Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thuis-Netwerk  (gelezen 2443 keer)

Offline yJi

  • Lid
Thuis-Netwerk
« Gepost op: 2015/06/13, 16:09:20 »
Heb 2 computers (Joybook R31E & BTO) aan mijn FRITZ.Box aangesloten, kan met beide internetten.
Maar hoe maak ik er een thuis-netwerkje van?

Bijvoorbeeld om de ip's in te vullen onder Netwerk gegevens.
Misschien ook door Ipv4 en Ipv6 nummers in te vullen.
Ik zag ook een automatische optie (is dat dan zonder de nummers in te vullen?)

In Windows 7 is het vrij gemakkelijk, hier mogelijk wat gespecificeerder?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/14, 09:23:20 »
Samba heet dit onder linux, dan kun je linux en windows pc mappen delen.
Zoek dus een handleiding hoe dit gaat.

Offline yJi

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/14, 10:21:50 »
Samba heet dit onder linux, dan kun je linux en windows pc mappen delen.
Zoek dus een handleiding hoe dit gaat.

Bedankt voor de tip! Samba, dus.

Ja maar, wanneer ik twee linux systemen gebruik dan ook, want wat ik begrepen heb van Windows thuis-netwerk draaiend weliswaar in Virtualbox, dan gebruik je op dat moment geen linux.
Dus wat ik feitelijk bedoel om het niet als Linux + Windows te gebruiken, maar als Linux+Linux en Windows+Windows als thuisnetwerkje te gebruiken.
Heb je dan ook Samba nodig, in Windows is dit vrij gemakkelijk in te stellen en mogelijk ook wel als puur/werkelijk  in het Linux systeem?
« Laatst bewerkt op: 2015/06/14, 10:49:21 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/14, 11:56:42 »
Voor linux heb je ook nog nfs om bestanden te delen, maar zelf vond ik samba instellen gemakkelijker(is ook niet gemakkelijk), dan nfs.
google hier op,
ubuntu nfs

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/14, 12:10:37 »
Samba installeren en configureren is grafisch *zeer* eenvoudig:

Rechtsklik op de map die je wilt delen, kies Eigenschappen
Ga naar tab Lokale netwerkschijf
Vink aan: Deze map delen
Ff rebooten en klaar, een kind kan de was doen.

DarkEra

  • Gast
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/14, 12:22:33 »
Het wordt interessanter als je een Linux File Server (zonder grafische schil) op zet met Samba, met de bijbehorende mappen die je aan  dan maakt en wil gaan delen.

Windows + Windows hoef je niet veel te doen en is toch het simpelste van het simpelste om mappen en bestanden tussen die computers te delen imho.....

Offline yJi

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/14, 14:55:18 »
Het wordt interessanter als je een Linux File Server (zonder grafische schil) op zet met Samba, met de bijbehorende mappen die je aan  dan maakt en wil gaan delen.

Windows + Windows hoef je niet veel te doen en is toch het simpelste van het simpelste om mappen en bestanden tussen die computers te delen imho.....

Ja, om even met het laatste te beginnen is een Windows+Windows netwerkje wel het allereenvoudigste...
dan kan ik immers delen wat ik wil delen; van joybook naar notebook en evt. andersom.
(van nood maar even van Win 7 naar XP wel even internet uitzetten want XP is niet meer betrouwbaar.

laat ik daar eerst maar even bijblijven, later kan ik mogelijk Samba ingaan stellen, want onder Samba staat wel een hele storm van info hoor.
kijk als je die weg weet...dan kan het simpel zijn  :)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/16, 10:27:46 »
Op de fritz.box kun je ook met gebruikersnaam+emailadres en wachtwoord inloggen, alleen krijg dan de verschillende usb-drives nog niet gemount.
Ik zie daar dus iets over het hoofd.
Hebben andere fritz.box gebruikers daar ook ervaring mee, dit is immers wel een hele veilige manier om je nas te gebruiken.
Graag jullie adviezen dan  ;)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Henkp

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/16, 11:53:22 »
@yJi,

Wat ik met de Fritz!Box heb uit getest, is een externe USB-HD aan de Fritz!Box gehangen.
En dan kom ik met zowel Linux als Windows op die USB-HD, en daar vandaan kan ik dan lezen en schrijven + kopiëren.

Maar verder heb ik er niet veel mee gedaan, daar ik het persoonlijk toch niet zo veilig vind, dat al mijn gegevens van buitenaf bereik baar zijn.

Dus hou ik het zelf maar op de externe USB-HD als ik hem nodig heb om hem dan even aan mijn Pc te koppelen.
Dat geld ook voor mijn Laptop met wifi er aan voor een back-up te maken, en zodra die daar mee klaar is koppel ik hem weer af. 

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/16, 12:36:43 »
Maar verder heb ik er niet veel mee gedaan, daar ik het persoonlijk toch niet zo veilig vind, dat al mijn gegevens van buitenaf bereik baar zijn.
Waarom denk je dat die data van buitenaf bereikbaar is?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/16, 12:47:23 »
Maar verder heb ik er niet veel mee gedaan, daar ik het persoonlijk toch niet zo veilig vind, dat al mijn gegevens van buitenaf bereik baar zijn.
Waarom denk je dat die data van buitenaf bereikbaar is?

Waarom, vraag je naar de bekende weg?.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/16, 13:21:40 »
Maar verder heb ik er niet veel mee gedaan, daar ik het persoonlijk toch niet zo veilig vind, dat al mijn gegevens van buitenaf bereik baar zijn.
Waarom denk je dat die data van buitenaf bereikbaar is?
Waarom, vraag je naar de bekende weg?.
Mij is die weg niet bekend. Voor zover ik weet, kun je normaal gesproken niet bij een data-schijf die gekoppeld is aan een router; tenzij je het zelf instelt natuurlijk. Vandaar mijn vraag.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/16, 20:50:36 »
Maar verder heb ik er niet veel mee gedaan, daar ik het persoonlijk toch niet zo veilig vind, dat al mijn gegevens van buitenaf bereik baar zijn.
Waarom denk je dat die data van buitenaf bereikbaar is?
Waarom, vraag je naar de bekende weg?.
Mij is die weg niet bekend. Voor zover ik weet, kun je normaal gesproken niet bij een data-schijf die gekoppeld is aan een router; tenzij je het zelf instelt natuurlijk. Vandaar mijn vraag.
Als je beveiliging van pc's in de gaten houd(security sites, computer forums, etc), dan zul je nooit aan een router een hd gaan delen over het netwerk.
Reden is dat updates vaak slecht komen(of nooit), en dan staat je gedeelde hd op het internet.
Als je zeker weet dat je router goed ge-update wordt, dan kan het wel, en ik kan je nu al zeggen dat dit bijna niet is, zeker als je router ouder is.
Een router is meestal linux, en als je die niet up-date dan is het onveilig.
Beter is via een 2e pc een map te delen, waarje zelf linux/bsd op zet, dan kun je zelf de up-date in de gaten houden.
Een keer een film gezien, van hele servers waar een copie van gemaakt was om thuis verder te werken, en dus op het internet te zien was, of een scanner waar je de laatste foto's nog kon bekijken, hier was bijv de software niet ge-update door scanner firma, of door gebruiker geen wachtwoord ingesteld.

Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/17, 20:18:09 »
Citaat
Een keer een film gezien, van hele servers waar een copie van gemaakt was om thuis verder te werken, en dus op het internet te zien was, of een scanner waar je de laatste foto's nog kon bekijken, hier was bijv de software niet ge-update door scanner firma, of door gebruiker geen wachtwoord ingesteld.
Dat was laatst op tv bij het programma van Opgelicht.

lees het hier: http://www.opgelicht.nl/nieuws/detail/8707/10/

In het door jouw genoemde artikel staat:
[citaat]
.............................
.............................
Wereldwijd staan er nu naar schatting 25 miljard apparaten in verbinding met internet. En dit worden er alsmaar meer. De veiligheid van netwerkapparaten is een actuele discussie. Fabrikanten willen het vooral voor consumenten makkelijk maken, aan de veiligheid is niet altijd gedacht.
[/citaat]

Hoe zit dat met IPv6?
Dan hangt iedere pc direct aan internet !


Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline yJi

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/17, 23:13:36 »
Ja, heel veel bijna bang makend nieuws over servers en externe schijven daaraan gekoppeld.

Maar niets lees ik daarover over wat wel kan aan mijn modem/router een remote-usb connectie die alleen maar met naam en wachtwoord te bereiken is.
dan ook van buiten, maar niet persé als het met name bedoeld is voor een Home Network.
Hebben jullie ook wel daarover vernomen met name over de Fritz.Box, want daar ging toch ook mijn laatste vraag over en ook met name gesteld aan Fritz.Box gebruikers, ondanks jullie goede bedoelingen.

Wat ik hier uit heb vernomen heeft hoeveel Fritz.Box gebruikers hebben nu gereageerd dan. @Henkp is er WEL één van...maar hij heeft het ook niet over Remote-USB connectie. Die heb je immers wel nodig wanneer je een AIO printer/scanner/fax hebt en dan zou dit alleen werken als het geïnstalleerd is in diverse Windows configuraties. Alleen onder een USB of Netwerk verbinding werkt de AIO dus niet en print dan alleen maar.
Meer niet dan.

Dat valt dus ook al af onder alle Linux systemen, da's jammer, maar dat is dus dan niet anders.
Want daar werkt dat dus niet onder. Het rare is ook in veel linux systemen dat ook in LM 17.1 Rebecca, hij ook alleen maar print.
Daarvoor heb ik immers geen AIO aangeschaft.
En ja ik heb niet de behoefte om weer zoveel in Windows weer te gaan doen, vindt dat nog steeds een systeem met heel veel onnodige bijkomstigheden.

Dus deze puzzle is dus nog niet geklaard, en of het trouwens wel te klaren is, in ALLE Linux Mint Systemen!
 
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/18, 22:42:39 »
Citaat
Het rare is ook in veel linux systemen dat ook in LM 17.1 Rebecca, hij ook alleen maar print.
ik heb niet onthouden met welke printer je werkt.
Indien het een HP is of een Brother of Canon, moet dat scannen gewoon werken onder Linux.

Een Brother MFC-J5910DW A3 AIO, maar meer dan printen doet ie niet, gelijk is er dan een andere optie nog mogelijk
om het als een Remote-usb AIO in te stellen, maar dan moet dat onder Windows 7
Die optie werkt immers niet als Remote-USB onder alle Linux systemen, dus ook niet in/onder Rebecca 17.1.

Heb ook het gevoel dat andere Fritz.box gebruikers daar nog nooit mee gewerkt hebben, met Remote-USB in Windows.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/18, 22:44:49 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/20, 10:38:01 »
Heb ook het gevoel dat andere Fritz.box gebruikers daar nog nooit mee gewerkt hebben, met Remote-USB in Windows.

Afgezien van het feit dat niemand ooit met Remote-usb verbindingen hebt gewerkt in hun Thuis-Netwerk(je), blijkt nu ook
dat Windows 7 niet eens kan werken met Remote-USB.  Dit is mij dus gisteren gebleken na verschillende manieren om Remote0-USB nu dan in de Virtuele Windows 7  proberen te installeren.
Op beide Joybook/Notebook weigert Windows het met een voor mij nietszeggende boodschap en het feit waar het dan om draait, wordt niet eens getoond.

Ook Fritz.Box is daar dan dus ook heel onduidelijk in en dat laatste vind ik dan weer heel jammer.
Daarmee kan ik het wel schudden met mijn Brother AIO A3 wel juist te kunnen instellen.

Blijft maar een ding over om het maar weer bij het oude te laten, zoals het nu nog steeds is; de Brother MFC_J5910DW doet WEL alles onder Linux Mint Xfce. Dus ga ik het dan ook maar op mijn nieuwe Notebook installeren, dan heeft dat Thuis-netwerkje dan ook geen nut meer voor mij.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/20, 17:07:43 »
Dit is dus wel weer apart, maar op de BENQ Joybook R31E, werkt alles dus wel (printen/scannen/faxen) ,
maar op de nieuwe BTO V-Notebook werkt alleen het printen maar onder Linux Mint Xfce.
Dus ook dat werkt dan blijkbaar niet hetzelfde als op de BENQ 32bit.

Weet niet of dit dan aan de 64 bit optie ligt, maar ik zie geen andere reden .

Kort geconcludeerd: kan geen remote-usb thuisnetwerkje opzetten en ook werkt het niet onder Xfce in Linux Mint 64bit.
Het schijnt dat het dan dus wel werkte onder alle Windows-versies? Da's dan echt opvallend apart!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/21, 11:33:18 »
Topic uitgekuist ogv tunnels en andere onzin.

Vanaf hier graag terug on topic maar weer.

Dank u voor uw medewerking.“”
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline yJi

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/21, 12:13:42 »
Topic uitgekuist ogv tunnels en andere onzin.

Vanaf hier graag terug on topic maar weer.

Dank u voor uw medewerking.“”

Wel, hoewel ik dit niet helemaal begrijp hier maar even een link die alleen maar daar mee van doen heeft:
http://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7360/knowledge-base/publication/show/15_Met-FRITZ-Box-verbonden-USB-printer-instellen/

En toch gaat dat niet in Linux Mint Rebecca 17.1 en ook niet in Linux Mint Xfce 32 en 64 bit!

http://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7360/knowledge-base/publication/show/26_USB-opslagapparaat-configureren-dat-is-verbonden-met-FRITZ-Box/

Ook dit slikt ie ook maar heel beperkt bij mij terwijl ik wel met de hier 'nieuwste' Fritz.Box 7360 werk!
ER is wel een nog nieuwere, de 7490, maar die zou je dan zelf dienen te aanschaffen.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

DarkEra

  • Gast
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #20 Gepost op: 2015/06/21, 12:26:10 »
yJi,

Er waren denk ik een aantal reacties gepost die geheel niks met jouw hulpvraag/hulpvragen te maken hadden en deze zijn verwijdert door het forum team.

Maar laten we zelf nu niet weer te ver offtopic gaan. :)


Offline yJi

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #22 Gepost op: 2015/06/21, 12:44:50 »
yJi,

Er waren denk ik een aantal reacties gepost die geheel niks met jouw hulpvraag/hulpvragen te maken hadden en deze zijn verwijdert door het forum team.

Maar laten we zelf nu niet weer te ver offtopic gaan. :)

bedankt!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #23 Gepost op: 2015/06/21, 12:52:08 »
@yLi,

Heb je onderstaande link gelezen, en uit getest?.

http://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7360/knowledge-base/publication/show/24_Internettoegang-tot-opslag-NAS-verlenen-via-FTP/

Ja, maar dit gaat alleen maar over de NAS via FTP en dat wil ik dus niet, ik wil mijn AIO ook helemaal gebruiken en waarom werkt dat wel op de LINUX MINT Xfce 32 bit en NIET op LINUX MINT Xfce 64 bit!.

Dit heeft naar mijn gevoel ook niets van doen met de FRITZ.Box, maar alles met LINUX MINT Xfce of Rebecca 17.1 64 bit!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Henkp

  • Lid
Re: Thuis-Netwerk
« Reactie #24 Gepost op: 2015/06/21, 13:19:04 »
@yLi,

Heb je onderstaande link gelezen, en uit getest?.

http://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7360/knowledge-base/publication/show/24_Internettoegang-tot-opslag-NAS-verlenen-via-FTP/

Ja, maar dit gaat alleen maar over de NAS via FTP en dat wil ik dus niet, ik wil mijn AIO ook helemaal gebruiken en waarom werkt dat wel op de LINUX MINT Xfce 32 bit en NIET op LINUX MINT Xfce 64 bit!.

Dit heeft naar mijn gevoel ook niets van doen met de FRITZ.Box, maar alles met LINUX MINT Xfce of Rebecca 17.1 64 bit!

Dan schijnt de software van je printer 32Bit geschreven te zijn. Een andere verklaring kan ik dan ook niet bedenken.