Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updaten Blokkendoos documentatie?  (gelezen 3423 keer)

Offline MKe

  • Lid
Updaten Blokkendoos documentatie?
« Gepost op: 2010/10/04, 08:54:11 »
Hoi,

Ik denk dat de blokkendoos documentatie verouderd is. Het gaat dan met name over de modules pagina (http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuBlokkendoos/Modules. Bij mijn pogingen de Enlightenment E16 + IceWM desktop te installeren volgens deze methode kreeg ik verschillende foutmeldingen van pakketten die het niet meer zouden doen (zoals Enlightenment). Ik vermoed dat de syntax niet helemaal meer klopt, maar weet er zelf niet genoeg vanaf om dit anders te doen.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/04, 16:08:10 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Updaten Blokkendoos documentatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/04, 11:01:31 »
Hey, bedankt voor het melden. Ik heb er nu in ieder geval gelijk even een sticker (label) op geplakt dat dit artikel niet up-to-date is.
Zelf heb ik helemaal geen ervaring met de blokkendoos.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Updaten Blokkendoos documentatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/04, 20:09:04 »
heb net nog een blokkendoos gedaan en maar 1 fout in de paketten van gnome.  gnome-mount kan niet gevonde kon worden.
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Updaten Blokkendoos documentatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/04, 20:22:42 »
Ik heb het artikel even doorgelezen. En zie dat het bij modules vooral gaat om pakketten die je zou kunnen installeren. Het lijkt me beter om de benodigde pakketten en de optionele pakketten te scheiden. Ik neem aan dat je bijv. gdm echt wel moet installeren om het werkend te krijgen. Paketten zoals mc, links en ik denk ook gnome-mount zijn niet nodig.

pcschouten op welke Ubuntu versie heb jij het uitgevoerd? En werkt het verder wel goed? (op dat gnome-mount na). Dan kunnen we erbij zetten voor welke Ubuntuversies dit artikel geschikt is. Je mag zelf ook aanpassingen doen als je wilt. Graag zelfs, want jij weet er al meer van dan bijvoorbeeld ikke...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Updaten Blokkendoos documentatie?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/04, 20:34:10 »
Ik heb het artikel even doorgelezen. En zie dat het bij modules vooral gaat om pakketten die je zou kunnen installeren. Het lijkt me beter om de benodigde pakketten en de optionele pakketten te scheiden. Ik neem aan dat je bijv. gdm echt wel moet installeren om het werkend te krijgen. Paketten zoals mc, links en ik denk ook gnome-mount zijn niet nodig.

pcschouten op welke Ubuntu versie heb jij het uitgevoerd? En werkt het verder wel goed? (op dat gnome-mount na). Dan kunnen we erbij zetten voor welke Ubuntuversies dit artikel geschikt is. Je mag zelf ook aanpassingen doen als je wilt. Graag zelfs, want jij weet er al meer van dan bijvoorbeeld ikke...


ik zou niet weten hoe ik het aanpas.
en heb ubuntu mini cd gebruikt van 10.04 desktop  en verder heb ik zelf een lijst gemaakt van wat ik instaleer (dus niks verder gebruikt behalve gnome)


zie code wat ik gebruik nadat de command line geinstaleerd is.
alles wat achter sudo apt-get install staat kan in 1 keer samen met de eerste keer dat je dat intypt.
sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade

sudo apt-get clean

sudo apt-get install xorg gdm firefox xterm xfce4-terminal mousepad icewm mc menu synaptic

update-menus

sudo /etc/init.d/gdm start

sudo apt-get install xorg xterm gdm xlockmore mc links synaptic ubuntu-minimal gnome-core gnome-applets gnome-applets-data gnome-control-center gnome-netstatus-applet gnome-panel gnome-panel-data nautilus-open-terminal file-roller gdebi language-pack-gnome-nl language-pack-kde-nl language-pack-gnome-nl-base language-pack-kde-nl-base xscreensaver ubuntu-artwork

[b](externe bureaublad torrentz mount maneger en firewall)[/b] vino transmission pysdm gufw

[b](samba)[/b] sudo apt-get install samba smbclient smbfs

[b](ps3 server)[/b] sudo apt-get install mencoder ffmpeg mplayer vlc (sun-java6-jre)

[b](printer)[/b] apt-get install cupsys cupsys-client

[b]vpn[/b]    sudo apt-get install openvpn dnsmasq    

« Laatst bewerkt op: 2010/10/04, 20:37:32 door pcschouten »
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Updaten Blokkendoos documentatie?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/04, 21:17:52 »
Ik ben hier vroeger ook nog mee in de weer geweest, en ik herinner me er nog wel veel van.

De documentatie over de blokkendoos zal waarschijnlijk niet veel moeten veranderd worden. Bij het maken van een blokkendoos ben je namelijk gewoon op een redelijk laag niveau aan het werken ( een niveau zonder grafische omgeving ), en aanpassingen aan dit niveau worden in mijn ervaring bijna nooit gemaakt ( ik heb ze toch nog niet gezien in mijn Linux-loopbaan ).

Ik beloof jullie dat ik er in het weekend naar zal kijken en desnoods de nodige aanpassingen zal doen om de handleiding te laten werken met Ubuntu 10.04 en 10.10 ;)

P.S.: ik denk dat het pakket gnome-mount niet meer bestaat. Volgens mij was dit in moderne Linux-distributies vervangen door DeviceKit, maar 'k weet 't niet zeker, want in die materie ben ik niet thuis.

Re: Updaten Blokkendoos documentatie?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/04, 21:54:35 »
@Joshua: Hier in 10.10 is gnome-mount niet te vinden, wel libdevkit-gobject, welke te vinden is met de zoekterm DeviceKit.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Updaten Blokkendoos documentatie?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/04, 22:08:22 »
Hij is hier in 10.04 ook niet te vinden.
Maar zoals ik al zei zitten er een hoop optionele pakketten tussen. links en mc zijn echt niet nodig. Maar de oorspronkelijke auteur van het artikel vond die 'wel handig' denk ik.
Ik snap ook niet waarom het pakket language-pack-kde-nl bij gnome staat ;)


De documentatie over de blokkendoos zal waarschijnlijk niet veel moeten veranderd worden. Bij het maken van een blokkendoos ben je namelijk gewoon op een redelijk laag niveau aan het werken ( een niveau zonder grafische omgeving ), en aanpassingen aan dit niveau worden in mijn ervaring bijna nooit gemaakt ( ik heb ze toch nog niet gezien in mijn Linux-loopbaan ).
Inderdaad!
Wellicht is het dus handig om dan alle niet lowlevel achtige pakketten eruit te halen. En dan evt. apart te melden als tip. Dan blijft dit artikel lekker lang houdbaar :).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline MKe

  • Lid
Re: Updaten Blokkendoos documentatie?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/05, 07:57:35 »
Op zich zou het wel goed zijn om een beschrijving te geven hoe je van de simpele mini.iso installatie helemaal je eigen Ubuntu kan maken met Desktop manager e.d. Speciaal voor een beginner die wat wil spelen. Dus een aantal van deze dingen, hoe je een desktop omgeving kan installeren zijn best handig.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Updaten Blokkendoos documentatie?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/05, 22:03:50 »
De handleiding behandelt de installatie van een grafische omgeving wel, maar het artikel is hier gewoon niet erg duidelijk over. Dat zal ik in het achterhoofd nemen als ik het artikel zal aanpassen ;)