Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /dev/mmcblk0/ installeren  (gelezen 2577 keer)

/dev/mmcblk0/ installeren
« Gepost op: 2018/11/25, 20:38:53 »
Ik moet een SDkaart zelfstartend inrichten.
Die verwacht na mount /dev/mmcblk0/.
Maar Linux geeft /dev/sde0/.
Dan hangt de SDkaart aan een verkeerde driver.
De SDkaart wordt wel geladen met de modules, die er in moeten, maar is niet zelfstartend.
Er bestaat een MMCBLK DRIVER voor Linux en die hoort in de CONFIG te staan.
Zowel mijn Fujitsu S762 laptop en Desktop BioStar hebben een SDkaart-slot, maar geen MMCBLK Driver.
Hoe los ik dit op?
« Laatst bewerkt op: 2018/11/28, 17:22:18 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /dev/mmcblk0/ installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/28, 17:36:04 »
heel simpel gezegd, als deze machine(s) de sd kaart herkennen als /dev/sde0 (sbe ken ik niet?) is dat niet zo'n probleem toch?
Dan is er geen aparte driver nodig en word het als elk ander block device gezien (oftewel een schijf)
Ik zou geen drivers gaan laden als de SD kaart zo werkt, zeker niet gezien de naam MMCBLK, doet vermoeden dat dit een oudere oplossing is (mmc is de voorloper van SecureDigital)

Overigens snap ik dat het automounten dan nog niet is opgelost, maar daar zou ik geen drivers voor installeren...
Sorry tikfout sbe moet sde zijn, heb ik hierboven hersteld. De mmcblk is voor een SDcard met ingebouwde recovery van 18MB. De rest van de kaart is vrij te gebruiken. Ik probeer met die kaart een RaspberryPi3+ aan de praat te krijgen. Dus ik dump (zip copy) een opstart op dat kaartje, maar dat werkt nog steeds niet, omdat ik dat niet met Unetbootin kan laden. Ook Etcher weet er geen raad mee...
Omdat in de literatuur van Raspberry wordt gewerkt met /dev/mmcblk0/ wou ik langs die weg proberen dat ding zijn zin te geven.
Het gekke is, dat mijn desktop wél van dat kaartje sde kan starten... Dus ik begin te denken dat de Raspberry ter ziele is...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /dev/mmcblk0/ installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/28, 17:58:07 »
Ik doe het meestal met dit commando in de terminal:

sudo dd bs=4M if=2018-06-27-raspbian-stretch.img of=/dev/sdf
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: /dev/mmcblk0/ installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/28, 20:34:25 »
Ik doe het meestal met dit commando in de terminal:

sudo dd bs=4M if=2018-06-27-raspbian-stretch.img of=/dev/sdf
Dát ga ik proberen! Ik zit al drie weken te zoeken...
De eerste beproeving ging al fout op 2018-06-27-raspbian-stretch.img; ze hebben allerlei smaken als zip, sha en nog een paar maar geen img. Etcher wil namelijk img hebben.
Wel heb ik, zoals hiervoor al verteld, een unzip gekopiëerd naar de SDcard. Daarop liep Raspberry één keer; herstart: keyboard dood; herstart: muis ook dood.
SDkaart opnieuw geladen; keyboard dood.
SDkaart opnieuw geformatteerd enzovoort enzovoort.
Na drie weken was ik wanhopig. Alle US en UK fora na zitten lezen: ik heb zelfs meer dan 100 collega´s met dezelfde problemen. Ik heb 14 verschillende procedures gevonden om het SDkaartje te laden... Het is naar mijn gevoel een rommeltje. Daarom zo leuk om uit te zoeken, wat er nou echt aan de hand is.
Ik ben al 50 jaar een goede programmeur (met ponskaarten begonnen), maar van systemen weet ik weinig...
MicroSoft heb ik in 2008 van mijn vier PC's verwijderd en alles draait nu op Ubuntu 16.04. 
Windows draait in de "kelder" om kaarten voor mijn TomTom te laden... terwijl TomTom zelf onder Linux draait: KRANKZINNIG!
« Laatst bewerkt op: 2018/11/29, 06:20:45 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /dev/mmcblk0/ installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/28, 20:40:24 »
Let wel op de laatste letter in het commando 😉 die kan natuurlijk afwijken.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: /dev/mmcblk0/ installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/28, 20:44:57 »
Let wel op de laatste letter in het commando 😉 die kan natuurlijk afwijken.
haha, ik zal  het commando niet tot  op de laatste letter overnemen  8-)
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /dev/mmcblk0/ installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/29, 14:20:04 »
Het uur der waarheid:

dick@dick-A68I-350-DELUXE-R2-0:~/Downloads$ sudo dd bs=4M if=2018-11-13-raspbian-stretch-full.img of=/dev/sde
1263+0 records gelezen
1263+0 records geschreven
5297405952 byte (5,3 GB, 4,9 GiB) gekopieerd, 398,678 s, 13,3 MB/s

SDcard unmounted en in de RaspberryPi3+ gestopt; Power on, rode LED continu, groene LED knippert zo nu en dan, na eenminuut groene LED uit, rode LED brandt nog steeds, Raspberry verder dood

Wat nu?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /dev/mmcblk0/ installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/29, 14:28:34 »
Inhoud SDkaart in de bijlage
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /dev/mmcblk0/ installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/29, 14:56:05 »
Garantie RaspberryPi3+?

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: /dev/mmcblk0/ installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/29, 19:53:54 »
Garantie RaspberryPi3+?
90 dagen, nog 2 maanden de tijd, bij sos-solutions Eindhoven.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /dev/mmcblk0/ installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/30, 12:21:55 »
Heb je het ook geprobeerd met een ander SD kaartje? Het schijnt wel eens uit te maken (al heb ik er zelf nooit last van gehad)
En anders even een andere distro proberen, gewoon om te zien of de Pi wel/niet werkt.
Ja, ik heb twee verschillende SD-kaartjes van 32GB. Dat maakt jammer genoeg niks uit...
Maar ik heb net van SOS-solutions het aanbod binnen om de RaspberryPi3+ te retourneren voor [reparatie|vervanging|terugbetaling].
RaspberryPi3+ module is 30 november 2018 met DHL opgezonden.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/01, 09:33:58 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /dev/mmcblk0/ installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/11, 15:12:10 »
Tussentijds een jaar verder. Weinig aandacht besteed aan de RaspberryPi. Die is door SOS-Solutions aan mij teruggezonden met de mededeling, dat er niets aan mankeert. Nog een paar andere tests van Internet er op losgelaten. De RaspberryPi knippert met zijn LEDjes en geeft verder geen sjoegen.
Mijn zoon in België had ook een leuk idee voor RaspberryPi, maar kreeg het ding ook niet aan de praat.
Het uiteindelijke doel voor de RaspberryPi, het fungeren als printer-driver op het netwerk voor een HP1020, is dus mislukt. Ik heb het probleem nu opgelost door een oude ASUS Eee 900 notebook daarvoor te gebruiken. Dat oude ding had ik over en die gebruikt weinig energie als server. Er draait nu Ubuntu 18.04 op en dat werkt perfekt! Vanaf vier PC's kan ik op de HP1020 afdrukken!

 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: /dev/mmcblk0/ installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/11, 15:19:03 »
En met die toevoeging sluit ik dit topic. Een draadje uit 2018 hoeft niet meer omhooggehaald te worden, hoe goed de bedoelingen ook zijn.