Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardy Netwerkinstellingen buiten grafische schil? (LAN)  (gelezen 843 keer)

saskia

  • Gast
Hardy Netwerkinstellingen buiten grafische schil? (LAN)
« Gepost op: 2008/01/07, 14:36:33 »
Hallo,

Heb nu naast Gutsy Gibbin ook Hardy Heron op mn laptop. Alleen in Hardy lukt het me niet de netwerkinstelingen te wijzigen.
Internet heeft al eens gewerkt op een ander netwerk, maar thuis heb ik een vast ip-adres. Via Systeem > Beheer > Netwerk heb ik een nieuwe locatie aangemaakt, maar op het moment dat ik deze activeer blijft hij eindeloos "netwerklocatie wijzigen" zonder dat er dus iets gewijzigd wordt.
Telkens blijven de instellingen van "zwervende modus" actief..

Is dit een bekend probleem? Misschien kan dit omzeild worden door de configuratiebestanden via de terminal te veranderen ipv via systeem>beheer>netwerk? Ik weet alleen niet precies welke bestanden ik zou moeten veranderen, en wat ik wel/niet moet doen.

vr. groeten en hopelijk kan iemand me helpen,

Saskia

(ps: als t niet lukt kan ik altijd gutsy gebruiken, die heeft wel normaal internet)
(ps2: hopelijk is deze probleemomschrijving duidelijk genoeg.. )

Offline SWAT

  • Administrator
Hardy Netwerkinstellingen buiten grafische schil? (LAN)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/07, 15:24:41 »
geen bekend probleem (bij mij niet), maar op mijn vaste PC (thuis) heb ik altijd een vast IP (geen DHCP). Ik heb hier networkmanager gewoon uitgezet en mijn instellingen in /etc/network/interfaces goed ingesteld (doe dat pas nadat networkmanager uit staat).

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/NetworkManager

voorbeeld van de interfaces file:
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.165
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

auto eth1
iface eth1 inet dhcp