Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechtmuisknop werkt niet  (gelezen 828 keer)

Offline Maureen

  • Lid
rechtmuisknop werkt niet
« Gepost op: 2015/05/14, 17:31:17 »
Ik heb een nieuwe laptop Acer E5-571 waar ik Ubuntu 14.04 op heb geinstalleerd. Alles werkt prima, behalve dat mijn rechtermuisknop niet functioneert. Links werkt wel. Bij systeeminstellingen zit geen optie dit aan te zetten. Wat kan ik doen om dit op te lossen?

Offline RikRik

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/14, 18:35:18 »
Ik heb een nieuwe laptop Acer E5-571 waar ik Ubuntu 14.04 op heb geinstalleerd. Alles werkt prima, behalve dat mijn rechtermuisknop niet functioneert. Links werkt wel. Bij systeeminstellingen zit geen optie dit aan te zetten. Wat kan ik doen om dit op te lossen?
Even een andere muis proberen, van de buren ofzo

Offline Maureen

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/15, 13:07:16 »
Het is een touchpad.

Offline HarzG

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/15, 15:41:57 »
Wat levert een test van de instellingen op?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Maureen

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/15, 16:29:40 »
Testen levert op dat bij rechtsklikken hetzelfde gebeurt als bij linksklikken, namelijk bij 1x klikken wordt de buitenste cirkel blauw, bij 2x eerst de buitenste en dan de binnenste. Ik kan niet vinden waar ik de instellingen kan wijzigen. Onder systeeminstellingen heb ik alleen de keus mijn primaire knop links of rechts te maken? Ik ben niet heel erg ubuntu-onderlegd, was al blij dat ik de laatste lts versie geinstalleerd kreeg ;-) dus ik hoop dat er een oplossing is en dat die niet al te ingewikkeld gaat zijn...

Offline EZ-man

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/15, 16:55:58 »
@HarzG: kan je dit verhaal op AskUbuntu Acer Notebook rightclick not working  beoordelen op zijn toepasbaarheid voor Maureen?

Offline jolo

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/15, 17:31:57 »
Testen levert op dat bij rechtsklikken hetzelfde gebeurt als bij linksklikken, namelijk bij 1x klikken wordt de buitenste cirkel blauw (…)
In principe zou je wel verschil behoren te zien. Bij het klikken op de linker touchpad knop zou onder die cirkel deze tekst behoren te verschijnen:  Enkele klik, primaire knop. En als je op de rechter touchpad knop klikt: Enkele klik, secondaire knop.

Verder kun je in afwachting op een eventuele reactie van HarzG over die AskUbuntu hyperlink van EZ-man, alvast het eerstgenoemde terminalcommando uitvoeren, en hier posten
xinput list [Enter]
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline HarzG

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/15, 17:46:53 »
@EZ-man: bedankt voor de link  :)  Via deze informatie kwam ik op onze Duitse zustersite.
@Maureen: Kan je een terminal openen en het volgende commando uitvoeren:
grep -B 5 mouse /proc/bus/input/devices
Als je in de reactie niets ziet van een touchpad, dan wordt het apparaat niet herkend.
Er zijn tips hoe die onder de oudere Ubuntu-versie 12.04 geactiveerd kunnen worden, maar ik weet niet of die ook voor 14.04 nog werken.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Maureen

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/16, 17:33:33 »
@jolo: ik heb nog een keer getest, en bij links klikken krijg ik inderdaad Enkele klik: primaire knop, maar als ik rechts klik krijg ik de dezelfde tekst, dus ook primair ipv secundair. Voor de resultaten van het commando xinput list, zie de bijlage voor een schermafdruk.
@HarzG: voor de resultaten van het commando dat jij vroeg in te typen, zie ook de bijgevoegde schermafdruk.
Kunnen jullie hier wat mee?

Offline jolo

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/16, 19:52:21 »
In ieder geval komt zo te zien de info uit beide output overeen, met die Ask Ubuntu hyperlink van EZ-man. Had je daaruit al iets kunnen proberen? Of heb je daarover vragen? 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline HarzG

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/16, 21:00:22 »
Ik heb geen Acer om te testen, maar ik gok dat de oplossing in het forum van Archlinux de oplossing is. Daarin staat nl. expliciet het apparaat en heeft een eigenaar van een Aspire E5-571 bevestigd dat het werkt.
Eerst in de terminal een kopie maken van het configuratiebestand
sudo cp /usr/share/X11/xorg.conf.d/50-synaptics.conf /usr/share/X11/xorg.conf.d/50-synaptics.kopiedan de code van psychedelicious kopieren
Section "InputClass"
       Identifier "force clickpad"
       MatchProduct "SYN1B7E:01 06CB:2970 UNKNOWN"
       Option "ClickPad" "on"
       # Enable bottom right half as right button
       Option "SoftButtonAreas" "50% 0 82% 0 0 0 0 0"
       Option "TapButton1" "1"
EndSection
vervolgens in de terminal uitvoeren
sudo nano /usr/share/X11/xorg.conf.d/50-synaptics.confGa naar de laatste regel van het bestand, met shift-insert plak je de codetekst helemaal onderaan in het bestand.
Nadien nog 1 keer enter (dan heb je een lege regel onder de ingevoegde code), vervolgens met Ctrl-X sluiten en Y antwoorden op de vraag of je de wijzigingen wilt bewaren.
Nadien moet je 1 keer uitloggen & weer inloggen, dan werkt je rechter muisknop van je touchpad.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Maureen

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/17, 16:21:21 »
Dit leek me wel heel duidelijk, maar ik doe alsnog vast iets fout, want het werkt niet :-(
Bij het uitvoeren van de 1e en 2e code uit de mail van HarzG krijg ik de de melding opdracht niet gevonden. En de melding van  het uitvoeren van de 3e code, met daarna opslaan en afsluiten, zet ik even in een 2e reactie, want samen zijn ze te groot voor in 1 bericht.

Offline Maureen

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/17, 16:21:52 »
uitvoer 3e code:

Offline EZ-man

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/17, 16:43:33 »
@Maureen: Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met het werken in de terminal en de handigheidjes.
Als men een instructie-regel op de website plakt in de terminal gebruikt men         SHIFT + CTRL + V
Als men een instructie-regel vanuit de terminal wil kopieren en plaatsen op de site gebruikt men      SHIFT + CTRL + C

Dat zijn terminal handgheidjes, op de website zelf gebruik je de normale toets-combinaties CTRL + V  en CTRL + C .
Je kan daardoor een tekst plakken (en hoeft dus geen scherm-afbeelding te maken).  :D

De opdracht van HarzG :
  sudo nano /usr/share/X11/xorg.conf.d/50-synaptics.conf

   betekent een bestand bewerken met een zeer eenvoudige editor. Men kan ook een iets makkelijker editor gebruiken leafpad.

gksudo leafpad /usr/share/X11/xorg.conf.d/50-synaptics.conf
Krijgt men een foutmelding dat leafpad ontbreekt, installeer deze dan:
sudo apt-get install leafpad
Tot zover een paar praktische zaken.

Offline HarzG

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/17, 17:48:00 »
Sorry, misschien was ik te kort door de bocht met de uitleg. Het was inderdaad niet de bedoeling de codetekst in de terminal te plakken, maar in het configuratiebestand met de naam 50-synaptics.conf.
Eigenlijk was de terminal alleen even nodig voor de back-up van het bestand.

Het configuratiebestand kan ook gewoon grafisch met gedit aangepast worden (zie bijlage). Deze editor is "vanaf fabriek" in Ubuntu beschikbaar.
sudo gedit /usr/share/X11/xorg.conf.d/50-synaptics.conf
Overigens is de gewone plakfunctie ook in een editor van de terminal beschikbaar via het menu. Het menu in de terminal en in andere applicaties wordt zichtbaar zodra je schuift naar de bovenste regel van je scherm met de muis.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Maureen

  • Lid
Re: [OPGELOST] rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/18, 20:33:41 »
HET WERKT!!!!!!
Ik snapte door jullie laatste 2 berichten nu dat ik de code van psychedelicious moest kopieren, en  die pas na sudo gedit /usr/share/X11/xorg.conf.d/50-synaptics.conf in de terminal moest plakken ipv ervoor zoals ik eerst begreep. En ctrl+shift ipv alleen ctrl is ook handig om te weten inderdaad.

Heel veel dank voor jullie hulp en vooral ook jullie geduld! Super.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2015/05/18, 20:41:19 »
we trekken een fles open  :D

Verzoek: kan dit topic als opgelost markeren ?

Offline Maureen

  • Lid
Re: rechtmuisknop werkt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/18, 20:53:03 »
Haha, ja proost!

Oww, ja doe ik.