Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laatste nieuwe distro van ubuntu  (gelezen 1616 keer)

laatste nieuwe distro van ubuntu
« Gepost op: 2014/09/04, 21:21:17 »
Kan er me iemand helpen met de laatste nieuwe versie van ubuntu? omdat ik tot besluit gekomen ben dat ubuntu tikkeltje beter is dan linux mint.

groeten

Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/04, 21:44:52 »
Gewoon Ubuntu 14.04 installeren zoals je dat met Linux Mint gedaan hebt. En daarna de tips en trick volgen van deze site
https://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/04, 21:54:16 »
Kan er me iemand helpen met de laatste nieuwe versie van ubuntu? omdat ik tot besluit gekomen ben dat ubuntu tikkeltje beter is dan linux mint.

groeten

Zie onze download-pagina ;)
http://www.ubuntu-nl.org/download

drum

  • Gast
Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/05, 08:20:53 »
Kan er me iemand helpen met de laatste nieuwe versie van ubuntu? omdat ik tot besluit gekomen ben dat ubuntu tikkeltje beter is dan linux mint.

groeten
En wat gaf dan wel de doorslag voor jou?

Offline Henkp

  • Lid
Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/05, 14:31:04 »
Daar ben ik ook héél benieuwd naar!

aangezien Linux Mint de pakketbronnen van Ubuntu heeft......plus Mint is eenvoudiger in gebruik omdat je na installatie niets meer hoeft te installeren voor multi-media.

Ik zelf heb het idee dat er een andere oorzaak ten grondslag ligt om over te stappen, maar dat zou wel een hele rare reden zijn. ;)

@femke98 dat is niet zo vreemd hoor, ik heb op mijn Desktop werk pc Win7 en als eerste opstart in het Grubmenu Linux Mint Cinnamon En dat is trager dan Ubuntu 14.04.1 wat ik er ook op heb staan en als derde op start in het Grupmenu en dat gebruik ik dan ook het meeste als ik dit eerder had geweten, dan had ik Ubuntu het eerste geïnstalleerd.

Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/05, 14:33:20 »
Mint vs Ubuntu-discussie in een hulptopic in 3... 2... 1...

* Vistaus pakt popcorn

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/05, 21:41:18 »
Mijn pleidooi: gun zorro670 een plekje onder de zon....

Z'n formulering is wat ongelukkig, want zijn keuze voor Ubuntu is inderdaad vermoedelijk gevoelsmatig geweest, na de (ons allen bekende) toestanden elders. Maar gun 'm hier een tweede kans met een andere Linuxdistro...

Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/06, 11:22:25 »
Waarom mijn voorkeur uit gaat naar ubuntu heeft niks te maken met die( toestand elders) gewoon omdat je ubuntu naast windows kan plaatsen en geen aparte partitie nodig hebt.En om deze te verwijderen is ook simpel, je moet het maar weten, en dit is nu juist het tikkeltje meer dan bij linux?
Nogmaals test alle versies uit en vind ubuntu een van de betere.

zorro670

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/06, 11:30:15 »
Waarom mijn voorkeur uit gaat naar ubuntu heeft niks te maken met die( toestand elders) gewoon omdat je ubuntu naast windows kan plaatsen en geen aparte partitie nodig hebt.En om deze te verwijderen is ook simpel, je moet het maar weten, en dit is nu juist het tikkeltje meer dan bij linux?
Nogmaals test alle versies uit en vind ubuntu een van de betere.

zorro670
Wat dat betreft verschilt Linux Mint in het geheel niet van Ubuntu.... Sterker nog, Mint 17 bestaat voor 99 % uit Ubuntu 14.04. Het installatieprogramma (Ubiquity) is precies hetzelfde voor beide distro's. Ze zijn dus bijna letterlijk allebei even goed.

Een aparte partitie is sowieso altijd nodig, behalve als je gaat lopen knoeien met Wubi / mint4win, wat technisch inferieur is.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/06, 11:41:12 door Pjotr »

Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/06, 11:45:21 »
 daar ben je even Mis in als je ubuntu naast win8 plaatst en dit zonder 2 de partitie, krijg je deze verwijderd zonder problemen met windows even iets in typen via cmd en klik op enter en windows8 start op.

Offline Henkp

  • Lid
Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/06, 12:07:43 »
daar ben je even Mis in als je ubuntu naast win8 plaatst en dit zonder 2 de partitie, krijg je deze verwijderd zonder problemen met windows even iets in typen via cmd en klik op enter en windows8 start op.

En wat moet je dan in typen in de cmd? daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar.  =D

JohPoe

  • Gast
Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/06, 13:42:31 »
daar ben je even Mis in als je ubuntu naast win8 plaatst en dit zonder 2 de partitie, krijg je deze verwijderd zonder problemen met windows even iets in typen via cmd en klik op enter en windows8 start op.

Spraakverwarring naast en onder??
Volgens mij is ubuntu naast windows op een 2e partitie (niet te verwarren met 2e disk) en ubuntu (wubi) onder windows met virtuele partitie.
Ubuntu onder windows is eenvoudig te verwijderen en met cmd als fixboot o.i.d. is windows als vroeger.
 
corrigeer mij als ik het fout heb :)

Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/07, 14:10:10 »
Ik zal je het zeggen dit werkt wel onder windows8 wel te verstaan, dus je plaatst ubuntu naast windows8 op een en dezelfde schijf.Wil je daarna ubuntu verwijderen ga dan naar je c- schijf open deze dan klik op de map ubuntu en kies dan voor unstall, deze word dan verwijderd van je computer natuurlijk krijg je dan problemen bij het opstarten van windows 8.Neem dan je dvd-rom van win8 steekt deze in je player en start deze op kies dan voor computer herstellen geanvanceerde opties, opdrachtprompt daar typ je dan dit in bootrec.exe/fixmbr duw op enter, start je pc op en je systeem van windows8 start normaal op.

Even verduidelijken dat je player als eerste dient worden opgestart, dit doe je via opstarten op esc of f12 te klikken.
Ik hoop dat mijn schrijfwijze duidelijk is of moet ik er nog een tekening bij plaatsen.
En geloof me dit heb ik verschillende keren gedaan en werkte perfect.
En je ziet ik plaats geen linken alleen,zou ben je  er goedkoop vanaf en dit is geen vertaling
zorro670
« Laatst bewerkt op: 2014/09/07, 14:12:46 door zorro670 »

Offline Henkp

  • Lid
Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/07, 14:37:38 »
Ik zal je het zeggen dit werkt wel onder windows8 wel te verstaan, dus je plaatst ubuntu naast windows8 op een en dezelfde schijf.Wil je daarna ubuntu verwijderen ga dan naar je c- schijf open deze dan klik op de map ubuntu en kies dan voor unstall, deze word dan verwijderd van je computer natuurlijk krijg je dan problemen bij het opstarten van windows 8.Neem dan je dvd-rom van win8 steekt deze in je player en start deze op kies dan voor computer herstellen geanvanceerde opties, opdrachtprompt daar typ je dan dit in bootrec.exe/fixmbr duw op enter, start je pc op en je systeem van windows8 start normaal op.

Even verduidelijken dat je player als eerste dient worden opgestart, dit doe je via opstarten op esc of f12 te klikken.
Ik hoop dat mijn schrijfwijze duidelijk is of moet ik er nog een tekening bij plaatsen.
En geloof me dit heb ik verschillende keren gedaan en werkte perfect.
En je ziet ik plaats geen linken alleen,zou ben je  er goedkoop vanaf en dit is geen vertaling
zorro670

Vriendelijk bedankt voor deze informatie,
Henk

Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2014/09/07, 15:17:46 »
Jouw werkwijze is Ubuntu in Wubi installatie en niet als dualboot.

Met Wubi kan Ubuntu veilig met een Windows programma geïnstalleerd worden. Na de installatie zal er tijdens het starten een keuzemenu komen om Windows of Ubuntu te kiezen als besturingssysteem: een "dualboot".

Het is NIET nodig om de harde schijf te partitioneren of een CD te branden.

Het Wubi installatieprogramma zal het Ubuntu besturingssysteem onafhankelijk van het aanwezige Windows besturingssysteem installeren.

Wubi (en daarmee de Ubuntu installatie) kan als ieder ander Windows programma weer gewist worden.

Het Wubi installatieprogramma zal een Windows bestand (in c:\ubuntu) maken die door het Ubuntu besturingssysteem als schijfpartitie gebruikt worden.

Wubi kan gebruikt worden met Windows 2000, XP, Vista en Windows 7. Wubi vereist een computer met minimaal 384MB geheugen en minimaal 5GB vrije diskruimte.

Er is een keerzijde, de prestaties van de schijf zijn iets minder dan van een installatie op een aparte schijfpartitie. Voor blijvend gebruik van Ubuntu is daarom in veel gevallen installatie op een aparte schijfpartitie aan te bevelen. Kijk op installatie wiki.

Problemen

    * Een veel voorkomende oorzaak van problemen met een Wubi-installatie is het niet goed afsluiten van de computer. Probeer altijd de computer op een normale manier uit te schakelen. Bij problemen kan het systeem soms toch normaal worden afgesloten door kort op de aan/uit knop te drukken. Is dit echt niet mogelijk (bijvoorbeeld als de aan/uit knop lang moest worden ingedrukt) start dan eerst op met het Windows besturingssysteem om de Windows schijfpartitie (ntfs) op fouten te controleren. Daarna kan Ubuntu gekozen worden om het (virtuele) Ubuntu bestandssyssteem te controleren. Zie ook de (Engelstalig) Wubi Guide
    * Slechte prestaties van de hardeschijf wordt meestal veroorzaakt door fragmentatie of als de computer te weinig werkgeheugen heeft. Defragmenteer eventueel de hardeschijf voor het installeren met Wubi.
    * Bij het gebruik van een FAT32 partitie is de maximale omvang van de virtuele Ubuntu schijf 4GB, te klein voor een normale installatie van Ubuntu met Wubi.
    * Als de installatie wordt onderbroken kan deze opnieuw wordt gestart door in Windows nogmaals het Wubi installatieprogramma te starten. Eventueel stelt het Wubi installatieprogramma voor om eerst de vorige installatie te wissen.

(bron: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieWubi)

(een ieder op dit fora zal een wubi installatie niet adviseren.)
Inderdaad iedereen zal dit waarschijnlijk niet goedkeuren, maar iedere persoon werkt op zijn manier,om een andere distro te installeren.In je tekst staat ook dat je computer moeilijk afsluit, daar heb ik nog niet veel van gemerkt sluit perfect af en bij het opstarten zie je 2 opstartregels dan kan je kiezen welke systeem er moet opstarten, zelfs dat kan je veranderen, nu staat ubuntu als eerste maar kan evengoed win8 als eerste plaatsen.Kortom voor mij is dit veel veiliger en gemakkelijker

zorro670

Offline jolo

  • Lid
Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2014/09/07, 16:03:00 »
Een Ubuntu installatie via Wubi is vooral bedoelt, als eerste kennismaking. Zie hierover Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Wubi waarin ook enkele bekende problemen worden genoemd. Ook staat daar net zoals in de Engelstalige Wikipedia, dat de applicatie niet verder wordt ontwikkeld.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2014/09/07, 19:10:15 »
@zorro670: als je per se zo'n (technisch inferieure) Wubi-installatie wil, en je wil 'm naderhand verwijderen, dan verwijder jij 'm waarschijnlijk verkeerd.

Want een Wubi'tje hoor je te verwijderen vanuit "Programma verwijderen" in het configuratiescherm van Windows. En dan hoef je, als het goed is, naderhand ook niet te gaan lopen sodemieteren met fixmbr in een DOS-schermpje.  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/09/07, 19:22:36 door Pjotr »

Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2014/09/12, 15:52:53 »
Inderdaad dit is mogelijk hoor maar hoe komt het dan dat windows niet meer opstart?als ik via programma en onderdelen van windows  ubuntu verwijder,krijg ik enkel een zwart beeld met een zin grub mankeert dat is dan toch raar?? als ik dat uitvoer  watik al schreef  via opdrachtprompt werkt hij daarna wel.
Kan je me dan eens een andere oplossing geven voor later eventueel.

zorro670

Offline Nero

  • Lid
Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2014/09/13, 12:48:11 »
Is niet zo raar. GRUB gebruikt bestanden die in /boot/ op Ubuntu staan. Zodra je die Ubuntu verwijdert vindt de bootloader zijn configuratie niet meer.

Wil je dus die Ubuntu weg hebben dan moet je eerst de bootloader van Windows terugzetten, zodat GRUB niet meer actief is bij het opstarten.

Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2014/09/13, 15:29:16 »
Okee ook een manier dan die andere dat ik steeds doe hoor, maar hoe zet je die bootloader dan terug in windows?

Mvg

Re: laatste nieuwe distro van ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2014/09/13, 16:54:19 »
Hewel femke bedankt voor de zeer goede tip, hier heb ik wel echter iets aan
dank u wel

groeten