieven

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Probleem met opstarten Mint vanop USB, in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2023/09/30, 21:52:26 »
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110504.msg1070052#msg1070052

Gebruik deze eens om een opstartbare linux.iso op USB te zetten
https://www.balena.io/etcher/

Staat in de UEFI BIOS secureboot en fastboot uit?
Staat in de UEFI BIOS voor opslag de AHCI modus aan?, niet RAID of IDE.
Heb je (bij dual boot) in Windows, in cmd terminal als administrator de opdracht:
powercfg -H offal ingegeven?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline livino

  • Lid
Re: Probleem met opstarten Mint vanop USB, in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2023/10/01, 21:48:41 »
Staat in de UEFI BIOS secureboot en fastboot uit?

Secure boot stond aan, dus nu lijkt het opgelost. Bedankt.

Vreemd, met de usb-stick van Ubuntu moest dat niet, is dat iets nieuw?

Lieven

Offline vanadium

  • Lid
Re: Probleem met opstarten Mint vanop USB, in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2023/10/02, 09:51:15 »
De ISO van Ubuntu is digitaal getekend door Microsoft, en kan dus met secure boot aan geïnstalleerd worden. Dat is niet het geval bij vele andere linux distributies.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Probleem met opstarten Mint vanop USB, in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2023/10/02, 10:16:32 »
De met Rufus gemaakte USB maakt een eigen bootloader aan, niet voor UEFI ondertekend.
Bij UnetBootin idem.
Binnen Rufus moet je kiezen voor de dd optie om een echte 1 op 1 voor UEFI secureboot geschikte Ubuntu installatie USB te maken.
(Bij Windows iso's is e.e.a. anders geregeld)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL