Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubunto starten binnen MS Vista en grub aanpassen.  (gelezen 714 keer)

Offline nweenink

  • Lid
Ubunto starten binnen MS Vista en grub aanpassen.
« Gepost op: 2010/01/23, 14:09:19 »
Hallo,

Ik heb een machine draaien met Windows Vista en Ubuntu 9.10 in dual boot: hda1 Vista, hda2 data, hda3 Ubuntu, hda4 swap. Naast Ubuntu met Gnome heb ik ook de K en de X Windows geinstalleerd zodat ik snel de sessies kan wisselen. Twee vragen:
1) ik wil grub aanpassen zodat ik in het opstartscherm een keuze kan maken uit het lijstje Vista, Gnome, K of X. Is dat mogelijk, en zo ja, hoe?
2) Stel dat ik Vista gestart heb, kan ik dan binnen Vista een van de Ubuntu versies aanroepen en binnen Vista laten draaien? En hoe kan ik dat regelen? En omgekeerd ook, binnen Ubuntu Vista aanroepen?

Ben overigens erg tevreden over de laatste release van Ubuntu en ga er nu vaker mee aan de slag en er meer mee doen. Kan straks MS helemaal de deur uit.;-)

Re: Ubunto starten binnen MS Vista en grub aanpassen.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/23, 17:12:05 »
1 Grub aanpassen http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
2 Dit gaat niet, bij een dualboot moet je altijd de PC opnieuw booten. Bij gebruik van wubi( niet mijn keuze) werk je binnen Vista, , Ubuntu als een programma binnen Windows. Eventueel kan je binnen een OS een vitual machine opzetten, zo kan je switchen tussen de OS'en. Bij een VM kan je alleen niet volledig gebruik maken van de capaciteiten van je computer. Ik heb bijv. Windows in een VM voor mijn TOM-TOM programma. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline nweenink

  • Lid
Re: Ubunto starten binnen MS Vista en grub aanpassen.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/23, 22:22:01 »
Dank voor jullie antwoorden! Ik heb inderdaad het probleem dat ik sommige software alleen onder Vista kan draaien (Garmin, Photoshop). Het wordt hoog tijd dat daar ook Linux varianten voor komen. Gimp2 is wat dat betreft een goede vervanger voor Photoshop, wel even puzzelen af en toe maar dat maakt het ook leuk!
Ik ga er eens met jullie oplossingen aan de slag, dank je wel!