Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Ubuntu voor het eerst..  (gelezen 2725 keer)

Opgelost: Ubuntu voor het eerst..
« Gepost op: 2012/06/12, 21:54:01 »
Hallo,

Ik heb vandaag voor het eerst ubuntu 12.04 64b geinstalleerd. Dit via Wubi. Dit alles ging allemaal vlot en goed. Ik heb deze website ook bij de hand gehad:   https://sites.google.com/site/computertip/directdoen
Ik heb nou verscheidene problemen.

1: Ubuntu loopt af en toe vast. Alles muurvast incl de muis. Enige optie restart knop op de desktop zelf. Ik heb zelf het idee dat dit vastlopen gebeurt als ik in softwarecentrum ben.
2: Netwerk wil niet werken (streamen via lan naar mijn mede8er of appletv). Ik kan op mijn mede8er het netwerk wel vinden en de mappen ook. Alleen kan ik er niet in komen omdat hij om wachtwoorden vraagt ed.
3: Fouten gevonden tijdens behandelen van: am-utils , E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1) (dit tijdens nfs proberen te installeren via de terminal.)
4: Het lukt me niet om via Catalyst 2 beeldschermen te gebruiken, (crossfire uitgeschakeld). Hij crasht dan of geeft elke keer aan dat mijn secundaire beeldscherm nr1 is. Niet te veranderen ook.
5: Hij wil mijn gedeelde netwerkmappen niet onthouden na restart. Hij gooit elke keer een paar weg en ik kan ze dan weer opnieuw aanvinken om te delen.

Ik heb eventueel ook nog andere linux installatie types liggen. Zorin, Puppy en Mint.. Ik ben altijd wel redelijk tevreden geweest met windows en kan er goed mee uit de voeten. Alleen kan ik me af en toe idioot aan windows ergeren.
Nou moet ik ook zeggen dat ik met windows hardware problemen had. Heel af en toe blue screen of death.. (dan heb ik het over 1 a 2 keer in het half jaar. Bijna nonstop draaiende). En in windows werdt er elke keer 1 partitie gedumpt. Niet meer te vinden of te herstellen. Deze vind ik nou met Ubuntu weer terug. Wel blij om. Gaat om een 1600g partitie met bluray films.

Dit zijn de problemen waar ik nu een beetje mee knoei. ik ben ook verder nieuw hierin. En ik krijg het idee dat ubuntu wat langzamer is dan windows 7 ultimatum. Wat niet zo hoort te zijn ga ik vanuit. Kan iemand mij een beetje opweg helpen. En vraag gerust om meer info...

Mijn pc.
Amd Phenom II  X4 965 x4 (3,7ghz)
Geil 8gb geheugen 1600mhz
Msi Moederbord Type ben ik even kwijt.
Videokaarten Ati Radeon. Crossfire. hd 4800 series. (volgens mij 4870 en 4850)
2 seagate schijfen 2tb en 2,5tb en 2 wd externe 500 en 750gb
Dual boot Windows Ultimatum 64b en Ubuntu 12.04 (deze 2 OS staan op de C schijf. Deze heeft een grote van 200gb)

Groeten Sven Visser
« Laatst bewerkt op: 2012/06/14, 04:34:40 door vissersven »

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/12, 22:37:00 »
Er wordt afgeraden om via wubi te installeren:https://sites.google.com/site/computertip/installeren
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/12, 23:10:52 »
Okey deleten die handel dus. En opnieuw installeren. Ik begrijp dat je via dvd/usb via de installatie de partitie van windows (c:) kan opdelen in 2 partities. 1 ubuntu en 1 windows. Klopt dit? En wat is dan een mooie grote voor de partitie van ubuntu?? Ik kan een ruimte maken van ongeveer 70gb. Alleen lijkt het mij verstandig ook nog wat speelruimte voor windows over te houden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/12, 23:19:24 »
Over de grootte zijn de meningen verdeeld, ikzelf hanteer altijd 20GB, alle data (foto's, muziek, brieven enz.) zet ik op een data partitie (NTFS) zodat ik altijd alles met elk OS kan benaderen, crashed er een OS, dan ben ik niets kwijt.
Het is maar een tip ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/12, 23:36:31 »
nee precies zo werk ik ook. de os partitie gebruik ik enkel voor programma's en os.

Ik twijfel alleen nog welke os ik zal installeren. Heb natuurlijk al lichtelijk kennis gemaakt met ubuntu.

Heb iso's van

Mint 13 cinnamon
Mint 13 mate
Zorin 5
Ubuntu studio 12.04
Ubuntu desktop 12.04

En ik kan natuurlijk nog een andere downloaden. Het wordt mij niet helemaal duidelijk wat de voor en nadelen zijn tussen de verschillende os's. Krijg ik problemen met prog's of drivers... Ik gebruik mijn pc hoofdzakelijk als lan-server.  Downloaden ed. Films muziek foto's. Maar vind het ook wel mooi als het er superdeluxe uitziet en dergelijke..
« Laatst bewerkt op: 2012/06/13, 04:25:42 door vissersven »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/13, 00:04:26 »
Daar ga ik je geen advies over geven :lol:
Zet ze als live CD op een USB stick en ga ze allemaal bekijken, dan ben je een weekje zoet en daarna weet je welke jou het beste bevalt .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/13, 00:17:35 »
haha prima..

Als live cd op usb zetten zeg je. Gewoon iso uitpakken naar usb??


Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/13, 00:40:32 »
thnks..

ik ga het proberen

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/13, 00:48:52 »
Bah mijn windows is echt crap merk ik..

Kan wubi / ubuntu installatie niet verwijderen. Geen installatie file in Control Panel\All Control Panel Items\Programs and Features. Nada.. En op c schijf kan ik alleen ubuntu map vinden met een grote van 17,5gb.

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/13, 01:08:35 »
Ik vrees dat een "reguliere" installatie i.pv. Wubi deze problemen niet gaat verhelpen.

Doe ook eens een geheugentest middels "memtest" (staat op de Ubuntu live-cd).

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/13, 04:24:57 »
Bah ben nog steeds bezig.

Geheugen test was goed
Schijfcontrole goed, geen fouten.
usb flash boot werkt niet bij mij.

Dus probeer ubuntu te installeren via dvd. Stap 1 geen probleem, Pas bij de stap installatie krijg ik maar 2 opties ipv 3. De optie ubuntu naast windows installeren mist. Volgens ubuntu staat er geen besturingsysteem op. Terwijl ik nu vrolijk via windows een bericht post. Windows werkt gewoon.

Wordt er een beetje tureluurs van. Heeft iemand oplossingen. Of moet ik de optie linux gewoon opgeven. Klote pc heeft me klauwen vol geld gekost alleen lijkt het alsof niks werkt.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/13, 10:21:15 »
"De optie ubuntu naast windows installeren mist".

Zelf pak ik de optie eronder: Iets Anders (dus zelf toewijzen). Dan opent het partitietabel. Je moet dan wel een losse swappartitie aanmaken.
voorbeeld opbouw partities:

100 mb windows boot
  50 Gb windows
  20 Gb linux
    2 Gb swap (advies is meestal 2x intern geheugen)
Eventueel losse boot partitie en losse datapartitie (zie Ron)

Voor de linuxpartitie moet je een koppelpunt meegeven; klik op wijzigen, bestandssysteem op ext4, koppelpunt op /
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/13, 11:17:37 »
Ik vermoed dat er al 4 primaire partities zijn en dat Ubuntu daarom de optie niet aanbiedt om naast Windows te installeren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/13, 11:24:05 »
@erik1984: nou zijn zelfs de diskettes al oranje geworden.  =D
Overigens +1.

Handleiding voor de aanpak van een harde schijf met vier primaire partities:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier-primaire-partities
(punt 6.1, rechterkolom)

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/13, 11:39:01 »
@Pjotr
[offtopic]
Na vanavond weer gewoon blauw vrees ik  :|
[/offtopic]

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/13, 19:14:50 »
Het was een Schijf met 2 partities. Heb nog geen idee wat het probleem is. Heb even in mijn hardware doos gezocht en vond nog een 40g 10,000rpm schijf. Ik heb deze enkel in de pc gedrukt en Mint 13 geinstalleerd. Hier had ooit windows 7 op gestaan. Alleen niet compleet. En nu zag mint of ubuntu wel dat er een besturingsysteem op stond. Vreemd.. Maargoed, (deze windows wou overigens ook niet meer werken). Heb mint geinstalleerd op deze schijf. Daarna de rest van de schijven weer aangesloten. En zie alle partities weer. Incl de. win7 partitie. (degene die het altijd nog deed).

Alles werkt.

Alleen is het mij nog niet duidelijk hoe ik met mijn media speler mijn gedeelde mappen bereik. Hij ziet de groep wel en de mappen ook alleen heb ik ww-en nodig om erin te komen. Bij het instellen van 'deeloptie's vroeg mint mij of nautilus de rechten ed zou bepalen. Dit was de enige optie tegenover annuleren. Nu vraag ik me ook af wat Nautilus doet. Kan het niet als programma vinden.

Mint 13 is wel okey. Niet razend enthousiast.

Kan ik ook nog een andere besturing installeren op een andere schijf???  Windows bijv, ubuntu, (ik ben er nog niet achter of windows het nog doet maar het lijkt me verstandig de schijf te formateren ivm eerdere problemen.  Deze schijf had 2 partities. C windows 200gb en een partitie films 1800gb. De films partitie was in windows niet zichtbaar. Heel vreemd allemaal.
Het is een western digital schijf van 2tb van 8mnd oud.

.....
Hij liep nu net even vast. Muurvast. Voor het eerst in Mint 13.. Muis was niet te bewegen, toetsenbord deed niks en de tijd bleef stil staan.
.....

Kan ik een soort rapport opmaken van dergelijke fouten, problemen.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/13, 21:32:43 »
Citaat
Kan wubi / ubuntu installatie niet verwijderen. Geen installatie file in Control Panel\All Control Panel Items\Programs and Features. Nada.. En op c schijf kan ik alleen ubuntu map vinden met een grote van 17,5gb.
Als hiermee bedoeld wordt de map C:\Ubuntu, is dát de wubi-installatie. En die is zeker te verwijderen met CCleaner. Kan je meteen alle resten ook opruimen.

De andere helft van het antwoord bijna vergeten: Mij bevalt LinuxMint13 (maya) mate uitstekend. (Dat zegt er niets over hoe het anderen bevalt)
« Laatst bewerkt op: 2012/06/13, 21:35:24 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/13, 22:56:54 »
Ccleaner, je hebt gelijk. Maakt niet meer uit, ik heb de windowspartitie geformateerd. Memtest86+ loopt nu. Duurt wel lang, nu 3uur bezig. Wat ik zelf vreemd vind, ik zie dat mijn geheugen op 800mhz draait ddr1600.

En over helemaal opnieuw beginnen. Heb dat naar mijn idee met de laatste installatie gedaan.

Nieuwe hdd erin 40gb 10000rpm, compleet geformateerd. En daarop enkel mint geinstalleerd. Met dat dit gebeurde heb ik de andere schijven niet aangesloten. Enkel deze schijf.

Na de installatie en opstarten en proberen heb ik de andere schijven aangesloten. Gebruik de overige schijven alleen voor data. Windows partitie is al geformateerd.

Dat is toch het principe van vanaf het begin aan beginnen. Heb alleen mijn data niet verwijderd. Films, muziek, documenten en foto's. Hier kan ik ook geen backup van maken. Is zo'n 2,5gb.

Ik kan zelf 3 dingen bedenken die misgaan.
1 van de 2 data schijven kapot. 2 of 2,5 tb.
Conflict in het geheugen.
Of te weinig power om alle componenten aan te sturen.. Vond het bij windows ook altijd wel vreemd. Als de pc crashte kon er nooit een rapport opgemaakt worden. Heb een 750w voeding. Ivm met hardware van 1e post plus een 40gb 10000rpm sata hdd en 2 dvd branders. Is dan 750w genoeg? Is dit na te gaan.

Stel ik begin overnieuw. Stuit ik straks weer ophetzelfde probleem. Ben er wel van overtuigd dat het niet aan mint ligt.

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/13, 23:45:12 »
Mentest is nog steeds bezig.
Systeem:  AMD64
Moederbord: MSI 790FX-GD70 ms-7577 am3 socket
CPU: AMD Phenom 2 X4 965 Black edition, 3,4ghz True quad core design, 8mb total cache AM3 Socket
Geheugen: 4x Geil 2gb Pc3 12800   1600mhz ddr3 Latency CAS7
Video: 2kaarten / Crossfire, ATI Radeon HD4870 1Gb GDDR5 Vapor-X & ATI Radeon HD4850 1Gb GDDR3 Vapor-X
Geluid: onboard
Voeding: Silent Pro M-700 (RS-700-AMBA-D3: 700W Active PFC power supply.
HDD: kan ik nu niet inzien.

Mijn opstelling nu, 3 interne hdd's
1: sata hdd 40gb 10000rpm.
Geformateerd en mint 13 cinnamon op geinstalleerd. 37gb waarvan 29gb voor os ext4 en 8gb voor swap. Autonatisch door install dvd.
2: sata hdd 2,5tb 7800rpm.
Niks aan gedaan. 2 partities. 1,5tb voor films en muziek en 1tb voor downloads, foto's en documenten.
3: sata hdd 2tb 7800rpm.
2 partities. 200gb waar windows voorheen opstond en later wubi. Deze is geformateerd. Hier draaide windows prima op. En een partitie van 1,6tb waar enkel films opstaan. Deze was in windows niet zichtbaar. Verborgen. Vreemd geval. Ik kon m wel zien en openen met partitie programma's alleen kon ik er geen label aangeven of letter toewijzen. En dus niet gebruiken. Nu met mint of ubuntu kan dat weer wel.

Opstelling voorheen 2 hdd's:
1: sata hdd 2tb 7800rpm.
2 partities. 200gb windows voorheen opstond en later wubi. Hier draaide windows prima op. En een partitie van 1,6tb waar enkel films opstaan. Deze was in windows niet zichtbaar. Verborgen. Vreemd geval. Ik kon m wel zien en openen met partitie programma's alleen kon ik er geen label aangeven of letter toewijzen. En dus niet gebruiken.
2: sata hdd 2,5tb 7800rpm.
Niks aan gedaan. 2 partities. 1,5tb voor films en muziek en 1tb voor downloads, foto's en documenten.

Ik ben er van overtuigd dat er ergens in het hardware een conflict veroorzaakt.
De pc is samengesteld op Alternate pc builder. En heb toen flink geinvesteerd. Vorige pc heeft het heel erg lang vol gehouden en dit wou ik weer. De problemen kwamen vrij in het begin al. Dit werd toen afgeschoven op illigale en 1 van de 1e installaties van win7. Later bij legale installatie bleven de problemen voordoen.

Wat ik wel heel vreemd vond bij windows. Was dat de vastloop problemen alleen in het begin kwamen. Alsof windows later went aan de problemen en later wel goed blijft lopen. Echter bleef de onZichtbare partitie altijd onzichtbaar. Heb laatste halfjaar geen vastloper gehad.

Nou wil ik het graag eens opgelost zien. En hoopte dat het aan windows lag, en ergerde ik me aan de bugs van windows. Tijd voor linux. En hoop dat de problemen opgelost zouden zijn..
Nou groeit het geld me ook niet op de rug en word ik soms wat moedeloos van het zoeken. Memtest is nu 4:04uur bezig..

 Wat te doen???
« Laatst bewerkt op: 2012/06/14, 00:25:08 door vissersven »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/13, 23:50:23 »
Memtest afbreken. Memtest is eindeloos, en duurt zo lang als jij zelf wil. Eén volledige toer is doorgaans genoeg.

Overigens: problemen hebben bij het omgaan met Windows, is doorgaans geen goede reden om Linux te gaan gebruiken. Ook bij Linux zul je problemen tegenkomen. Linux is geen oplossing voor alle problemen, en heeft z'n eigen hobbels.

Voor elk besturingssysteem geldt: je kunt het alleen met succes gebruiken, als je gestructureerd te werk gaat. Verstand erbij houden, logisch denken, doelgericht handelen. Bij Windows, bij Linux en noem maar op.

Lukt je dat niet, dan zul je bij elk besturingssysteem hopeloos gefrustreerd raken. Dan ben je het beste af met een Chromebook of zo.... http://www.google.com/intl/nl/chromebook/
« Laatst bewerkt op: 2012/06/13, 23:54:28 door Pjotr »

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/14, 00:32:06 »
Mmm, okey.. Ik weet dat het niet aan mijn besturingsysteem ligt. De hardware. Alleen waar. Ik ben van mening dat ik wel redelijk gestructureerd te werk ga. Zoals ik bovenaan ook vermeld.

1e stap: 1 hdd aansluiten. Hierop mint installeren. Installatie volgen. En vervolgens de software. Ook met hulp van de goolge computertips site in eerdere posts. Als alles klaar is stap 2.

2e stap. De data hdd's aansluiten. Enkel om de foto's, films en muziek.

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/14, 00:56:27 »
Een ingeving:

Wat ik nu probeer. Heb schijf 3 losgekoppeld. Films en de lege partitie. Blijft alles stabiel lopen. Ligt het aan de schijf. Of de voeding??

Update !!
Hij liep weer vast.
Heb nou allebeide schijfen los en alleen de 40gb Mint Schijf nog aangesloten. Zoals ik het spul ook geinstalleerd hebt feitelijk.

Ik heb bij eerdere pogingen om het probleem te vinden ook wel eens gehoord dat de GEIL geheugenkaarten snel conflicten mee brengen. Wat mij ook opviel bij memtest86+ was dat deze de volgende info gaf.
800mhz ddr1600 geheugen.. Dit deugt in mijn ogen niet. En zoiezo gaf memtest al fouten aan..

De specs van deze kaarten geven het volgende aan. Van verpakking van de kaarten.
Geheugen: 4x Geil 2gb Pc3 12800   1600mhz ddr3 Latency CAS7

Ik denk dat ik het daar moet gaan zoeken..
Wat mij ook opvalt in mint zelf is dat als ik een programma opstart het beeld een keer schokt en daarna het programma gewoon verder oppakt.
Miss conflict in de video afdeling. Ik heb de ati drivers wel geinstalleerd.

groeten.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/14, 01:42:14 door vissersven »

Re: Ubuntu voor het eerst..
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/14, 02:54:01 »
 ^-^ ^-^ ^-^ ^-^
Eureka.

Bios van geheugen stond niet goed.

Ben nou al een tijdje non stop bezig zonder reboot. En alle schijven en hardware aan boord. Hoop dat dit zo blijft. Toch bedankt jongens. Ik zal nu op onderzoek uit over netwerken. Is dit alleen mogelijk via NFS of kan ik mijn pc ook openbaar maken in het netwerk zoals windows pc's??

Slotje
« Laatst bewerkt op: 2012/06/14, 04:34:09 door vissersven »