Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herinstallatie  (gelezen 812 keer)

Offline G2G

  • Lid
herinstallatie
« Gepost op: 2014/09/26, 21:51:52 »

Na mijn softwarebronnen probleem werd mij aangeraden om te herinstalleren. Nooit eerder gedaan, maar ik heb de aanwijzingen gevolgd van:

https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Ik plak die even hieronder:

Aan de slag

De makkelijkste methode is deze:

a. Start Ubuntu op vanaf de Ubuntu-DVD.

Kies "Nederlands" als taal.

Selecteer Ubuntu uitproberen

Klik op het grijze Ubuntulogo (Snelzoeker), bovenin de uitklapbare zijbalk. Gebruik de zoekterm Gparted
Klik op Gparted Partition Editor

b.Vernietig alle Ubuntu-partities, ook de swap-partitie. Een eventuele afzonderlijke home-partitie kunt u beter eveneens vernietigen, want dat is een nutteloze complicatie (opgeruimd staat netjes...).

Als volgt gaat u in Gparted te werk: klik op de te vernietigen partitie. Werkbalk Gparted: Partitie - verwijderen. Nu staat deze bewerking in de wachtrij. Klik daarna op de werkbalkknop met de "vink" (de groene V), om de bewerking te laten uitvoeren.

Let op: dus niet formatteren, want dan blijven de partities als zodanig bestaan! Vernietig alle Ubuntupartities, zodat er "onbruikbare" lege ruimte ontstaat.

Let op: de bestaande swap-partitie kunt u alleen vernietigen via een tussenstap: u zult hem eerst even moeten ontkoppelen (unmount). In Gparted klikt u daarvoor eerst met de muis op de swap-partitie. Daarna doet u even een rechtsklik met de muis en kiest u Swapoff.

Op die  Gparted Partition Editor ben ik nog wel terechtgekomen. Ik zag drie partities staan, met voor mij onbekende namen. Geen Swap-partitie overigens.
De eerste kon ik probleemloos verwijderen door delete en inderdaad groene V teken aan te klikken.

Daarna lukte niks meer. De andere 2 partities zie ik wel staan

/dev/dsa (sleutelsymbool) ext4
ongebruikt                         ongebruikt

Maar ik kan ze noch vernietigen/verwijderen/deleten, noch formatteren.

Wie helpt mij?

Op het internet talloze manieren om dan toch te kunnen formatteren, maar dan is er steeds sprake van een windows installatie of -CD.  Maar Windows staat niet op deze cd, de de CD heb ik ook niet.

Bij de installatie van Ubuntu vorige maand had ik ook een fout gemaakt, waardoor Windows niet meer op deze laptop (Dell Latitude E6410) staat. Ik had van alles een backup, dus dat was op zich geen probleem.


Offline IHC1000

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/27, 19:48:18 »
Als je dit:
 /dev/dsa (sleutelsymbool) ext4
ongebruikt                         ongebruikt
ziet staan, is je schijf sda compleet leeg.

Je draait de installatie cvd of usb-stick en bij de schijfindeling, daar kom je vanzelf, kies je iets anders.
Je maakt nu een swap partitie ongeveer de grootte van je intern-geheugen.
En je maakt één of meer ext4 partities op een van deze partities kun je dan je Ubuntu variant installeren, één van de ext4 partities geef je het koppelteken / (root) daar komt je basissysteem.
Herstarten als ie dat vraagt en als windows onderaan staat in de bios/uefi zal het grub menu verschijnen.


 

Offline G2G

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/28, 13:11:43 »

Maar Windows staat niet op deze cd, de de CD heb ik ook niet.


Mijn vergissing met typen, dit moet zijn:
Maar Windows staat niet op deze PC, de de CD heb ik ook niet.

Offline IHC1000

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/28, 13:42:21 »
Ik dacht je de backup had teruggezet.
Maar goed, hoe is de situatie nu?
Plaats anders is een schermafdruk van Gparted.
Is sda leeg dan zien we dat direct, als je alleen een ubuntu variant wil dan blijft het bovenstaande van toepassing.
Je kan dan de regel over de bios en windows overslaan, je harde schijf (sda) staat meestal wel in het opstarttraject. 

Succes!

Offline G2G

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/04, 16:22:01 »
Tja, ik had het anders geadviseerd hoor. Maar ieder heeft zo zijn eigen methode.

Een herinstallatie kan je gewoon doen als de oude Ubuntu er nog op staat.

Je doet dan de live-cd in de lade, je start ermee op, dan kies je voor Installeren, bij schijfbeheer kies je voor de hele schijf gebruiken, en had zal vanzelf allemaal gaan.

Wil je van te voren zelf partities maken, dan adviseer ik de Live CD van GParted, zodat je gelijk aan de gang kan gaan. Met de GParted die in Ubuntu zit, moet je eerst zorgen dat de schijf wordt afgekoppeld, omdat je nu eenmaal gekoppelde schijven niet kan bewerken.

Wat late reactie van mij, maar het probleem bestaat nog steeds. Dus ben blij met het meedenken van jullie :)

Opstarten met de live cd in de lade doe ik altijd als ik de PC aanzet. Allen ik zie dan nergens de keuze voor installeren. Dus er gaat hier niks vanzelf.
Ik weet niet wat je bedoelt met Live CD van Gparted. Daarbij is het zo dat dat koppelen, dan wel ontkoppelen nou net het probleem was waardoor ik niet kon formatteren en herinstalleren.

Offline G2G

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/04, 16:25:26 »
Ik dacht je de backup had teruggezet.
Maar goed, hoe is de situatie nu?
Plaats anders is een schermafdruk van Gparted.
Is sda leeg dan zien we dat direct, als je alleen een ubuntu variant wil dan blijft het bovenstaande van toepassing.
Je kan dan de regel over de bios en windows overslaan, je harde schijf (sda) staat meestal wel in het opstarttraject. 

Succes!

Even checken of de schermafdruk werkt

Offline G2G

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/04, 16:59:48 »
Ik dacht je de backup had teruggezet.
Maar goed, hoe is de situatie nu?
Plaats anders is een schermafdruk van Gparted.
Is sda leeg dan zien we dat direct, als je alleen een ubuntu variant wil dan blijft het bovenstaande van toepassing.
Je kan dan de regel over de bios en windows overslaan, je harde schijf (sda) staat meestal wel in het opstarttraject. 

Succes!

Ik weet niet welk 'bovenstaande' je bedoelt.

Bij de eerste installatie deed ik het ook al fout, want na de installatie stond windows er niet op. Maar windows hoef ik niet.

Kort samengevat:
Ik wilde nog wat programma's op ubuntu zetten. Dat kan niet: "Broken Count". op dit forum werd me uiteindelijk aangeraden te formatteren (zie andere vraag van mij op dit subforum), maar dat formatteren kan niet...iets met koppelen of ontkoppelen.
Ik hoef geen windows. Ik heb geen backup die ik terug hoef te zetten. Mijn data heb ik op een externe schijf en dropbox.

Ik heb schermafdruk  van Getparted. Getparted staat niet op de DVD. Tenminste dat denk ik. Ik weet eigenlijk niet hoe ik dat checken kan. Daarom heb ik een schermafdruk bijgevoegd van de DVD. Wellicht helpt dat.

Als ik rechtsklik op /dev/dsa dan krijg ik een contextmenu (hiervan kan ik geen schermafdruk maken) . Hierin is 'formatteren' grijs en 'ontkoppelen'  niet grijs. Als ik daar dan op klik krijg ik een foutmelding (waarvan ik de tekst copy/paste:
Kon /dev/sda1 niet ontkoppelen
De partitie kon niet ontkoppeld worden van de volgende koppelpunten:

/

Waarschijnlijk zijn er nog andere partities aan deze koppelpunten gekoppeld. Het is het beste om deze partities handmatig te ontkoppelen.

Wat hier het beste is, kan niet omdat er A) geen andere partities zijn en B) er niet ontkoppeld kan worden.

Offtopic, ik zou blij zijn dat ik niet bij haast elke handeling mijn wachtwoord moet invullen.

Ik hoop dat iemand zijn tanden hier wil inzetten.....

Groet...

PS krijg de melding bij plaatsing, dat bestand te groot is. dus schrermafbeeldingen maar even apart


« Laatst bewerkt op: 2014/10/04, 17:23:22 door G2G »

Offline G2G

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/04, 17:04:04 »
printscreen van DVD is te groot om hier te plaatsen

Offline G2G

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/04, 17:06:28 »

Ik weet niet wat je bedoelt met Live CD van Gparted. Daarbij is het zo dat dat koppelen, dan wel ontkoppelen nou net het probleem was waardoor ik niet kon formatteren en herinstalleren.
[/quote]
Dit staat er veel onaardiger dan dat ik het bedoel :)

Offline Nero

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/04, 17:54:48 »
De schermafdruk die je hier plaatst is toch niet als je opstart van de live cd. Ubuntu heb ik reeds lang niet meer gestart (heb geen boodschap aan Unity) maar een live cd met Dropbox geïnstalleerd???

Offline G2G

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/04, 23:05:22 »
De schermafdruk die je hier plaatst is toch niet als je opstart van de live cd. Ubuntu heb ik reeds lang niet meer gestart (heb geen boodschap aan Unity) maar een live cd met Dropbox geïnstalleerd???

Beste Nero,

Bedankt voor je reactie.

Je stelt me een vraag die ik niet kan beantwoorden. Ik zie je allerlei begrippen gebruiken, die ik in relatie tot mijn probleem helemaal niet of niet helemaal kan plaatsen.
Ik ken de live cd niet. Ik heb geen idee wat Unity is. Ik snap ook niet waarom je mij meldt dat je Ubuntu al heel lang niet meer hebt gestart (Blijkt ergens uit dat ik dat heb gedaan of juist niet of had dat had moeten doen of juist niet?) Mijn kennis van de Ubuntu-taal is gewoonweg te beperkt.
Het enige wat ik snap/ken van jouw vraag  is Dropbox  :-[

Daarom weer even het probleem waarmee ik worstel.
Op deze PC (een Dell Latitude E6410) stond windows.
Van een site (ik weet niet meer welke, want met windows zijn de gegevens vd installatie gewist) heb ik een Ubuntu-installatie programma gedownload.
Dat programma vervolgen op een DVD gebrand (het was te groot voor een cd) en vervolgens de pc gestart met deze DVD in de lade. Nog steeds met windows.
Toen kon ik Ubuntu installeren. Dat ging goed, ik was alleen windows kwijt.

Ik heb het zojuist nog even getest, maar het maakt niet uit of ik de PC start met de DVD er in of er niet in.
Nu met de DVD niet in de lade heb ik ook nog even in Gparted getest of ik kon formatteren. Nee dat ging niet en er gebeurde hetzelfde als wat ik  Vandaag om 16:59:48 postte.

Geef me iets waarmee ik de schijf van deze PC kan leegvegen, zodat ik Ubuntu er weer op kan zetten.
Dat Ubuntu werkt op zich heel goed. Dit hele verhaal typ ik ook op dezelfde PC met Ubuntu. En het probleem is niet dat ik geen windows heb. Ik kan zonder windows leven. Ik zou wel windows programma's binnen Ubuntu willen installeren, voor zo ver die beschikbaar zijn.



Offline G2G

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/05, 10:35:32 »
Wat hier allemaal aan voorafging, zie:
Software en configuratie / softwarebronnen
« Gepost op: 2014/09/24, 17:59:11

Offline Nero

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/05, 11:07:23 »
De live cd -in dit geval de live dvd- gebruik je om Linux te installeren op de pc. Dat heb je blijkbaar reeds gedaan. Welke versie?

Unity is de grafische interface van Ubuntu, te herkennen aan de reeks icoontjes op de linkerkant van het scherm. Varianten daarop zijn ondermeer KDE bij Kubuntu, LXDE bij Lubuntu en XFCE bij Xubuntu om maar bij de klassieke *buntu familie te blijven.

Met Ubuntu gestart bedoel ik enkel dat je de pc hebt opgestart waarop Ubuntu draait.

Het is niet omdat een DVD in de lade zit dat de pc daarvan opstart. Daartoe moet je
- ofwel in het BIOS aangeven dat de pc moet starten vanaf de DVD speler, (makkelijkste)
- ofwel dmv een toets tijdens het opstarten een bootmenu oproepen om van de DVD te starten. Welk toets is daarbij afhankelijk van merk en/of model van de pc.
Doe je dit niet dan start de pc gewoon op van de harde schijf waarop -in jouw geval- Ubuntu is geïnstalleerd.

Vergeet dat hele formatteren en leegvegen verhaal. Als je Ubuntu opnieuw installeert zoals je voordien hebt gedaan, dus starten vanaf de dvd, gebeurt dat allemaal automatisch. Start gewoon op van de dvd en herinstalleer Ubuntu, als dat is wat je wilt.

FrSu

  • Gast
Re: herinstallatie
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/05, 11:11:01 »
PC opstarten met de DVD erin, dan Live Ubuntu opstarten en dan Ubuntu installeren met de keuze "gebruik de hele schijf". Dan moet het m.i. goedkomen.
Wel denken om back-up van data, voor zover aanwezig, anders ben je dat wel kwijt.

Edit: Oeps, Nero was mij voor. Duidelijk verhaal Nero!

Offline G2G

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/05, 12:32:58 »
De live cd -in dit geval de live dvd- gebruik je om Linux te installeren op de pc. Dat heb je blijkbaar reeds gedaan. Welke versie?

Unity is de grafische interface van Ubuntu, te herkennen aan de reeks icoontjes op de linkerkant van het scherm. Varianten daarop zijn ondermeer KDE bij Kubuntu, LXDE bij Lubuntu en XFCE bij Xubuntu om maar bij de klassieke *buntu familie te blijven.

Met Ubuntu gestart bedoel ik enkel dat je de pc hebt opgestart waarop Ubuntu draait.

Het is niet omdat een DVD in de lade zit dat de pc daarvan opstart. Daartoe moet je
- ofwel in het BIOS aangeven dat de pc moet starten vanaf de DVD speler, (makkelijkste)
- ofwel dmv een toets tijdens het opstarten een bootmenu oproepen om van de DVD te starten. Welk toets is daarbij afhankelijk van merk en/of model van de pc.
Doe je dit niet dan start de pc gewoon op van de harde schijf waarop -in jouw geval- Ubuntu is geïnstalleerd.

Vergeet dat hele formatteren en leegvegen verhaal. Als je Ubuntu opnieuw installeert zoals je voordien hebt gedaan, dus starten vanaf de dvd, gebeurt dat allemaal automatisch. Start gewoon op van de dvd en herinstalleer Ubuntu, als dat is wat je wilt.

Bedankt.
Eindelijk een reactie, die ik begrijp :)
Je werkwijze gevolgd, kijken of het gaat werken.

Offline G2G

  • Lid
Re: herinstallatie
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/05, 21:28:55 »
Het is gelukt!!!!

Allemaal bedankt voor het meedenken en de praktische tips...........