Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian - Computer uitzetten, hoe?  (gelezen 1837 keer)

Rasheed

  • Gast
Debian - Computer uitzetten, hoe?
« Gepost op: 2006/02/24, 11:45:33 »
Ik heb eindelijk Debian (30r4-i386) kunnen installeren. Een boel dingen doen het niet of niet goed, zoals de USB muis en de geluidskaart, en ik krijg telkens de vraag om een netwerk op te zetten, terwijl ik geen netwerk heb aangesloten. Daar kan ik voorlopig wel mee leven (trackball muis op het toetsenbord van de laptop).

VRAAG: Maar, hoe zet je de computer uit? Ctrl-Alt-Del brengt me terug naar de GNOME Desktop Manager, waar ik kan inloggen. Een Ctrl-Alt-Del in dat scherm haalt niets uit.

Als ik de uitknop van mijn laptop gebruik, moeten bij het booten telkens zowel de Linux partitie als de Linux-Swap partitie worden hersteld. Dat brengt vertraging met zich mee (grrrr en het is al zo traag in het opstarten).

Ren

Debian - Computer uitzetten, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/24, 11:52:03 »
In zowel de desktop als het loginscherm zou een afdluitknop moeten zitten, anders kun je dit commando proberen:

sudo shutdown -h now

Rasheed

  • Gast
Debian - Computer uitzetten, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/24, 13:19:32 »
Via het menu uitzetten vereist dat je een super user bent (geen idee hoe je dat wordt) en er is geen sudo commando aanwezig, maar in een shell deze commando's verwerken
su root
(wachtwoord)
shutdown -h now
doet het redelijk, behalve dat ik nog steeds de uitknop van mijn laptop moet indrukken. In elk geval is het booten nu wel sneller.

Hoe kan ik dit afsluiten automatiseren? Elke keer een terminalvenster openen en de commando's typen is nogal omslachtig.

Ren

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Debian - Computer uitzetten, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/24, 13:25:47 »
Maak er gewoon een script van:

Maak een nieuw leeg bestand, paste daarin de commando's, save, rechterklik,permissies, executable maken.

Dan op dubbelklikken en uitvoeren in terminal kiezen :)

Rasheed

  • Gast
Debian - Computer uitzetten, hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/24, 15:12:41 »
Hmmm, eigenlijk vind ik Debian maar niks. Een heleboel is niet aanwezig, of sterk verouderd (Python 2.1 ipv Python 2.4). Daar was voor gewaarschuwd, maar ik dacht dat dat wel mee zou vallen. Niet dus! In KDE wordt niet eens de cdrom herkend. Ik moet dus telkens heen en weer schakelen tussen Gnome en KDE. En bovendien wil een programma dat ik graag wil gebruiken (Moho van Lost Marble) er niet op draaien, omdat het te oud is.

Dat gaat dus niet werken met Debian :-(

Enfin, ik weet nu hoe ik een harde schijf van een partitie moet voorzien, dus een nieuw Linux erop zetten zal wel lukken, vooropgesteld dat het past.

Ren

wr19026

  • Gast
Debian - Computer uitzetten, hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/02/24, 16:23:46 »
Probeer Ubuntu dan eens zou ik zeggen....

`GooZ

  • Gast
Debian - Computer uitzetten, hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/02/24, 16:51:56 »
Dit zijn inderdaad wel meteen de problemen die Ubuntu oploste omdat ze in Debian zaten :)

Rasheed

  • Gast
Debian - Computer uitzetten, hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/02/25, 14:40:02 »
Wel, ik heb nu Ubuntu op mijn laptop staan. Het kan dus wel! Alleen echt snel qua opstarten is het niet en de desktop reageert ook niet zo snel als Win98SE.

Maar goed, Windows XP draait absoluut niet op mijn laptop (niet genoeg RAM aanwezig) en ik neem aan dat deze meeste Ubuntu gebruikers dat OS gebruiken, met snellere hardware, zodat Ubuntu als supersnel zal overkomen.

Toch fijn dat een moderne uitvoering van Linux nog kan draaien op een computer die acht jaar oud is.

Ren

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Debian - Computer uitzetten, hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/02/25, 15:31:36 »
Als de opstarttijd uw probleem is moet je deze pagina eens lezen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=80423&highlight=modules

Heb het zelf niet getest.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"