Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.04 en mijn laptop vinden elkaar niet lief  (gelezen 893 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 12.04 en mijn laptop vinden elkaar niet lief
« Gepost op: 2012/05/31, 22:50:47 »
Ik dacht vandaag eens de laptop te upgraden van 11.10 naar 12.04, om toch een beetje bij de tijd te zijn voor de releaseparty ;)
De laptop gaat al jaren mee en heeft al veel verschillende Ubuntu versies gezien. Sinds 8.10 heb ik stug iedere keer een upgrade uitgevoerd, ondanks de adviezen van hier om dat niet te doen ;)
Dat ging altijd goed, alleen bij de overgang naar 12.04 liep hij vast.
Geen ramp, want ik heb backups van de belangrijke zaken.

Alleen nu het probleem: de laptop loopt vrij snel tijdens het booten vast als ik er een live cd instop.
De installatie via de alternate cd lukt wel, alleen gaat het daarna bij de boot van het geïnstalleerde systeem mis.

Opstarten in de recovery mode lukt wel, alleen als ik daarna de Failsafe X op wil starten loopt hij ook vast.
Hetzelfde geldt wanneer ik het netwerk aan wil zetten via het menu wat je ziet in de recovery mode.

Dingen die ik al geprobeerd heb:
Opstarten met de "nomodeset" optie. Dit was sinds 10.04 nodig vanwege de slechte ondersteuning van de videokaart (ATI)
Modemmanager verwijderd, aangezien het booten lijkt te stoppen bij het uitvoeren van modem-manager

Uitvogelen wat er precies misgaat is nu het grootste probleem, aangezien de harde schijf nog read-only gemount is bij het opstarten (dus geen logbestanden) en het scherm reageert nergens op.  Er zit geen seriële of parallelle poort op dat ding, wel firewire. Heeft iemand enig idee hoe ik wel wat meer informatie los kan peuteren?

Ik verwacht niet dat het een hardwareprobleem is, aangezien 10.04 en Windows XP het wel goed doen.

De specificaties van de laptop:
Aspire 5024WLMi
AMD Turion 64 processor ML34 1.8 GHz
ATI Mobility RADEON XPRESS 200 series chipset
ATI MOBILITY RADEON X700 videokaart
1024 MB geheugen
Broadcom bc43XX wireless

Uitgebreidere spekjes met lcpci uitvoer etc. volgen later zodra ik een opstartusb van 10.04 heb gevonden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 12.04 en mijn laptop vinden elkaar niet lief
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/31, 23:01:04 »
Probeer eens een installatie met de Alternate van Xubuntu 12.04 of Lubuntu 12.04. Levert dat wel een bruikbaar systeem op?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 12.04 en mijn laptop vinden elkaar niet lief
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/31, 23:08:36 »
Probeer eens een installatie met de Alternate van Xubuntu 12.04 of Lubuntu 12.04. Levert dat wel een bruikbaar systeem op?
Ik ben bang dat dat weinig zal helpen, aangezien het systeem al vastloopt voordat het inlogscherm verschijnt.
Maar voor de volledigheid zal ik het toch eens proberen :)

In de bijlage staat de uitvoer van dmesg en sudo lspci -vvnn vanaf een live usb van 10.04.4

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 12.04 en mijn laptop vinden elkaar niet lief
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/31, 23:28:18 »
Zomaar eens een schot in het donker: als je dat Broadcomkaartje eens uitschakelt in het BIOS, vervolgens de installatie uitvoert en de eerste start doet in het nieuwe systeem? Met tijdelijke *bedrade* internetverbinding.

Daarna herstarten en in het BIOS de Broadcom alsnog inschakelen, en dan voor de tweede keer normaal opstarten.

Zoals gezegd: een wilde gok. Maar wie weet... Wat je hiermee bereikt, is dat je de installatie en eerste opstart laat geschieden zonder foutmeldingen inzake de Broadcomkaart (wegens ontbrekende firmware). Hopelijk maakt dat het installatie- en opstartproces soepeler.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/31, 23:34:25 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 12.04 en mijn laptop vinden elkaar niet lief
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/01, 02:48:54 »
Niet helemaal wat ik wilde, maar na wat gepruts draait de daily build van Lubuntu 12.10 nu wel :)
Echt betrouwbaar is het uiteraard niet, maar ik kan in ieder geval tijdelijk verder.

Mocht iemand nog een idee hebben over hoe ik het beste de fouten in 12.04 kan achterhalen, dan hoor ik dat graag.

En @pjotr, de wifi kaart uitzetten kan niet in de BIOS, helaas. De enige optie is de laptop openschroeven (er zit wel zo'n mooi klepje zodat het maar 2 schroeven zijn), maar dat doe ik liever niet.